بورس ریزش کرد، معامله‌گران میز معاملات را ترک کردند؛ خروج هنگفت پول از بورس ایران و افت ریال

بی بی سی: با ادامه نگرانی سرمایه‌گذاران درباره افزایش تنش‌ میان ایران و اسرائیل پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، ریزش شاخص کلی بورس اوراق بهادار تهران هم ادامه یافته است.

رسانه‌های ایران با انتشار عکسی گزارش داده‌اند که در اتفاقی نادر، معامله گران تالار بورس تهران و اصفهان در اعتراض به وضعیت قرمز بازار، دست از کار کشیدند و میز معاملات و سیستم ها را رها کردند.


در معاملات امروز شنبه(سیزدهم مرداد ماه) بازار سرمایه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران شاهد ادامه افت بود و بیش از ۶۱ هزار واحد ریزش کرد.

با افت نزدیک به سه درصدی امروز، عدد شاخص به دو میلیون ۶ هزار واحد رسید.

نمادهایی نظیر فولاد، فملی(صنایع مس ایران) و شپنا(پالایش نفت اصفهان) امروز شاهد صف فروش بودند و سهم بسزایی در افت شاخص کل داشتند.

در معاملات فرابورس هم امروز روند مشابهی طی شد.

امروز عدد شاخص کل هم وزن هم با بیش از ۶۵۷ هزار واحد کار خود را آغاز کرد که در انتهای روز به عدد ۶۳۷ هزار واحد کاهش یافت.

در روز چهارشنبه که همزمان با انتشار خبر ترور اسماعیل هنیه بود، افت شدید بازار سرمایه آغاز شد.

شاخص کل بورس در پایان معاملات چهارشنبه (۱۰ مرداد ماه) بیش از ۵۲ هزار واحد ریزش داشت و عدد شاخص به ۲ میلیون و ۶۷ هزار واحد رسید.

ادامه ریزش این شاخص‌ها متاثر از حوادث مرتبط با ترور اسماعیل هنیه و تنش‌های متعاقب آن است که باعث خروج سرمایه‌ از این بازار و رفتن به سمت بازارهای سنتی نظیر طلا و ارز شده است.

نرخ دلار در بازار آزاد که مدتها حدود ۵۹ هزار تومان بود روز چهارشنبه افزایش یافت و تا این لحظه به بالای ۶۱ هزار تومان رسیده است.

تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک ایران با اسرائیل در ماههای اخیر بر بازارهای ارز و سرمایه تاثیرگذار بوده است.

حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل به موجی از نگرانی‌ها دامن زد و قیمت دلار را تا حوالی ۷۰ هزار تومان پیش برد اما پس از آن قیمت‌ها افت کرد.
نرخ دلار در بازار آزاد که مدتها حدود ۵۹ هزار تومان بود روز چهارشنبه افزایش یافت و تا امروز به بالای ۶۱ هزار تومان رسیده استبا آغاز ریزش بورس در روز چهارشنبه، محمدرضا عارف، معاون اول مسعود پزشکیان دستور تزریق منابع صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی به بازار سهام را صادر کرد.

بر این اساس، صندوق تثبیت بازار و همچنین واریز وجه توسط شبکه بانکی به صندوق توسعه بازار انجام می‌شود.

مهدی غضنفری، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با بورس-۲۴ گفت: «در راستای پولی که صندوق توسعه ملی باید به صندوق تثبیت بدهد، امروز(دهم مرداد) ۱۰۰ میلیارد تومان واریز شد، ان شاءالله روز شنبه هم ۵۰۰ میلیارد تومان واریز خواهد شد. این واریزی ها همچنان ادامه خواهد داشت.»

فعالان بازار نگرانی از تنش‌های پیش رو را عامل اصلی روند خروج سرمایه می‌دانند؛ با وجود این تزریق افت بورس ادامه یافته است.

بازار بورس ایران طی سالهای گذشته افت‌های تاریخی را تجربه کرده است.

در نیمه دوم اردیبهشت ماه پارسال(۱۴۰۲) بازار سرمایه در ایران طی دو روز اخیر شاهد افت ۱۲۵ هزار واحدی بود.این ریزش، افت تاریخی را برای بازار سرمایه ایران رقم زد.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در زمان تبلیغات انتخاباتی به پشت پرده این افت اشاره کرد و گفته بود: «برای حمایت از بورس نرخ خوراک صنایع را چند برابر کردند و مصوبه را دو ماه در کشوی معاون اول نگه داشتند تا نورچشمی‌ها فرصت کافی برای خالی کردن پورتفویشان را داشته باشند. اینطور شد که سقوط بزرگ اردیبهشت ۱۴۰۲ شکل گرفت.»

افت چشمگیر بازار بورس و افزایش نرخ دلار در بازار آزاد در حالی است که آقای پزشکیان هنوز نام وزرای خود را هم اعلام نکرده و دولت در سردرگمی باید به این معضلات هم بپردازد.

بهبود بازار بورس از جمله وعده‌های مقام‌های ارشد ایران طی سالهای اخیر بوده است.

تبلیغ گسترده برای سرمایه‌گذاری در بورس به زمان ریاست جمهوری حسن روحانی برمی‌گردد؛ کسی که گفته بود: «جای سرمایه‌گذاری دلار و سکه نیست، جای سرمایه‌گذاری بورس و نفت است.»

رشد بورس اوارق بهادار تهران با افزایش عرضه‌ صندوق‌های قابل معامله دولتی شدت گرفته بود که هدف آن تامین کسری بودجه و مقابله با کاهش درآمدهای نفتی بود.

افت بازار بورس از زمان کشته شدن اسماعیل هنیه در حالی ادامه یافته است که سرمایه‌گذاران نگرانند با پاسخ احتمالی ایران بیشتر متضرر شوند و همین به خروج بیشتر سرمایه‌های حقیقی از این بازار منجر شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۰
طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا

هیس ساکت، چیزی نگید، ممکنه اتفاقی بیفته، هرج و مرج بشه، آرامش داریم، امنیت داریم، 😋😄😆🤣😡
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
۵۱
ساتراپ11 - تهران، ایران
باید نتانیاهو و خامنه‌ای و پوتین و بایدن را در یک سلول بدون پنجره انداخت و صبح و ظهر و شب بهشون لوبیا چیتی و تخم مرغ پخته داد،،،،
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

واقعا ..زدن به مملکت بهشت که با کشته شدن یه اشغال که حتی نماز میت ولی امر مفعولین رو قبول نداشته و بردنش تو مسجد وهابی قطر هم براش نماز خوندن، باید ریال و بورس ایران افت بکنه. ... ...تو دهن هر کی میگه پهلوی مملکت رو وابسته کرده بود. وابستگی یعنی اختیار حمله به إسرائیل ات دست پوتین باشه و ارزش ریالت زیر تخمهای هنیه
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.