مسعود پزشکیان علی طیب‌نیا را به عنوان مشاور عالی ریاست جمهوری منسوب کرد

علی طیب‌نیا در دوران رقابت انتخاباتی از چهره‌هایی اصلی و علنی نزدیک به مسعود پزشکیان بودبی بی سی: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور جدید ایران در احکامی علی طیب‌نیا را به‌عنوان مشاور عالی و حمید پورمحمدی را به رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد. او در حکمی دیگر شهرام دبیری را هم به‌عنوان معاون امور مجلس ریاست جمهوری منصوب کرد.

علی طیب‌نیا در دوران رقابت‌های انتخاباتی از چهره‌های اصلی و علنی نزدیک به مسعود پزشکیان بود و گمان می‌رفت در کابینه آقای پزشکیان نقش جدی بازی کند.


برخی او را از وزرای تاثیرگذار و موفق تاریخ جمهوری اسلامی می‌دانند.

حمید پورمحمدی هم پیشتر معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه و همچنین معاون امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه در دولت حسن روحانی بود.

آقای پورمحمدی مدتی نیز به‌عنوان قائم‌مقام بانک مرکزی، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، و معاون برنامه‌ریزی و اداری و مالی استانداری چهارمحال و بختیاری فعالیت کرده بود.

پیش از اعلام احکام جدید، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری ایران، محمدرضا عارف را به‌عنوان معاون اول و محمدجواد ظریف را به عنوان معاون راهبردی خود و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری انتخاب کرده بود.
علی طیب‌نیا کیست؟علی طیب‌نیا و مسعود پزشکیان در دوران رقابت‌های انتخاباتیاز علی طیب‌نیا به‌عنوان چهر‌ه‌ای دانشگاهی و یکی از مسئولان با سابقه دولتی در ایران یاد می‌شود.

او در میان اصلاح‌طلبان مقبولیت دارد و در جریان یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ستاد محمدرضا عارف فعالیت داشت.

پس از کناره‌گیری آقای عارف از رقابت‌ انتخاباتی در آن دوره، علی طیب‌نیا به عنوان وزیر اقتصاد دولت یازدهم انتخاب شد.

در دولت دوازدهم اما حسن روحانی، با وجود تغییر شماری از اعضای کابینه‌اش، علی طیب‌نیا را همچنان در سمت قبلی‌اش انتخاب کرد.

در دولت یازدهم، از آقای طیب‌نیا به عنوان وزیری یاد می‌شد که تورم نزدیک به ۴۰ درصدی را کنترل کرد و نرخ تورم را به کمتر از ۱۰ درصد رساند.

در نخستین سال استقرار علی طیب‌نیا در دولت یازدهم، نرخ تورم تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و در نهایت به روایت دولت تا سال ۱۳۹۶ به حدود ۹ درصد و طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول به ۱۰ درصد رسید؛ نرخی که برای اقتصاد ایران یک رکورد جدید و پدیده‌ای ویژه ارزیابی می‌شد.

با وجود این، عملکرد او در مقام وزیر اقتصاد دولت اول حسن روحانی انتقاداتی هم به دنبال داشت. بسیاری از ناظران ریشه دستاورد طیب‌نیا در کنترل تورم را در فشار بر طرف عرضه، انجماد منابع پولی، و در نهایت سودهای نامتعارف موسسات مالی می‌دانند.

علی طیب نیا در زمان تصدی خود بر وزارت اقتصاد با ۵۳ سال سن به عنوان جوان‌ترین وزیر کابینه حسن روحانی انتخاب شد.

در جلسه رای اعتماد، او موفق شد با ۲۷۴ رای مثبت در صدر فهرست وزرایی قرار بگیرد که بالاترین رای را از مجلس در تاریخ جمهوری اسلامی کسب کرده بودند.

آقای طیب‌نیا فارغ‌التحصیل نخستین دوره دکترای دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی این دانشگاه است.

آقای طیب‌نیا از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۴ به طور پیوسته به عنوان دبیر و نیز مشاور کمیسیون اقتصادی دولت در دولت‌های هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی حضور داشت.

هر چند پس از آغاز به کار دولت اصلاحات در سال ۱۳۷۶ آقای طیب‌نیا به عنوان معاون طرح و بررسی (امور اقتصادی) معاون وقت رییس‌جمهور در امور اجرایی کار خود را آغاز کرد و کلیه مسئولیت‌های اقتصادی معاون اجرایی رئیس‌جمهور را در آن دوران بر عهده گرفت.

او در آن زمان دبیر ستاد تنظیم بازار، به‎‌عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری در حوزه اقتصاد، هم بود.

در دولت دوم محمد خاتمی، علی طیب نیا به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی معاون اول رئیس‌جمهور به کار خود در نهاد ریاست جمهوری ادامه داد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
دوشنبه - تهران ، ایران
هر کسی که نون این فرقه تبهکارآخوندی اشغالگر میهن رو خورده و دستش زیر ساطور این فاحشه زاده های صیغه زاده است ، از ما نیست⚠️🦟
یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.