مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی: سپاه پاسداران تحقیر شد

 نورمن رول، مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی و مدیر سابق اطلاعات ملی برای ایران در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکاصدای آمریکا: نورمن رول، مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، در مورد کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه شبه‌نظامی حماس، به صدای آمریکا می‌گوید: سپاه پاسداران و سایر مسئولینی که حفاظت از هنیه را بر عهده داشتند، تحقیر شده‌اند.

نورمن رول که مدیر سابق اطلاعات ملی برای ایران در آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده «سی‌آی‌ای» بوده است، در گفتگو با کامبیز توانا، خبرنگار صدای آمریکا، به پرسشی در مورد امکان عمل تلافی‌جویانه از سوی جمهوری اسلامی در واکنش به کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران پاسخ داد: «رهبر جمهوری‌اسلامی گفت که تهران باید به این اتفاق پاسخ بدهد. سپاه پاسداران و سایر مسئولینی که حفاظت از هنیه را بر عهده داشتند، تحقیر شده‌اند و باید برای بازیابی وجهه‌ خود اقدام کنند و نکته دیگر این‌که تمام نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی چشم به ایران دارند که نشان دهد توان بازدارندگی را دارد. به این سه دلیل من فکر می‌کنم که ایران پاسخی خواهد داد.»


او با تاکید بر این موضوع که «ایران باید در این مورد فکر کند»، افزود: «پاسخ ایران به اسرائیل در اردیبهشت ماه یک شکست خجالت آور بود؛ صدها موشک و پهپاد پرتاب کرد ولی نتیجه‌ خیلی کمی گرفت.»

مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی اضافه کرد: «نیروی دفاعی اسرائیل نشان داد که دست بالا را دارد. در ضمن جمهوری اسلامی باید نشان دهد که بی آن‌که مصالحه‌ای انجام دهد، می‌تواند به عملیات موفقی دست بزند. بنابراین فکر می‌کنم ایران باید به اقدامی فکر کند که برخورد منطقه‌ای را تشدید نکند ولی نشان‌دهنده توانش برای ضربه زدن به اسرائیل باشد. به نظر من، کار روی این موضوع زمان خواهد برد، البته اگر چنین طرحی از قبل آماده نشده باشد.»

وی به این پرسش که آیا حزب‌الله لبنان، نزدیک‌ترین متحد ایران در این موضوع خواهد بود و جنگ با اسرائیل را پیش‌خواهد برد و وضع را برای اسرائیل سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد کرد، پاسخ داد: «حزب‌الله باید به کشته شدن فواد‌ شکر پاسخ بدهد. بنابراین حزب‌الله مشکلات امنیتی خودش را دارد و لازم است فکری برای تلافی کارهای اسرائیل بکند. فکر می‌کنم جمهوری اسلامی به همه نیروهای نیابتی‌اش روی خواهد آورد ولی باید به یاد داشته باشیم که اسرائیل حملات حوثی‌ها به تل‌آویو را با حمله به بندر حدیده تلافی کرد. پس این احتمال وجود دارد که چند گروه از نیروهای نیابتی، بخشی از برنامه تلافی‌جویانه ایران باشند.»

آقای رول در مورد تاثیر کشته شدن اسماعیل هنیه بر رابطه اسرائیل و ایالات متحده در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: «فکر نمی‌کنم تغییر عمده‌ای اتفاق بیفتد. لوید آستین، وزیر‌دفاع بلافاصله گفته است که ما به شراکت با اسرائیل برای کمک به دفاع این کشور ادامه خواهیم داد. ایالات متحده همچنان بر دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها در منطقه تاکید خواهد کرد و ایالات متحده هم، مانند همه بازیگران منطقه‌ای – از جمله ایران، علاقه‌ای به آغاز یک جنگ مرسوم در این لحظه ندارد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن
سپاه آبرو و حیثیتی نداشت که بخواد تحقیر بشه ! چون از زمانیکه مردم بیدفاع ، از زن و مرد ، پیر و جوان و بچه رو در کوچه و خیابون با غرور و افتخار تمام ضرب و شتم کرد یا کشت ، تحقیر شده بود !!
‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶
۴۵
دوشنبه - تهران ، ایران
اینا حقیر و ناتوان بودن و هستن منتهی هرز گاهی مثل امروز وقتی پاشونو بیشتر از گلیم شون دراز میکنن یه سیلی محکم میخورن ⚠️ فرقه تبهکارآخوندی اشغالگر میهن به سرکردگی حرامعنه ایی و پادوی جدید پشکلیان زال ممد شل مغز 🦟
‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.