ترور هنیه با «موشک هدایت‌شونده»؛ چگونه پدافند دفاعی ایران ناکام ماند؟

العربیه: ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، ضعف آشکار در وضعیت امنیتی ایران به شمار می‌آید، به‌ویژه در شرایطی که مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری جدید ایران، با تدابیر امنیتی شدید همراه بود.

بامداد چهارشنبه دهم مرداد، اسماعیل هنیه در حمله‌ای با موشک هدایت‌شونده به محل اقامتش در تهران، جایی که برای شرکت در مراسم تحلیف پزشکیان حضور داشت، کشته شد.


اما چگونه این موشک از پدافند‌های دفاعی ایران عبور کرد و بدون هیچ‌گونه واکنشی از سیستم‌های دفاع هوایی به محل اقامت هنیه رسید؟
نقص امنیتی
احمد ثروت، کارشناس مسائل نظامی، به «العربیه» گفت که هنیه با موشکی اسرائیلی کشته شده است. به گفته او، این مسئله نشان‌دهنده نقص امنیتی و نفوذ آشکار در سیستم‌های امنیتی ایران است. ثروت اضافه کرد این نشان‌دهنده «ضعف در رادارها و سیستم‌های دفاعی تهران است که نتوانسته‌اند موشک را شناسایی و رهگیری کرده و مسیر حرکت و محل شلیک آن را کشف کنند».
تهدیدی مشابه برای فرماندهان سپاه
این کارشناس مصری اضافه کرد اتفاقی که برای هنیه در قلب تهران رخ داد، نشان‌دهنده تهدید مشابه علیه فرماندهان سپاه پاسداران است که می‌توانند به همین روش هدف قرار گیرند. احمد ثروت در این زمینه پرسید: «تا وقتی که این نقص امنیتی واضح وجود دارد، چرا اسرائیلی‌ها اعضای سپاه را در داخل تهران هدف قرار نداده‌اند؟»
مکان هنیه فاش شده بود
این کارشناس مصری درباره چگونگی واکنش ایران به ترور هنیه ابراز تردید کرد و کفت تهران هنوز انتقام ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، و محسن فخری‌زاده، بزرگترین دانشمند هسته‌ای این کشور را نگرفته است. او اضافه کرد که هنیه در اتاق خواب خود کشته شد که این نشان می‌دهد مکان دقیق او به‌خوبی شناخته شده و با دقت هدف قرار گرفته است.
ضربه‌ای به حماس و ایران
احمد ثروت تاکید کرد که تامین امنیت مهمانان مراسم تحلیف وظیفه دیپلماتیک دولت ایران بود و باید به عنوان یک اولویت راهبردی برای تهران در نظر گرفته می‌شد و اهمیت زیادی برای سپاه پاسداران به عنوان یکی از بازوهای نظامی ایران در منطقه داشت. او توضیح داد که این حادثه ضربه‌ای مشترک به حماس و ایران بود و پیام اسرائیل به حماس و ایران و تمام نیروهای وابسته به تهران این بود که آن‌ها، حتی اگر در تهران باشند، از سلاح‌های اسرائیلی در امان نیستند.

حماس اعلام کرد که اسماعیل هنیه در حمله هوایی اسرائیل در تهران به قتل رسیده است. اسرائیل هنوز مسئولیت این ترور را تایید یا رد نکرده است. این حادثه همزمان با فشارهای میانجی‌گران‌ بین‌المللی، به‌ویژه ایالات متحده، برای دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها در نوار غزه رخ داد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۸
freedom of the press - تهران، ایران
ایران سر هنیه معامله کرده. این صغری کبری چیدنها راه به جایی نمی بره
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۷
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
کدام پدافند؟ صرف نظر از اینکه این جنایتکار فلسطینی با چه روشی هلاک شد،رژیم در پافند هوایی بسیار ضعیف هست و هنوز متکی به سیستمهای قدیمی زمان قبل از انقلاب و سامانه روسی ابتدایی بوک و تور و کپی های ناشیانه تر ایرانی شان هست و فقط چند دستکاه اس ۳۰۰ روسی در اختیار داره که اونها هم در شناسایی هواپیماهای پیشرفته تر آمریکایی،بسیاری از پهبادها و موشکها کاملا بی اثر هستند همانطور که اسرائیل رادار خود آن یعنی قسمت اصلی را تنها با شلیک یک موشک آنهم از آسمان سوریه زد و اس ۳۰۰ حتی فعال هم نشد فقط در یک لحظه پوکید.
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.