مازیار لرستانی: برای اینکه لجم را در‌بیاورند «خانوم مازیار» خطابم می‌کنند

لرستانی در تابستان ۱۴۰۱ به عنوان یک مرد ترنس ، هویت جنسیتی مردانه خود را آشکار کردایران وایر: شایا گلدوست
«مازیار لرستانی» در تازه‌ترین مصاحبه ویدیویی که از او منتشر شده، از خود، تصمیمی که برای زندگی خود گرفته و جراحی بازتایید جنسیت می‌گوید. او در این صحبت‌ها با اشاره به تمام سختی‌هایی که در این مسیر پشت سر‌ گذاشته است، در پاسخ به پرسش مصاحبه‌کننده که می‌پرسد چه حرف نا‌گفته و خبر تازه‌ای از شما است؟ می‌گوید:


«بزرگترین خبری که دارم این است که هنوز زنده‌ام، هنوز هستم و تمام مدت سعی کرده‌ام که به مردم و مخاطبین بگویم حتی اگر‌ من را دوست ندارید، حتی اگر‌کاری که با بدنم کرده‌ام را دوست ندارید، کار و حرفه‌ام را با خودم قضاوت نکنید. من هنوز همان آدم هستم، با همان تفکر، برای مردم و در کنار مردم. نه قصد دارم که کشورم را ترک‌ کنم و نه جایی دیگر زندگی کنم. من همینجا می‌مانم، چون کار من فرهنگ‌سازی است و بخشی از فرهنگ‌سازی این است که تغییر لازم است.»

***

این هنرپیشه سرشناس سینما، تلویزیون و تئاتر ایران، که پیش‌تر با نام «شهره لرستانی» شناخته می‌شد، در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید که من به به‌ناچار بخشی از وجودم را با روحم تطبیق داده‌ام و این کار هم شرعی، هم قانونی و هم عرفی است. او در صحبت‌هایش می‌گوید: «امیدوارم کسانی که همچنان سعی می‌کنند متحجرانه من را بکوبند، یک لحظه با خود فکر‌کنند که اگر درگیر مشکلی بودند، برای خود کاری نمی‌کردند؟ من ۵۶ سال صبر کردم و در۵۷ سالگی دوباره آمدم. این زمان زیادی است و کسی به‌واسطه شور‌ و‌ هیجان این کار را انجام نمی‌دهد، حتما شعور‌ و فکری پشت آن بوده است.»

مازیار لرستانی تاکید‌ می‌کند «مساله در فکر‌ و‌ مغز انسان‌ها است، موضوع آناتومی‌ و بدن نیست.» او امیدوارانه درخواست می‌کند که مردم و مخاطبین ذهن خود را تغییر بدهند و در مسائل صرفا جنسی و سطحی گیر نکنند. «باید تغییر کنند و به‌روز شوند.»

لرستانی در پایان با اشاره به افرادی که با استفاده از هویت جنسیتی او سعی در تمسخر و توهین دارند، می‌گوید: «باید به برخی از افرادی که هنوز من را "خانوم مازیار" خطاب می‌کنند، تا لج من را در‌بیاورند بگویم، که من با این کارها لجم در‌نمی‌آید.»

لرستانی در تابستان ۱۴۰۱ به‌عنوان یک مرد ترنس، هویت جنسیتی‌ مردانه خود را آشکار کرد. او در تیر۱۴۰۱ خبر داد که عمل تصدیق جنسیت انجام داده و نام «مازیار» را برای خود انتخاب کرده است.‌ او بارها در صحبت‌ها و‌ مصاحبه‌هایش به شرایط نامناسب فرهنگی و اجتماعی برای افراد ترنس و روند دشواری که پس از آشکارسازی هویت جنسیتی خود طی کرده است، اشاره کرده بود. شرایطی که افراد ترنس را در معرض فشارها و آسیب‌های روحی و روانی بسیاری قرار می‌دهد.

