مسکو از پیشروی ۳۰ کیلومتری نیروهای اوکراین به داخل خاک روسیه خبر داد

بی بی سی: روز یکشنبه ۱۱ اوت گزارش شد که سربازان اوکراینی در جدی‌ترین پیشروی خود، از زمان حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲، توانسته‌اند از نواحی مرزی کورسک روسیه تا عمق ۳۰ کیلومتری خاک این کشور نفوذ کنند. روسیه هم پیشروی نیروهای اوکراینی به عمق خاک کشورش را تایید کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین برای اولین بار از عملیات تهاجمی در منطقه کورسک در غرب روسیه خبر داد و همزمان گزارش شد که مسکو در حملات موشک و پهپادی شش منطقه اوکراین از جمله پایتخت را زیر آتش گرفت.


در تازه‌ترین تحولات، دوشنبه ۱۲ اوت، در حالی که عملیات غافلگیرکننده اوکراین وارد هفتمین روز خود شده است، روسیه می‌گوید در حال تخلیه ساکنان یک منطقه مرزی دیگر است.

خبرنگار بی‌بی‌سی در مسکو می‌گوید روس‌ها با آمیزه‌ای از ناباوری و خشم این حمله را پیگیری می‌کنند.

ولودیمیر زلنسکی می‌گوید اوکراین جنگ را به سمت - به گفته او - «قلمرو متجاوز» می‌برد.

وزارت دفاع روسیه پیشتر گفته بود که سربازان اوکراینی با نیروهای ارتش روسیه در نزدیکی روستاهای تولپینو کولدوز در ناحیه کورسک وارد درگیری شده‌اند.
در همین حال، ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اوکراین را به «ارعاب شهروندان صلح‌طلب‌ روسیه» متهم کرده بود.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین شب گذشته برای نخستین‌بار به این عملیات اشاره کرد و گفت که ۲۰۰۰ نیروی اوکراینی در واکنش به حمله مسکو از ناحیه کورسک به داخل خاک روسیه نفوذ کرده‌اند.

او در یک سخنرانی تایید کرد که ارتش کشورش مشغول انجام عملیاتی تهاجمی در کورسک در غرب روسیه است و اکنون ارتش اوکراین جنگ را «به داخل خاک کشور متجاوز» برده است.
تصویری از حمله پهپادی شب گذشته روسیه در کی‌یفدر همین حال، گزارش شد که در حملات پهپادی و موشکی روسیه طی ساعات گذشته دستکم دو نفر در کی‌یف پایتخت اوکراین کشته شدند.

نیروی هوایی اوکراین هم اعلام کرد که آژیر خطر، علاوه بر کی‌یف و نواحی اطراف آن، در کل شرق اوکراین به صدا در آمد.

در همین حال، نگرانی از اقدامات تلافی‌جویانه بیشتر مسکو در پاسخ به تهاجم زمینی غافلگیرکننده اوکراین به غرب روسیه افزایش یافته است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش تلاش‌های خودروهای زرهی اوکراینی را برای نفوذ بیشتر به منطقه کورسک خنثی کرده است.

در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه هم، پس از حمله موشکی شبانه به شهر کورسک که گفته می‌شود ۱۵ نفر را زخمی کرده است، نسبت به پاسخ نظامی «سخت» هشدار داد.

به نقل از یک مقام ارشد امنیتی اوکراین، هزاران سرباز در عملیات حمله به شهر کورسک، که اکنون ششمین روز آن است، شرکت کرده‌اند.

این مقام گفته است که هدف اوکراین از این حمله بی‌ثبات کردن روسیه و «وارد کردن حداکثر خسارت» است.
از پیشروی اوکراین چه می‌دانیم؟
روسیه قوای کمکی به منطقه کورسک اعزام کرده است که شامل تانک‌ها و سامانه‌های راکت‌انداز می‌شوددر کورسک نیروهای اوکراینی خط مقدم جدیدی به طول ۳۰ کیلومتر ایجاد کرده‌اند. گمان می‌رود نیروهای روسیه برای مهار پیشروی باید از مناطق دیگر به این منطقه جدید درگیری اعزام شوند.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای اوکراینی که در عمق بیش از ۱۰ کیلومتری خاک روسیه می‌جنگند تهدید کرده‌اند که درحال تصرف یک شهر کوچک منطقه‌ای هستند. این بزرگترین پیشروی اوکراین در خاک روسیه از زمانی است که مسکو جنگی تمام‌عیار را در فوریه ۲۰۲۲ علیه اوکراین آغاز کرد.

