شمخانی: مقدمات تنبیه شدید اسرائیل که جز زبان زور را نمی‌فهمد فراهم شده است

 علی شمخانی در کنار علی خامنه‌ایرادیو فردا: ده روز پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه افراطی حماس، مقامات جمهوری اسلامی بار دیگر بر شدت تهدیدهای لفظی خود علیه اسرائیل افزودند.

هنیه بامداد دهم مرداد در محل اقامتش در شمال تهران به همراه یکی از محافظانش کشته شد.


جمهوری اسلامی و حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا یک گروه تروریستی طبقه‌بندی شده، اسرائیل را مسئول کشته شدن هنیه می‌دانند، و تهدید کرده‌اند «انتقام» کشته شدن هنیه را از اسرائیل می‌گیرند.

اسرائیل چنین مسئولیتی را رد نکرده و برعهده نیز نگرفته و نسبت به هرگونه حمله از سوی تهران و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه نیز هشدار داده است.

یک هفته پس از اضطراب و نگرانی در منطقه درباره پاسخ جمهوری اسلامی به اسرائیل، چند رسانه آمریکایی از جمله وب‌سایت خبری پولیتیکو و شبکه سی‌ان‌ان گزارش دادند که جمهوری اسلامی ممکن است در مورد حمله تلافی‌جویانه خود به اسرائیل «تجدیدنظر» کرده باشد.

همچنین نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد نیز روز جمعه ۱۹ مرداد در پاسخ به این سوال که آیا ایران می ‌تواند اقدام تلافی‌جویانه خود را تا پس از مذاکرات آتش‌بس در غزه در هفته آینده به تعویق بیندازد، با لحن نسبتا ملایمی گفت: «امیدواریم که پاسخ ما زمان‌بندی شود و به گونه‌ای انجام شود که به آتش‌بس احتمالی لطمه نزند.»

این نمایندگی افزود: «برقراری آتش‌بس پایدار در غزه اولویت ما است و هر توافقی که حماس بپذیرد مورد قبول ما هم خواهد بود.»

اما علی شمخانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه، ۲۰ مرداد، در شبکه اجتماعی ایکس بدون آن که صریحا از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل سخن بگوید، نوشت: «فرآیندهای حقوقی، دیپلماتیک و رسانه‌ای طی شده، مقدمات تنبیه شدید رژیمی که جز زبان زور نمی‌فهمد را فراهم کرده است.»

او با اشاره به حملات تازه اسرائیل در غزه افزود که هدف از این حمله و همچنین کشتن هنیه «به شکست کشاندن مذاکرات آتش‌بس است».

اداره دفاع مدنی نوار غزه که تحت کنترل گروه افراطی حماس است روز شنبه اعلام کرد که ۹۳ نفر در حملات اسرائیل به مدرسه‌ای در شهر غزه کشته شده‌اند. ارتش اسرائیل می‌گوید که از این مدرسه به عنوان مرکز فرماندهی «تروریست‌ها» استفاده می‌شد.
ساعاتی پیش از این پیام شمخانی، علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین تهدیدهای لفظی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را تکرار کرد.

او گفت که دستور رهبر جمهوری اسلامی درباره «انتقام خون» هنیه «صریح و روشن است» و «به بهترین وجه ممکن اجرا خواهد شد.»

این مقام بلندپایه سپاه پاسداران که از سوی آمریکا به عنوان سازمان تروریستی طبقه‌بندی شده، جزئیاتی درباره اجرای دستور خامنه‌ای ارائه نکرد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، در پاسخ به درخواست خبرنگاران برای پاسخ به اظهارات فدوی، گفت که ایالات متحده آماده است تا با منابع فراوان در منطقه از اسرائیل دفاع کند.

کربی افزود: «وقتی چنین لفاظی‌هایی می‌شنویم باید آن را جدی بگیریم و ما [چنین کاری را] انجام می‌دهیم.»

علی باقری، سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ادعا کرد که اسرائیل با کشتن هنیه مرتکب «خطای راهبردی» شده و «هزینه گزافی برایش خواهد داشت».

با این حال، تاکنون واکنش جمهوری اسلامی به کشته شدن هنیه، در حد تهدیدهای لفظی و ادعاهایی درباره توان نظامی جمهوری اسلامی محدود باقی مانده است.

صداوسیمای جمهوری اسلامی روز جمعه گزارش داد که سپاه پاسداران موشک‌ها و پهپادهای جدیدی را به زرادخانه نیروهای دریایی خود اضافه کرده است.

