رویترز: پوتین در مورد حمله احتمالی جمهوری اسلامی به اسرائیل برای خامنه‌ای پیام فرستاد

رادیو فردا: خبرگزاری رویترز از قول دو منبع ارشد ایرانی گزارش داده است که رئیس‌جمهوری روسیه با ارسال پیامی به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار «خودداری از تلفات غیرنظامی» در حمله احتمالی ایران به اسرائیل شده است.

دو مقام ایرانی که نخواسته‌اند نامی از آنها برده شود روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد به این خبرگزاری گفته‌اند که پیام ولادیمر پوتین توسط سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه به مقامات جمهوری اسلامی منتقل شده است.


این گزارش می‌افزاید آقای پوتین خواستار «پاسخ محتاطانه» ایران به قتل اسماعیل هنیه، رئیس پیشین دفتر سیاسی گروه افراطی حماس در تهران شده است.

این گزارش از قول دو منبع ایرانی می‌افزاید مقامات تهران در دیدار با آقای شویگو، وزیر دفاع پیشین روسیه و دبیر شورای امنیت کنونی این کشور، همچنین خواستار تحویل جنگنده‌های «سوخو-۳۵» روسیه به ایران شده‌اند.

کرملین به سوالات رویترز درباره این موضوع پاسخ نداده است، اما خبرگزاری رسمی ریانوستی روسیه تأیید کرده است که آقای شویگو در سفر روز گذشته خود به تهران درباره ترور اسماعیل هنیه گفت‌وگو کرده است.

پیش‌تر روزنامه نیویورک تایمز نیز با استناد به «منابع ایرانی»، از جمله یک مقام سپاه پاسداران، مدعی شد که تهران از روسیه خواهان دریافت تجهیزات دفاع هوایی شده است.

این گزارش مدعی شده روسیه انتقال رادارهای پیشرفته و برخی تجهیزات دفاع هوایی به ایران را آغاز کرده است.

منابع ایرانی جزئیات بیشتری درباره مذاکرات شویگو با مقامات ایران نداده‌اند، اما گفته‌اند که سفر او به تهران یکی از چندین مسیر روسیه برای ارسال پیام به جمهوری اسلامی برای «لزوم خویشتنداری» در واکنش نظامی احتمالی ایران به اسرائیل بوده است.

روسیه ترور آقای هنیه در تهران را محکوم کرده و آن را «قتلی بسیار خطرناک» عنوان نموده است.

به گفته این منابع، خاورمیانه در آستانه یک جنگ بزرگ قرار دارد و کسانی که در پشت ترور آقای هنیه بودند به وضوح در تلاش برای ایجاد چنین درگیری هستند.

روسیه از زمان آغاز تهاجم نظامی به اوکراین روابط نزدیک‌تری با ایران ایجاد کرده و می‌گوید در حال آماده شدن برای امضای توافقنامه همکاری گسترده با تهران است.

تهران روز دوشنبه اعلام کرد به دنبال افزایش تنش‌های منطقه‌ای نیست، اما باید اسرائیل را مجازات کند تا «از بی‌ثباتی بیشتر جلوگیری کند».

رویترز می‌نویسد یک مقام دولت بایدن روز دوشنبه در مورد خطرات یک درگیری بزرگ منطقه‌ای هشدار داد. این مقام که نخواست نامش فاش شود، تأکید کرد که مقیاس واکنش ایران و حزب‌الله لبنان به قتل هنیه، عاملی کلیدی در تعیین سطح درگیری احتمالی خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس گزارش، آمریکا با هدف محدود کردن حمله ایران و حزب‌الله یک کارزار فشار را آغاز کرده است و واشینگتن به موازات آن روز سه‌شنبه نیز به کوشش برای تشکیل ائتلافی نظامی در حمایت از اسرائیل ادامه داد.

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، دوشنبه ۱۵ مرداد توسط تیم امنیت ملی خود در مورد تحولات خاورمیانه از جمله تهدیدات ایران و نیروهای وابسته به آن علیه نیروهای آمریکایی به‌روز شدند

سه مقام آمریکایی به سایت آکسیوس گفتند در نشست ویژه شورای امنیت ملی کاخ سفید که دوشنبه شب با حضور رئیس‌جمهور و معاون او برگزار شد، جو بایدن گفت زمان حمله ایران و جزئیات آن هنوز مشخص نیست.

به رغم تلاش‌های غرب و کشورهای منطقه، ایران کماکان اصرار دارد که اقدام به تلافی‌جویی از اسرائیل خواهد کرد و چهار مقام ایرانی به رویترز گفته‌اند که جمهوری اسلامی به مقامات خارجی اطلاع داده است که «پاسخی شدید» به قتل آقای هنیه توسط اسرائیل خواهد داد.

یک منبع برجسته لبنانی نزدیک به حزب‌الله به رویترز گفته است حمله تلافی‌جویانه اجتناب‌ناپذیر است و دیپلماسی دیگر گزینه مناسبی نیست.

او در ادامه تصریح کرده است ایران در نظر دارد این حمله «شدید» باشد، اما به جنگ منطقه‌ای منجر نشود.

با این حال به گفته او، این موضوع احتمال وقوع جنگ میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل را رد نمی‌کند.

یک مقام ارشد آمریکایی که متمرکز بر خاورمیانه است نیز به این خبرگزاری گفته است که واشینگتن تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا تمام طرف‌ها را از رفتن به مسیری که بازگشتی ندارد، منصرف کند. یک مقام قطری نیز گفته است دوحه در حال گفتگوی مداوم با ایران برای کاهش تنش است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، بامداد دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی دیگری با همتای اسرائیلی خود به یوآو گالانت نسبت به دفاع آمریکا از اسرائیل اطمینان داد. این چندمین گفت‌وگوی طرفین در روزهای گذشته است.

ژنرال گالانت روز یک‌شنبه در دیدار با شماری از نظامیان اسرائیلی که کارشان دفاع در صورت حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل است، گفت کشورش می‌تواند در دفاع از خود یا حمله، به سرعت عمل کند.

آقای گالانت اظهار داشت اسرائیل «به شدت آماده است» و «آمادگی واکنش سریع» را دارد. او افزود: «اگر دشمن جرات کند حمله کند، بهای سنگینی خواهد پرداخت».
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.