پیوستن ترکیه به آفریقای جنوبی در پرونده شکایت از اسرائیل در دادگاه لاهه

دیوان بین‌المللی دادگستری که در لاهه هلند مستقر استدویچه وله: هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه هفتم اوت گفت، هیئتی از نمایندگان پارلمان ترکیه همراه با سفیر این کشور در هلند، درخواست پیوستن به پرونده شکایت از اسرائیل را به دادگاه لاهه ارائه کرده‌اند.

ترکیه به شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اقدامات اسرائیل در غزه پیوست.


هاکان فیدان، وزیر امور خارجه این کشور روز چهارشنبه هفتم اوت (۱۷ مرداد) با اعلام این خبر گفت، هیئتی از نمایندگان پارلمان ترکیه همراه با سفیر این کشور در هلند، درخواست پیوستن به پرونده شکایت از اسرائیل را به دادگاه لاهه ارائه کرده‌اند.

فیدان در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده به این موضوع اشاره داشته و همچنین نوشته است: «جامعه بین‌المللی باید سهم خود را برای توقف نسل‌کشی انجام دهد. باید فشار لازم را بر اسرائیل و حامیانش وارد کند.»

پیش از این، کشورهای دیگری از جمله اسپانیا، شیلی، کلمبیا و کوبا نیز به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل پیوسته بودند.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه نیز دراین‌باره گفته است: «ضروری است از طریق اقدامات در دیوان بین‌المللی دادگستری اطمینان حاصل شود که جنایات مرتکب شده توسط اسرائیل بدون مجازات نماند.»

دولت آفریقای جنوبی اواخر سال گذشته میلادی با گشودن پرونده‌ای در این دیوان که در لاهه مستقر است، از اسرائیل به اتهام "نسل‌کشی" در غزه شکایت کرده است.

حکم دادگاه لاهه جنبه مشورتی دارد و از نظر قانونی، الزام‌آور نیست. با این حال تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری از اهمیت سیاسی بالایی برخوردارند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.