انبوه آگهی‌های مستاجرانی که برای نصف کردن اجاره مسکن دنبال «هم‌خانه» می گردند

 افزایش قیمت مسکن و اجاره بها یکی از دغدغه‌های جامعه ایرانصدای آمریکا: آگهی‌های مربوط به خانه‌های اشتراکی حاکی از رشد قابل توجه درخواست‌های مالکانی است که برای تامین هزینه‌های ملک خود به‌دنبال مستاجرانی می‌گردند که با آنها «هم‌خانه» شوند.

به گزارش وب‌سایت «تجارت نیوز»، موج بحران تورم مسکن از مستاجران عبور کرده و به مالکانی رسیده است که به دنبال هم‌خانه می‌گردند تا با دریافت مبلغ اجاره، بخشی از هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کنند.


در نمونه‌ای از این آگهی‌ها، یک مالک به‌دنبال سه هم‌خانه خانم می‌گردد که بتوانند نفری ۱۲۰میلیون تومان به‌ عنوان رهن بپردازند. او اجاره ماهانه‌ای معادل پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را نیز در نظر دارد.

در عین‌حال برخی از آگهی‌های اشتراک مسکن، سوئیت‌های کوچکی هستند که مستاجران تحت قرارداد، از عهده بالا رفتن اجاره‌ها برنیامده و به دنبال شریک می‌گردند.

یک مستاجر، ساکن آپارتمانی ۴۰ متری در شرق تهران است و دنبال هم‌خانه‌ای می‌گردد تا بتواند رهنی ۵۰ میلیون تومانی و ماهانه اجاره‌ای معادل پنج میلیون تومان پرداخت کند.

این مستاجر کارگر می‌گوید: «خرج و دخل من دیگر به هم نمی‌خورد. پرداخت اجاره ۱۰ میلیون تومانی در عمل برای منِ کارگر غیرممکن است و با کمتر از آن هم که نمی‌شود خانه پیدا کرد.»

او می‌افزاید که زندگی «با یک غریبه در خانه‌ای ۴۰ متری سخت است، اما راه دیگری ندارم» و درباره ادامه این شرایط می‌گوید «مشخص نیست سال بعد حتی با این مبالغ نیز بتوانم خانه‌ای حتی اشتراکی بگیرم.»

مستاجر دیگری در محدوده «امام خمینی» با شرایطی مشابه گفت که دنبال همخانه می‌گردد تا بتواند آپارتمان ۴۰ متری اش را نگه دارد و افزود «با این قیمت‌ها پیدا کردن خانه جدید هم کار آسانی نیست.»

گزارشی از بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین۱۴۰۳ «رشد نقطه به نقطه شاخص اجاره در تهران را بالغ بر ۴۵/۲ درصد» اعلام کرده است.

این در حالی‌ است که برخی مستاجران از سال ۱۴۰۲ در تمدید قراردادهای خود «با تورمی بیش از ۷۰ درصد» مواجه شده‌اند.

داود بیگی‌نژاد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران نیز امروز به خبرگزاری ایلنا گفته بود که اجاره‌بها در برخی از مناطق تهران به بیش از ۵٠ درصد افزایش پیدا کرده است.

نمودار بانک مرکزی از روند بازار اجاره از فروردین ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که بازار اجاره در برخی مواقع، راه خود را از بازار مسکن جدا کرده است. در چند ماه گذشته، نرخ رشد این دو شاخص به‌‌طور نسبی از یکدیگر فاصله گرفته‌اند. به این ترتیب رشد شاخص اجاره، شتاب بیشتری نسبت به شاخص قیمت مسکن در تهران داشته است.

کارشناسان حوزه مسکن، چشم‌انداز اجاره‌بها را افزایشی می‌دانند و معتقدند بحران‌های مسکن کماکان ادامه خواهد داشت.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
تو اروپا خیلی سال هست این مسئله رایجه، همین لندن که ما توش هستیم بالای 50 درصد افراد تو اینجا تو یه اتاق اجاره میکنن و زندگی میکنن پر هست اینجا از share room
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.