خزانه تحویل داده شده به دولت جدید فقط معادل تنها «سه روز حقوق کارمندان» موجودی دارد

رادیو فردا: ارقام منتشر شده در نامه وزیر اقتصاد دولت سیزدهم به محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، نشان می‌دهد موجودی خزانه که به دولت مسعود پزشکیان تحویل داده شده است، تنها ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

چنین رقم نازلی معادل ۱۷۰ میلیون دلار، یا ارزش یک روز صادرات نفت ایران است.


موجودی ۱۰٫۵ هزار میلیارد تومان در خزانه در حالی است که آمارهای گمرکی نشان می‌دهد درآمدهای صادرات نفت ایران در بهار امسال ۳۵ درصد رشد داشته و به ۱۲ میلیارد دلار اوج گرفته است.

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه خود گفته است خالص طلب خزانه از سازمان هدفمندی یارانه‌ها حدود ۸ هزار میلیارد تومان است که با لحاظ موجودی نقدی ۱۰٫۵ هزار میلیارد تومانی، مجموعاً نزدیک ۱۸٫۵ هزار میلیارد تومان مثبت خواهد بود، در حالی که در مرداد ماه ۱۴۰۰، زمان شروع دولت ابراهیم رئیسی، ۵۳ همت به بانک مرکزی بابت تنخواه «بدهکار» بوده است.

سایت خبری «عصر ایران» در این زمینه نوشته است موجودی ۱۰٫۵ هزار میلیارد تومانی خزانه تنها کفاف کمتر از سه روز حقوق کارمندان دولت را می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: «دولت سیزدهم همواره مدعی بود توانسته است فروش نفت و درآمدهای ناشی از آن و سایر صادرات و درآمدهای داخلی را به چند برابر دولت قبلی برساند ولی به‌رغم آن همه ادعا، خزانه‌ای با ۱۷۰ میلیون دلار تحویل داده است. اینجاست که باید پرسید ثمره و نشانه آن همه درآمد و ادعای موفقیت‌های شگرف اقتصادی کجاست؟»

عصر ایران در ادامه یادآوری کرده که معنای این میزان موجودی آن نیست که «پولی در آینده نخواهد آمد و دولت نمی‌تواند حقوق‌ها را بدهد، به هر حال خزانه علاوه‌بر مخزن پول، مسیر گردش آن نیز هست».

آقای خاندوزی در نامه خود اشاره نکرده است که هم‌اکنون وضعیت بدهی دولت به چه صورت است، اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی دولت به نظام بانکی کشور در بهمن پارسال به ۱۳۱۰ تریلیون تومان رسیده که بیش از دو برابر حجم بدهی دولت به بانک‌ها در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم است.

صندوق توسعه ملی نیز می‌گوید دولت حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به این نهاد بدهکار است.

صندوق بین‌المللی پول حجم کل بدهی دولت ایران در سال گذشته را حدود ۱۲۱ میلیارد دلار، یا معادل بیش از ۲۸ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور، برآورد کرده است. این رقم همچنین معادل تقریباً سه سال بودجه عمومی دولت است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۸۴
siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
پر زد و رفت یا با خودش جزغاله شد
دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.