وحشت ولیعهد عربستان از ترور پس از تلاش برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل

عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل

یورونیوز - نشریه پولیتیکو به نقل از منابع مطلع خود گزارش داده است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به قانونگذاران آمریکایی گفته تلاش برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل او را معرض خطر ترور قرار داده است.


به گزارش این پایگاه خبری آمریکایی، شاهزاده محمد بن سلمان در دیداری با اعضای کنگره ایالات متحده گفته است که با دنبال کردن یک معامله بزرگ با واشنگتن و تل‌آویو، که شامل عادی‌سازی روابط با اسرائیل خواهد شد، «زندگی خود را به خطر می‌اندازد».

وی در این گفتگو به سرنوشت انور سادات رهبر سابق مصر استناد کرده و از نماینده کنگره آمریکا پرسیده است: «ایالات متحده برای محافظت از سادات چه کرد؟»

انور سادات، رئیس‌جمهور وقت مصر، در سال ۱۹۷۸ در توافقی با میانجی‌گری ایالات متحده که بعدها به «قرارداد کمپ دیوید» مشهور شد، اسرائیل را به رسمیت شناخت. ۳ سال بعد اما وی در جریان یک سوءقصد، که توسط سازمان جهاد اسلامی مصر ترتیب داده شده بود، جان خود را از دست داد.

محمد بن سلمان در دیدار خود همچنین استدلال کرده است که توافق احتمالی با اسرائیل باید مسیری واقعی به سوی تشکیل یک کشور فلسطینی را شامل شود؛ به ویژه اکنون که جنگ در غزه خشم اعراب نسبت به اسرائیل را تشدید کرده است.

از قول شاهزاده بن سلمان نقل شده است: «سعودی‌ها عمیقاً به این موضوع اهمیت می‌دهند. خیابان‌ها در سراسر خاورمیانه عمیقاً به این موضوع اهمیت می‌دهند و اگر من به آن نپردازم، موقعیت من به عنوان حافظ اماکن مقدسه اسلام در امنیت نخواهد بود».

افراد مطلع از جلسه شاهزاده بن سلمان و نمایندگان کنگره آمریکا، که به شرط ناشناس ماندن با پولیتیکو گفتگو کرده‌اند، با «جدی و سنگین» خواندن مذاکرات گفته‌اند به نظر می‌رسد شاهزاده بن سلمان قصد دارد با وجود خطرات موجود به یک معامله بزرگ با ایالات متحده و اسرائیل دست یابد و چنین توافقی را برای آینده کشورش حیاتی می‌داند.

هنوز جزئیات دقیقی از این پیمان‌نامه مشترک منتشر نشده است، با این حال گزارش‌ها حاکی از تعهدات متعدد ایالات متحده به سعودی‌ها از جمله تضمین‌های امنیتی از طریق یک معاهده، کمک به برنامه هسته‌ای غیرنظامی و سرمایه‌گذاری اقتصادی در زمینه‌هایی مانند فناوری است.

در ازای این امتیازها قرار است عربستان سعودی معاملات خود با چین را محدود کند و روابط دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک را با اسرائیل برقرار سازد. امری که با توجه به اهمیت عربستان سعودی در میان کشورهای مسلمان، یک موفقیت بزرگ برای اسرائیلی‌ها به شمار خواهد رفت.

این در شرایطی است که در سوی مقابل دولت اسرائیل تا کنون تمایلی به گنجاندن یک مسیر معتبر برای تشکیل یک کشور فلسطینی در این پیمان را نداشته و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل قول داده است که هرگز اجازه تشکیل یک کشور فلسطینی را نخواهد داد.

گفتگوها برای عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل در جریان بود، اما حمله حماس به خاک اسرائیل در ۷ اکتبر باعث توقف این مذاکرات شد.

این در شرایطی است که گزارش می‌شود مقامات ارشد درگیر در این مذاکرات آن را رها نکرده و همچنان مشغول اعمال تغییرات و آماده‌سازی مفاد آن برای از سرگیری گفتگوها هستند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.