قوه قضاییه: دو مرکز غیرقانونی مرتبط با دولت آلمان در تهران تعطیل شدند

قوه قضائیه اعلام کرد: ۲ شعبه از مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان که با نقض قوانین کشور، مرتکب اعمال غیرقانونی متعدد و تخلفات گسترده مالی شده بودند، با دستور مقام قضائی تعطیل شدند.

به گزارش مهر، همچنین گزارش‌هایی از تخلفات سایر مراکز وابسته به آلمان در کشور، دریافت شده که تحقیقات در این مورد در جریان است.


جوان آنلاین: مؤسسه گوته در تهران که وابسته به دولت آلمان بوده، به دلیل فعالیت غیرقانونی تعطیل شد. این مؤسسه در پوشش آموزش زبان آلمانی فعالیت می‌کرد. این تعطیلی با دستور مقام قضایی انجام شده است.

خبرگزاری میزان نوشته که «صبح روز سه‌شنبه، دو شعبه از مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان که با نقض قوانین کشور، مرتکب اعمال غیرقانونی متعدد و تخلفات گسترده مالی شده بودند، با دستور مقام قضایی تعطیل شدند.»

این خبر می‌افزاید: «همچنین گزارش‌هایی از تخلفات سایر مراکز وابسته به آلمان در کشور، دریافت شده که تحقیقات در این مورد در جریان است.»

اطلاعات بیشتری از این خبر منتشر نشده و به نظر می‌رسد باید منتظر اخبار بیشتری از قوه قضائیه باشیم. با این حال پیشینه حضور غربی‌ها در ایران و کشور‌های دیگر، جایی برای خوش بینی باقی نمی‌گذارد. دولت‌های غربی همواره به بهانه‌های مختلف آموزشی و فرهنگی اقدام به تاسیس دفتر و مؤسسه در کشور‌های هدف می‌کنند و بعد در پوشش آن اقدام به انجام فعالیت‌های مدنظر خود می‌کنند. بار‌ها در پوشش تربیت خبرنگار و در پوشش خبرنگاری اقدامات جاسوسی و تربیت جاسوس و نفوذی را پیش برده‌اند و همین باعث شده نگاه به آن‌ها خوش‌بینانه نباشد.
با این همه، ایران با نگاه تساهل و تسامح و البته از سر نشان دادن حسن نیت اجازه می‌دهد مؤسسات غربی هم بعضاً در ایران فعالیت کنند. اما همان آلمان که ادعای آزادی بیان و عمل دارد، فعالیت‌های دینی مرکز اسلامی هامبورگ را که حدود هشت دهه قدمت داشت، به بهانه واهی تعطیل کرد. اوایل مردادماه جاری بود که وزارت کشور آلمان، با ادعای اینکه مرکز اسلامی هامبورگ اهداف اسلام افراطی را دنبال می‌کند، فعالیت‌های این انجمن و نهاد‌های زیرشاخه آن را ممنوع کرد. برخی آگاهان سیاسی و حقوقی هم ریشه اقدامات خصمانه دولت آلمان علیه جمهوری اسلامی ایران، را جای دیگر جست‌وجو می‌کنند و معتقدند این اقدامات ناشی از نفوذ و لابی صهیونیسم در دولت آلمان برای اعمال فشار بیشتر به جمهوری اسلامی ایران با هدف کاهش نفوذ معنوی ایران دنبال می‌شود.

مرکز اسلامی هامبورگ، مؤسسه‌ای است که در سال ۱۳۳۲ با تلاش‌های آیت‌الله بروجردی در آلمان تأسیس شد. در سال‌های قبل از انقلاب، چهره‌هایی شاخص در حوزه علوم اسلامی همچون شهید بهشتی و آیت‌الله مجتهد شبستری عهده‌‎دار مدیریت مرکز بودند. محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نیز در بازه ۱۳۵۷- ۱۳۵۹ مدیر این مرکز بود.

