زلزله ۷.۱ ریشتری همراه با هشدار سونامی در سواحل جنوبی ژاپن

 یورونیوز: در پی یک زمین‌لرزه قدرتمند ۷.۱ ریشتری که روز پنجشنبه در ژاپن به وقوع پیوست، هشدار سونامی در سواحل جنوبی این کشور صادر شد، اما تلفات یا خسارات عمده‌ای از این حادثه طبیعی گزارش نشده است.
ژاپن که در «حلقه آتش» اقیانوس آرام واقع شده است، به عنوان یکی از زلزله‌خیزترین مناطق جهان شاخته می‌شود و هر از گاهی زمین‌لرزه‌های قوی به همراه هشدار سونامی در این کشور روی می‌دهد.


آژانس هواشناسی ژاپن مرکز این زمین‌لرزه قوی را در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری سواحل شرقی جزیره کیوشو واقع در جنوب این کشور اعلام کرده است.

مرکز لرزه‌نگاری سازمان هواشناسی ژاپن با پیش‌بینی امواج بلند تا ارتفاع یک متر در سواحل جنوبی کیوشو و جزیره شیکوکو که در مجاورت آن قرار دارد، هشدار سونامی صادر کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، زمین لرزه قوی روز پنجشنبه در ژاپن به شدت شهر نیچینان و مناطق اطراف آن در استان میازاکی واقع در جزیره کیوشو را به لرزه انداخت.

آژانس هواشناسی ژاپن اعلام کرد که حدود نیم ساعت پس از وقوع زلزله، امواج سونامی تا ارتفاع ۵۰ سانتی‌متر در برخی مناطق ساحلی کیوشو و جزیره نزدیک به آن شیکوکو، در جنوب این کشور مشاهده شده است.

کارشناسان در حال بررسی دقیق این رویداد هستند تا مشخص کنند آیا این زمین‌لرزه بر گسل فعال نانکای که در گذشته کانون بسیاری از زمین‌لرزه‌های بزرگ در این منطقه بوده است، تأثیر گذاشته است یا نه.

از سوی دیگر، اپراتورهای اداره کننده فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای در کیوشو و شیکوکو اعلام کردند که در حال بررسی آسیب‌های احتمالی به تأسیسات این مراکز هستند.

تلویزیون دولتی ژاپن نیز با انتشار گزارش‌هایی از این زمین‌لرزه، تصاویری از خرد شدن شیشه‌ها در فرودگاه استان میازاکی که در نزدیکی کانون زمین‌لرزه واقع شده را منتشر کرده است.

این کشور جزیره‌ای در آسیا حدود ۲۰ درصد از زلزله‌های شدید جهان با بزرگی ۶ ریشتر یا بیشتر از آن را به خود اختصاص داده است.

لرزه‌نگارها به طور متوسط هر پنج دقیقه یک زمین‌لرزه را در نواحی مختلف ژاپن ثبت می‌کنند؛ این امر دولت را مجبور کرده تا سرمایه‌گذاری هنگفتی در مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها انجام دهد و شهروندان این کشور را با برنامه‌های آموزشی متنوع برای روبرو شدن با زلزله آماده کند.

زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۶ ریشتر به همراه سونامی در نخستین روز ژانویه سال جاری منطقه نوتو در شمال این کشور را لرزاند که منجر به کشته شدن دست کم ۲۴۱ نفر شد.

قوی ترین زمین لرزه ثبت شده در ژاپن که از آن به عنوان چهارمین زمین لرزه قوی از زمان شروع لرزه‌نگاری مدرن در سال ۱۹۰۰ یاد می‌شود، یازده مارس ۲۰۱۱ به بزرگی ۹.۱ ریشتر به همراه امواج سونامی به ارتفاع بیش از ۴۰ متر در شرق این کشور به وقوع پیوست.

این زمین‌لرزه بسیار قوی جان دست کم ۲۰ هزار نفر را گرفت و با گذشت سال‌ها هنوز حدود ۲۵۰۰ نفر از حادثه‌دیدگان در آن مفقود هستند. سونامی حاصل از این زلزله به فاجعه هسته‌ای فوکوشیما دایچی منجر شد که تبعات مخربی از جمله از کنترل خارج شدن واکنش هسته‌ای در سه راکتور نیروگاه و وارد آمدن آسیب جدی به آن‌ها، نشت آب آلوده به مواد رادیواکتیو در فوکوشیما و تخلیه صدها هزار نفر از ساکنان مناطق اطراف را به همراه داشت.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +262تصویر طنز منتسب به صفحه رضا عطاران: آقا کارات تموم شد؟ برق رو وصل کن ببینم آفتابه کجاست؟
  • +197نیویورک‌تایمز: بمب جاسازی‌شده با فناوری هوش مصنوعی عامل انفجار بوده است
  • +187علی ضیا: آقازاده‌ها غلط می‌کنند که مهاجرت کنند؛ باید بمانی و در مملکتی که پدرت ساخته، زندگی کنی‌
  • +185شاهزاده رضا پهلوی: حمله نظامی به اسرائیل بازی خامنه‌ای با آتش است
  • +151اخراج مدیر مرکز اسلامی جمهوری اسلامی در برلین، درگیر شدن با پلیس فرودگاه برای ورود به آلمان
  • +150افشای نحوه کشته شدن اسماعیل هنیه با جزئیات توسط هفته نامه یهودی «جوئیش کرونیکل»
  • +134طنزی که مردم برای جلسات جمهوری اسلامی در مورد تصمیم گیری برای حمله به اسرائیل ساخته‌اند
  • +133نتانیاهو: دشمنان را می‌زنیم، ما هم برای دفاع و هم برای حمله آماده‌ایم
  • +122کشته شدن فرمانده گردان قسام حماس و مقام ارشد «جهاد اسلامی» در دو حمله هوایی اسرائیل
  • +117۱۴ سال حبس برای پناهجوی ایرانی که روی دو کارمند زن مرکز پناهجویان هلند روغن داغ ریخته بود