او گفته بود: «ارتباط با جامعه‌ای که در برابر تفاوت‌ها،‌ گرایش‌ها و هویت‌های جنسیتی آگاهی کافی ندارند یا از روی تعصب افراد را قضاوت می‌کنند، از مهم‌ترین چالش‌های اقلیت‌های جنسی و جنسیتی است.»

لرستانی همچنین بارها در حساب‌ کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، از اطرافیان و جامعه گلایه کرده بود؛ اطرافیان و جامعه‌ای که با شکستن مرزهای حریم خصوصی زندگی افراد و با پرسش‌ها و کنجکاوی‌های بی‌مورد، شرایط دشوار افراد ترنس را در جامعه‌ای مانند ایران، دشوارتر می‌کنند و حالا نیز در صحبت‌هایش به افرادی اشاره می‌کنند که سعی در تحقیر و یا توهین به او با استفاده از کلمه «خانوم» را دارند.

لرستانی با تجربه زیسته یک مرد ترنس در ایران، معتقد است که: «برای درست کردن جامعه، هرکدام از ما می‌بایست از خودمان شروع کنیم. اول خودمان را بسازیم و به رشد روحی و معنوی برسیم، در بی‌قضاوتی زندگی کنیم و دیگران را آزار ندهیم. من ۵۶ سال اسیر زندان تن بوده‌ام و حالا که همه‌چیز به وضع نرمال برگشته و شناسنامه دارم و هویتم قانونی و شرعی مورد تایید است، امیدوارم بتوانم با ارائه کارهای هنری، به آگاهی بخشی و شاد کردن مردم و بهتر کردن فضای عمومی جامعه بپردازم. رسالت من برای این زندگی است.»

مازیار لرستانی، در روز ۳۱خرداد۱۴۰۲، مصادف با سالروز تولد ۵۷ سالگی خود، با انتشار ویدیویی در حساب کاربری‌اش، خبر از شروع دوباره فعالیت‌های هنری‌ خود با قول وزارت ارشاد را داد. هرچند در این مسیر با موانع و مشکلات زیادی روبه‌رو است، اما تلاش‌های هنری او نشان می‌دهد که امیدوارانه فعالیت‌های هنری خود را دنبال می‌کند.

«ترنس» یا «ترنس‌جندر»، یک واژه چتری است و درواقع به شخصی گفته می‌شود که هویت جنسیتی خود را مغایر با جنسیتی که در بدو تولد براساس ظاهر اندام جنسی به او نسبت داده شده است، تعریف می‌کند.

به زبانه ساده‌تر، «زن ترنس» به شخصی گفته می‌شود که با جسم و اندام جنسی منتسب به مردانه متولد شده است و جنسیت مردانه به او نسبت داده می‌شود، درصورتی‌که او خودش را یک زن می‌داند و هویت جنسیتی خویش را زنانه تعریف می‌کند.

«مرد ترنس» به شخصی گفته می‌شود که با جسم و اندام جنسی منتسب به زنانه به دنیا آمده و جنسیت زنانه به او نسبت داده می‌شود، درحالی‌که او هویت جنسیتی خود را مردانه تعریف می‌کند و خویش را یک مرد می‌داند.

البته ترنس‌ها می‌توانند هویت جنسیتی «غیردوگانه» یا «نان‌باینری» نیز داشته باشند و باوجودی که جنسیت نسبت داده شده به خود را نمی‌پذیرند، اما خودشان را متعلق به هیچ‌کدام از دو قالب زنانه و مردانه ندانند.

در گذشته، «ترنس‌بودگی» به‌عنوان یک اختلال جنسیتی یا اختلال هویتی شناخته می‌شد، اما طبق آخرین نسخه طبقه‌بندی بیماری‌های سازمان جهانی بهداشت (ICD-11)، ترنس‌بودگی از لیست بیماری‌ها خارج شده و یک ناهمگونی مستمر بین جنسیتی که فرد خود را با آن می‌شناسد و‌ جنسیتی که از بدو تولد براساس ظاهر اندام جنسی به او‌ نسبت داده شده است، تعریف می‌شود.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.