آقای زلنسکی در نطق خود از سربازان اوکراین تقدیر کرده و گفته است که او درباره عملیات در روسیه با اولکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد ارتش، رایزنی کرده است.

او افزود: «اوکراین دارد ثابت می‌کند که می‌تواند عدالت را احیا کند و فشار ضروری را به متجاوز وارد کند.»

الکسی اسمیرنوف، سرپرست فرمانداری کورسک، گفت که در ساعات اولیه روز یکشنبه دستکم ۱۳ نفر مجروح شده‌اند که جراحات دو نفر آنها جدی است.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، بیش از ۷۶ هزار نفر قبلا از این ناحیه مرزی خارج شده‌اند و آقای اسمیرنوف روز یکشنبه گفت که او به مقام‌ها دستور داده است روند انتقال غیرنظامیان به جایی امن را تسریع کنند.
سربازان اوکراینی در یک تاسیسات گاز گازپروم در شهر سودژا در روسیهاوکراین گفته است که هزار سربازش با پشتیبانی تانک‌ها و وسایل نقلیه زرهی صبح سه‌شنبه گذشته وارد منطقه کورسک شدند.

بنابرگزارش‌ها، نیروهای اوکراینی از آن زمان شماری روستا را تصرف کرده‌اند و همچنین درحال تهدید شهر سودژا در منطقه هستند.

روز جمعه ویدیویی منتشر شد که ظاهرا سربازان مسلح اوکراینی را نشان می‌داد که ادعا می‌کردند کنترل شهر و همچنین یک تاسیسات مهم گاز روسیه متعلق به شرکت گازپروم را در اختیار دارند.

«بی‌بی‌سی وریفای» (بخش راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی) اکنون تایید کرده است که این تصاویر واقعا در تاسیسات گازپروم در حومه شمال غربی سودژا در روسیه در حدود ۷ کیلومتری مرز اوکراین گرفته شده است.

این ویدیو به تنهایی موید این ادعا که نیروهای اوکراینی کل شهر را گرفته‌اند نیست.

بلاگرهای نظامی روسیه پیشتر ادعا کردند که شهر در اختیار مسکو است.

«بی‌بی‌سی وریفای» موقعیت یک ویدیوی دیگر که صبح جمعه پست شده بود را بررسی و تایید کرده است. این ویدیو کاروانی از نیروهای روسیه شامل ۱۵ وسیله نقلیه را در شهر کوچک اوکتیابرسکو روسیه نشان می‌دهد که آسیب دیده‌اند، سوخته‌اند و رها شده‌اند. این شهر در ۳۸ کیلومتری مرز اوکراین قرار دارد.

تصاویر ویدیویی همچنین شماری سرباز روسیه را در میان وسایل نقلیه نشان می‌دهد که برخی زخمی و برخی احتمالا کشته شده‌اند.

مسکو از آن زمان قوای کمکی به منطقه کورسک اعزام کرده است که شامل تانک‌ها و سامانه‌های راکت‌انداز می‌شود.

وزارت دفاع روسیه در گزارش خود در صبح روز شنبه اعلام کرده بود که «دفع تلاش نیروهای اوکراینی برای عملیات تهاجمی» علیه روسیه ادامه دارد.

این وزارت مدعی شده بود که تلاش‌های اوکراین برای «ورود به عمق خاک روسیه» خنثی شده است.

اما اکنون به نظر می‌رسد که روسیه اذعان کرده است نیروهای اوکراینی به عمق خاک این کشور نفوذ کرده‌اند.

آژانس اتمی سازمان ملل متحد روز جمعه از روسیه و اوکراین خواست تا «حداکثر خویشتنداری» را نشان دهند، زیرا درگیری‌‎ها به نیروگاه هسته‌ای کورسک - یکی از بزرگترین تاسیسات از این نوع در روسیه - نزدیک‌تر شده است.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «باید تدابیری اتخاذ شود تا از یک حادثه هسته‌ای با پیامدهای بالقوه جدی با تشعشعات رادیواکتیو جلوگیری شود.»

