بازداشت یک پاکستانی «مرتبط با جمهوری اسلامی» در نیویورک متهم به توطئه برای قتل سیاستمداران آمریکا

آصف مرچانت روز ۱۲ ژوئیه هنگام تلاش برای خروج از آمریکا دستگیر شده استبی بی سی: یک مرد پاکستانی که براساس مدارک ارائه شده به دادگاهی در نیویورک، با حکومت ایران ارتباط دارد متهم شده که در دسیسه ناکام ترور سیاستمداران یا مقام‌های آمریکایی نقش داشته است.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید این مرد ۴۶ ساله که آصف مرچانت نام دارد در ماه آوریل به قصد استخدام یک آدم‌کش حرفه‌ای وارد نیویورک شده و با فردی تماس گرفته که بر اساس اسناد ارائه شده به دادگاه یک مامور مخفی اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا بوده است. این فرد بعد از دیدار با آقای مرچانت با پلیس فدرال آمریکا تماس می‌گیرد و کار با آنها را به عنوان یکی از منابع محرمانه این نهاد آغاز می‌کند.


آقای مرچانت به عنوان پیش پرداخت برای اجرای این دسیسه ۵۰۰۰ دلار پول به این فرد داده است.

بر اساس شکایت اولیه‌ای که علیه آقای مرچانت ثبت شده او که به دنبال «انتقام‌جویی در زمینه کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس» توسط دولت آمریکا، به دنبال قتل برخی مقام‌ها و سیاستمداران این کشور بوده از طریق «استخدام آدم‌کش اجاره‌ای» بوده است.

قاسم سلیمانی به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در حمله هوایی آمریکا به کاروان حامل او و چند فرمانده ارشد حشدالشعبی کشته شد.

نام دونالد ترامپ در میان اهداف احتمالی آقای مرچانت در این «دسیسه برای قتل» نیامده اما برخی منابع آگاه به رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند که او یکی از اهداف مطرح در این دسیسه بوده اگرچه مقام‌های اف بی آی تاکید کرده‌اند که این دسیسه ناکام ارتباطی به تیراندازی به آقای ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی او در فیلادلفیا ارتباطی ندارد.

برون پیس، دادستان بخش شرقی نیویورک در بیانیه‌ای گفته است آقای مرچانت «به نیابت از دیگرانی خارج از خاک آمریکا، برای قتل مقام‌های این کشور برنامه‌ریزی کرده است. تعقیب قضایی او نشان می‌دهد که دفتر نیویورک و تمامی وزارت دادگستری آمریکا برای دفاع از امنیت ملی کشور، مقام‌های کشور و شهروندان آمریکا در مقابل تهدید‌های خارجی به سرعت و قاطعانه وارد عمل می‌شود.»
آقای مرچانت به دنبال استخدام یک آدم‌کش حرفه‌ای با یک مامور مخفی اف بی آی تماس گرفته استاف بی آی می‌گوید این پرونده با هماهنگی دفاتر نیویورک، هیوستون و دالاس تشکیل شده و توانایی ماموران اف بی آی در خنثی کردن این تهدید «نه تنها جلوی یک رویداد تراژیک را گرفته بلکه تعهد این نهاد را در قبال دفاع از کشور و شهروندان به نمایش گذاشته است.»

آقای مرچانت ظاهرا ابتدا از پاکستان به ایران و سپس به تگزاس در آمریکا سفر کرده و نهایتا به نیویورک آمده است.

بر اساس مدارک دادگاه او روز ۱۲ ژوئیه هنگامی که قصد داشته آمریکا را «پیش از عملی شدن دسیسه قتل» ترک کند دستگیر شده است.

بر اساس این اسناد آقای مرچانت چندین بار با مامور مخفی اف بی آی ملاقات کرده و از او خواسته که اولا اسناد و یا اطلاعات دیجیتال از خانه قربانی را سرقت کند، برپایی اعتراضات دست کم ۲۵ نفری را در گردهمایی‌های سیاسی سازمان دهد و قتل او را عملی کند.

مقام‌های آمریکایی به نقل از این شهروند پاکستانی گفته‌اند که او یک زن و چند بچه در ایران دارد و یک همسر و چند بچه دیگر در پاکستان.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.