مشکل اصلی دولت آلمان که تحت امر صهیونیست‌هاست، ضدیت این مرکز شیعه با اسرائیل بود و وزارت کشور آلمان اعلام کرد که مرکز اسلامی هامبورگ «ایده‌های اسلام‌گرایانه- تمامیت‌خواه و خصومت با اسرائیل را ترویج می‌کرد.» این در حالی است که آن مرکز هیچ گاه خطری برای آلمان و اروپا نداشت.

علاوه بر مرکز اسلامی هامبورگ که شامل یکی از قدیمی‌ترین مساجد آلمان است که با گنبد فیروزه‌ای خود شناخته می‌شود، فعالیت‌های زیرشاخه‌های آن در فرانکفورت، مونیخ و برلین نیز ممنوع شد.

پیشتر روزنامه جوان در یادداشتی با عنوان «چرا آلمان مرکز اسلامی هامبورگ را بست؟» به ابعاد و ریشه‌های این اقدام خصمانه دولت آلمان پرداخته بود.
پس از اقدام دستگاه قضایی ایران در پلمب دو مرکز غیر قانونی دولت آلمان در تهران، وزارت خارجه این کشور، با احضار سفیر کشورمان، اقدام مقام‌های امنیتی ایران در مقابل آنچه مؤسسه زبان آلمانی در تهران خوانده شده، محکوم کرد. پس از پلمب دو شعبه از مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان در تهران، برخی افراد مدعی درگیری مأموران یگان ویژه با کارکنان این شعب شدند که پیگیری‌ها حاکی از کذب بودن این ادعا‌ها بود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

ظاهراً حالا حالاها سوزش جمع شدن بساط لانه فساد و تبهکاری هامبورگ ، تمومی نداره !!
‌چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۳
۶۰
طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
مراکز علمی صنعتی بین المللی باید هم که تعطیل شوند اما در معیت خواب عمومی مردم نگون بخت ما مراکز فحشای سلسله باجناقبازان در شهرهای مشهد قم تهران وووو با مجوز رسمی تک سند بنچاق و مهر نادادستانی این حرامیان همچنان باز هستند و آماده سرویس دهی. مردم عزیز کشور ایران کلاهتان را خیلی بالا بیندازید تا شاخها کاملا دیده شوند، خوب میدانید که معنای آن چیست، خوش بخوابید چون ما بیداریم 😡
‌چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • جمهوری اسلامی به چه نحو صدها میلیارد تومان برای «مؤسسه مصباح یزدی» هزینه می‌کند؟
  • پزشکیان در مجلس: ما با هماهنگی با رهبر اینجا آمده‌ایم؛ با وزرات اطلاعات و اطلاعات سپاه توافق کردیم
  • کشته شدن ۲۸ زائر پاکستانی اربعین در واژگونی اتوبوس‌شان در یزد
  • سوال سی‌ان‌ان از محسن رضایی: حمله ایران به اسرائیل چگونه خواهد بود و ایران چقدر قدرت دارد
  • فرمانده ارشد یگان موشکی حزب‌الله لبنان توسط ارتش اسرائیل کشته شد
  • قوه قضاییه: دو مرکز غیرقانونی مرتبط با دولت آلمان در تهران تعطیل شدند
  • مامور گشت ارشاد بعد از بازداشت وحشیانه دختر نوجوان، به خاطر «در رفتن» انگشتش از او شکایت کرد
  • آیا جمهوری اسلامی«انتقام» از اسرائیل را بخاطر ترس خامنه‌ای و آخوندها از ترورشان به تاخیر انداخته؟
  • تغییر احتمالی سیاست نظام درباره حمله به اسرائیل؛ خامنه‌ای: عقب‌نشینی تاکتیکی عیبی ندارد
  • «نتانیاهو دارد خامنه‌ای را تحقیر می کند؛ اگر خواسته‌های ایران برآورده نشد بمب هسته‌ای را بسازد و نترسد»