پس از کشته شدن هنیه، منطقه خاورمیانه و به ویژه اسرائیل در حالت آماده‌باش برای حمله احتمالی ایران یا متحدانش علیه اسرائیل هستند.

روز پنجشنبه، در ادامه هماهنگی اسرائیل و آمریکا در رویارویی با چنین حملات احتمالی، ژنرال کوریلا فرمانده سنتکام برای دومین بار در یک هفته به اسرائیل رفت.

تهران از حمله بی‌سابقه حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر که آغازگر جنگ کنونی در نوار غزه شد، استقبال کرده و در عین حال مدعی شده که مستقیما در آن دخالتی نداشت.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۰
گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه

زارت و زورت نکن چاقال، فردا تیتر اخبار میاد که خودت و پسرت میلیاردها دلار پول تو بانکهای اسرائیل داری!
شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

هیچ گ... نمیتونی بخوری شیره ای.اسرائیل اینبار حتی زیر بار حمله نمایشی و بی خسارت هم نمیره.سری قبل هم ۱۵ جنگنده اف ۳۵ تا مرحله پرواز و حمله تلافی جویانه هم رفتن که لحظه آخر بایدن نتانیاهو را مصرف کرد.و اینبار شما حمله با تلفات لازم دارید که دهن گشاد ارزشیها و نیابتیها را ببندید،که در اونصورا پاسخ خیلی شدید و نامتانسبی دربافت میکنید.اسرائیل وقتی اینجور زیر ریش سید علی هنیه را هلاک کرد دقیقا حساب اینجاها را کرده بود.تو تله افتادید.
شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد

تو هم برو درتو بذار بابا! بگیر بخواب لحاف سرد شد! 🍆
شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
۲۴
فاطی کماندو - قرچک، ایران

یک مشت لواطکار ۴۵ ساله بجای اینکه برای صلح و دوستی بین عراب و اسرائیل کار کنن فقط کارشون شده قاچاق اسلحه به یمن و لبنان و فلسطین و عراق وغیره تا زمانی که جمهوری کثیف اسلامی و این لواطکاران هستند اب خوش تو کل این منطقه از گلوی کسی پایین نخواهد رفت آرامش زمانی به خاورمیانه دوباره برمیگرده که این جرثومه های فساد ریششون کنده بشه.
شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
۴۹
Persian2600 - استکهلم، سوئد
مثل همیشه زارت زارت. این ارازل اوباش جمهوری کثیف اسحالی وآخوندی ظاهرا از شغل مقدس .. خوری خیلی خوششون میاد.
شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
۸۴
siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
وقتی خشکبار را تو آب خیس نکنی باد شکمت زیاد میشه ، با در کردن آن فاطی همراه مصدق روحت شاد فرارمیکنند میرن پیش جناب سروان پناهنده میشن واسرائیل با صهیونیست هاش هم میرن لبنان . آنوقت تو میمونی و با آفتابه
شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +288تصویر طنز منتسب به صفحه رضا عطاران: آقا کارات تموم شد؟ برق رو وصل کن ببینم آفتابه کجاست؟
  • +254علی ضیا: آقازاده‌ها غلط می‌کنند که مهاجرت کنند؛ باید بمانی و در مملکتی که پدرت ساخته، زندگی کنی‌
  • +228شاهزاده رضا پهلوی: حمله نظامی به اسرائیل بازی خامنه‌ای با آتش است
  • +184افشای نحوه کشته شدن اسماعیل هنیه با جزئیات توسط هفته نامه یهودی «جوئیش کرونیکل»
  • +165شاهزاده رضا پهلوی: ناهید و کیمیا هر دو برنده‌اند و رژیم پلید جمهوری اسلامی بازنده است
  • +162نتانیاهو: دشمنان را می‌زنیم، ما هم برای دفاع و هم برای حمله آماده‌ایم
  • +156طنزی که مردم برای جلسات جمهوری اسلامی در مورد تصمیم گیری برای حمله به اسرائیل ساخته‌اند
  • +126۱۴ سال حبس برای پناهجوی ایرانی که روی دو کارمند زن مرکز پناهجویان هلند روغن داغ ریخته بود
  • +115تلاش نهادهای یهودی و ایرانی در استرالیا برای اخراج سفیر جمهوری اسلامی ایران
  • +106عکس روز: آیا می دانید میدان فلسطین، میدان صدام حسین و خیابان کوروش در کدام کشورهاست؟