نشانه‌هایی از بروز اختلاف مابین تهران و شبه‌نظامیان وابسته به آن پس از ترور هنیه

العربیه: از زمان ترور اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس در تهران، اختلافات داخلی در آنچه که «محور ایران» یا همان نیابتی‌ها در سطح منطقه نامیده می‌شود، آغاز شده است.

در این رابطه، «وال استریت ژورنال»، سه‌شنبه 30 مرداد نوشت که تهران در حال بررسی نحوه حمله به اسرائیل در پاسخ به ترور هنیه به شکلی است که قدرت بازدارندگی خود را تحکیم کند بدون این که این کار، به اقدام انتقامی بزرگ از سوی اسرائیل بیانجامد.


به نظر می‌رسد منافع گوناگون شبه‌نظامیان هم‌پیمان با ایران می‌تواند امور را پیچیده سازد؛ چرا که شبه‌نظامیان عراقی نیابتی ایران و حوثی‌های یمن، شور و شوق زیادی برای اجرای عملیات نظامی و حملات دارند در حالی که تهران سعی دارد، تحرکات این گروه‌ها را مهار کند.‎
عدم تمایل اسد برای کشیده‌شدن به جنگ
طبق گفته دو مقام امنیتی اروپایی و سوری، بشار اسد به ایران اطلاع داده که خواستار کشیده‌شدن به جنگ نیست، به‌ویژه که دمشق با بحران اقتصادی ناشی از سالها تحریم و اعتراض‌ و ناخشنودی قشر بزرگی از مردم خود، دست و پنجه نرم می‌کند.

این در حالی است که نیابتی‌های عراقی و حوثی، گرایش شدیدی به رویکرد خصمانه‌تر نه فقط در قبال اسرائیل بلکه در ضدیت با نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه و همچنین علیه دیگر منافع غرب دارند که تهران را با مشکل مواجه می‌سازند.
عطش حوثی‌ها برای حمله
در همین راستا، به گفته مسئولان اروپایی و حوثی، این گروه عطش سیری ناپذیری برای اجرای حملات گسترده به کشتی‌های آمریکایی و بنادر اسرائیلی از خود نشان می‌دهد که نه فقط به انتقام ترور هنیه بلکه در پاسخ به حمله هوایی اسرائیل به بندر حدید در ماه گذشته است.

شبه‌نظامیان عراقی نیابتی ایران نیز می‌کوشند پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه را برای بیرون راندن آمریکا از منطقه هدف قرار دهند.

حزب‌الله هم تاکید کرده است که پاسخ به ترور فود شکر، فرمانده ارشد خود در اواخر ماه گذشته، قطعا در راه است.

در چنین فضای آکنده از اشتیاق برای انجام عملیات انتقامی، به نظر می‌رسد که رهبری ایران و همچنین حزب‌الله، رفتار محتاطانه‌تری در پیش گرفته‌اند.

بسیاری از ناظران بر این باروند که تهران همواره برای اجرای دستور کارهای گوناگون خود بر بازوهای منطقه‌ای یا همان نیابتی‌هایش تکیه داشته و در شرایط کنونی نیز همین رویه را کمابیش دنبال خواهد کرد.

از زمان ترور هنیه در 31 ژوئیه و ترور فواد شکر ساعاتی قبل از آن و وضعیت آماده‌باش اسرائیل از یک سو و ایران از سوی دیگر، منطقه تشدید تنش فزاینده و بی سابقه‌ای را تجربه می‌کند.

این در حالی است که آمریکا ضمن فراخوان دو طرف بحران به آرامش، ناوهای هواپیمابر و جنگی خود را به ممنطقه، گسیل کرده و بارها تاکید کرده است که از اسرائیل برابر هرگونه حمله توسط ایران، دفاع خواهد کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۲
agha_ehsan - تهران، ایران
فعلا که اسراییل یه مگس کش گرفته دستش و داره تق تق روزانه کلی مگس حماس و حزب الا شکار میکنه . تا همین الانشم هم به تازی های ج اسلامی خیلی رحم کرده . در هر صورت این تازی ها ، کور کننده دختران ایرانی هستن و مگس هایی هستن که یا مزاحم نوامیش ایرانی ها هستن یا دختران ایرانی رو از کف خیابون آدم ربایی میکنن . با اسراییل همراه نیستیم ولی وقتی تق و تق مگس ها دارن دونه دونه زرتشون درمیاد حال میکنیم . ( فاطی - کپک کپنهاگ ) کجایی بیا می خوایم فحشت بدیم آذوقه اخرت امروزتو جمع کنی . میدونی که فحش ایرانی اون دنیا مثل دلار امریکایی معامله میشه . بیا توشه جمع کن خودتم از مگس هایی پلشت 😁
‌سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
۴۵
sahandogli - لندن، انگلستان
ایران عجب ترسوی بوده است. یک زمانی می خواستند اسراییل را از روی نقشه جهان حذف کنند. هاهاهاهاهاها
‌سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +292تصاویری که کیمیا علیزاده از استقبال بلغاری‌ها و ایرانی‌ها پس از بازگشتش به بلغارستان منتشر کرد
  • +270شاهزاده پهلوی: رجزخوانی جمهوری اسلامی در حالی است که از تامین آب و برق و سوخت و نان مردم عاجز است
  • +236شجاعت بی‌نظیر یک دختر جوان: هروقت چادر از سرت کشیدم تو هم بیا روسری سر من کن
  • +226وزیر خارجه اسرائیل از درگیری اردوغان و پسران هنیه بر سر ۳ میلیارد دلار سرمایه پدرشان خبر داد
  • +158ترامپ: مساحت جغرافیایی اسرائیل در نقشه خیلی کوچک است باید بزرگش کنیم!
  • +157سرهنگ احمدرضا افشاری، افسر نیروی هوافضای سپاه در حمله پهپادی در سوریه کشته شد
  • +146عکس طنز: آقا پس این انتقام سخت ما چی شد؟
  • +140جزئیات ترور الضیف، نفر دوم حماس؛ ماموران موساد با لباس گدا و سبزی‌فروش او را زیر نظر داشتند
  • +135علی کریمی پاسخ حسین شمس که ادعا کرده بود او به دنبال بازگشت به ایران است، را داد
  • +132علیرضا حیدری: مهاجرت کردم چون فقط امید می‌فروشند و قرار نیست مملکت درست بشه