این نیروگاه در حدود ۶۰ کیلومتری شمال شرقی سودژا قرار دارد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
رُک و صریح - لندن، انگلستان
امیدوارم مردم ایران بخصوص مردان هم از غیرت و دلاوری شما سربازان و مردم اوکراین کمی یاد بگیرند و از خواب ۴۵ ساله بدر بشوند و برعلیه متجاوزین و جنایتکاران ترویست اسلامی بایستند.
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
۳۷
hitman01 - استوکهلم، سوئد
آدم یاد جنگ جهانی دوم میفته وقتی ارتش المان وارد روسیه شد البته اونها حتی ۴۰۰-۵۰۰ کیلومتر هم جلو رفتن ولی در آخر از بین رفتن. امکان داره همین اتفاق برای اکراین هم بیفته اگه غرب کاری نکنه.
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
نام روسی این شهر، "خارکاف" هست (харьков ~ با این تلفظ آوایی؛ Khaar'kaf)، و این نام مزخرف خارکیف، مربوط به گویش دهاتی‌اکراینی آن هست، که هیچ اساسی‌ ندارد. و البته که در فارسی‌ می‌گوییم خارکف (kharkof). / - و یک موردی را بگویم که به‌گمانم هنوز از دیدگاه خبری، جهانی‌ و اطلاع‌رسانی نشده. - در نیمه‌ی دوم یا انتهای سال ۲۰۲۳ میلادی، دستور قانونی‌شدن مصرف آزاد حشیش پزشکی (علف)، توسط شورای عالی‌ اکراین و پارلمان تصویب، و سپس با امضای پرزیدنت معتاد این شبه‌کشور، به تایید و امضا رسید، و گفتند که ۶-۷ ماه بعد از انتشار این قانون، لازم‌الجرا خواهد بود. - و این شد که چند روز پیش، این قانون بسیار بد و مخرب، به اجرا در جامعه درامده. از این‌که کجا به‌فروش می‌رسد، بی‌خبرم و هیچ علاقه‌ای هم به دانستن آن ندارم، اما بی‌شک، از راه اینترنتی اقدام عرضه‌ی قانونی‌ علف برای استفاده‌کنندگان خواهند داشت. - گل بود، به سبزه نیز آراسته شد!. - این خاخول‌ها، همین‌جوریش، خاخول و سرکش هستند، دیگه چه برسه به این‌که، حالا امکان تهیه و مصرف قانونی‌ این مخدر را نیز دارند. بسی‌ جای تاسف.
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
۶۰
طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
زارررت بر ایر قدرت دوم دنیا 😆😅
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +294علی ضیا: آقازاده‌ها غلط می‌کنند که مهاجرت کنند؛ باید بمانی و در مملکتی که پدرت ساخته، زندگی کنی‌
  • +251شاهزاده رضا پهلوی: ناهید و کیمیا هر دو برنده‌اند و رژیم پلید جمهوری اسلامی بازنده است
  • +195افشای نحوه کشته شدن اسماعیل هنیه با جزئیات توسط هفته نامه یهودی «جوئیش کرونیکل»
  • +180نتانیاهو: دشمنان را می‌زنیم، ما هم برای دفاع و هم برای حمله آماده‌ایم
  • +174طنزی که مردم برای جلسات جمهوری اسلامی در مورد تصمیم گیری برای حمله به اسرائیل ساخته‌اند
  • +174مقایسه محل تمرین سنگ‌نورد آمریکایی با محل تمرین سنگ‌نورد ایرانى، تعظیم دربرابر علیپور
  • +130۱۴ سال حبس برای پناهجوی ایرانی که روی دو کارمند زن مرکز پناهجویان هلند روغن داغ ریخته بود
  • +123تلاش نهادهای یهودی و ایرانی در استرالیا برای اخراج سفیر جمهوری اسلامی ایران
  • +121عکس روز: تنها انتصاب تخصصی و شایسته سالار در جمهوری اسلامی
  • +118آواره فلسطینی :«ما را قبل از یهودیان از دست حماس نجات دهید»،«با خون ما معامله کردند»