کاخ سفید: اسرائیل کاملا حق دارد به حمله حزب‌الله پاسخ دهد

 جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید (آرشیو)صدای آمریکا: جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه اعلام کرد بلندی‌های جولان بخشی از خاک اسرائیل است و اسرائیل کاملا حق دارد به حمله راکتی حزب‌الله پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کربی در عین حال گفت مقامات آمریکایی و اسرائیلی طی دو روز گذشته در «چندین سطح» با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند و اظهارنظرها درباره خطر بروز یک جنگ تمام‌عیار «اغراق‌آمیز» است.


او افزود: «هیچ‌کس خواهان یک جنگ گسترده‌تر نیست و مطمئن هستم که می‌توانیم از [بروز] چنین پیامدی جلوگیری کنیم.»

کربی گفت در حال حاضر هیچ نشانه‌ای دال بر تاثیرگذاری عمده تنش فزاینده میان اسرائیل و حزب‌الله بر مذاکرات آتش‌بس در غزه وجود ندارد.

در همین ارتباط، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه در تماسی تلفنی با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، ضمن یادآوری تعهد آهنین آمریکا به امنیت اسرائیل در مقابل تهدیدهای سازمان‌های تروریستی مورد حمایت حکومت ایران از جمله حزب‌الله لبنان، بر اهمیت جلوگیری از گسترش تنش‌ها تاکید کرد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه با حضور در میان خانواده‌های قربانیان حمله راکتی حزب‌الله و زمین فوتبال کودکان مورد حمله حزب‌الله در مجدل‌شمس گفت این «فاجعه وحشتناک» با موشک ایرانی انجام شده است و اسرائیل پاسخی سخت به این اقدام حزب‌الله خواهد داد.

همزمان با افزایش تنش‌ها، شرکت‌های هوایی بسیاری از جمله لوفت‌هانزا، هواپیمایی فرانسه، ترکیش ایرلاینز، هواپیمایی یونان، هواپیمایی اتیوپی، و هواپیمایی اردن پروازهای خود از مبدا و به مقصد بیروت را لغو کرده‌اند.

حمله راکتی حزب‌الله، اصلی‌ترین بازوی نیابتی جمهوری اسلامی ایران، به کودکان و غیرنظامیان در شمال اسرائیل موجب کشته‌شدن ١٢ کودک و نوجوان ۱۰ تا ۲۰ ساله و زخمی‌شدن بیش از ۳۰ تن دیگر شد.

مقامات ارشد اسرائیل هشدار داده‌اند که به سادگی از کنار این اقدام حزب‌الله عبور نخواهند کرد و این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را مجبور به پرداخت بهای سنگینی خواهند کرد.

تنها یک روز پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر سال گذشته حماس به جنوب اسرائیل که در جریان آن ۱۲۰۰ تن عمدتا غیرنظامی کشته و بیش از ۲۵۰ تن دیگر از جمله زنان و کودکان به گروگان گرفته شدند، حزب‌الله به طور یک جانبه حملات موشکی و پهپادی خود به مناطق مسکونی در شمال اسرائیل را آغاز کرد.

ارتش اسرائیل نیز در واکنش به حملات برون‌مرزی حزب‌الله، مواضع این گروه نیابتی جمهوری اسلامی در لبنان و سوریه را هدف حملات سنگینی قرار داده و نزدیک به ۴۰۰ عضو از جمله شمار زیادی از فرماندهان ارشد آن را از پا در آورده است.

اسرائیل اعلام کرده که نزدیک به ۸۰ هزار شهروند ساکن مناطق شمالی این کشور به دلیل حملات حزب‌الله از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

تاکنون، تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای عقب‌راندن حزب‌الله لبنان به آن سوی رودخانه لیطانی در ۳۰ کیلومتری مرز مشترک اسرائیل و لبنان بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پایان‌بخش جنگ ۳۴ روزه اسرائیل و حزب‌الله در تابستان سال ۱۳۸۵ بود، ناکام مانده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۷
دلاور - استهکلم، سوئد
کی کی اسرائیل پاسخ جنایتکاری حزب الله لبنان را میدهد که نظام اخوندی ایران به عزای حزب الله بشیند؟
دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
۸۴
siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
سال ۲۰۱۹ یک احمقی چنین حرفی زد که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد مخالفت کردن زیرا بلندی های جولان متعلق به سوریه است .حتی زمان شاه چند گردان در آنجا اعزام شده بودن که با ورود خمینی به ایران بازگردانده شدن . بایدن ارتفاعات جولان را به عنوان بخشی از اسرائیل رد کرد . ایشان یا دیوانه شده یا بایدن عقلش را از دست داده
دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.