شهر باستانی هگمتانه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد

شهر باستانی هگمتانه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شددویچه وله: شهر باستانی هگمتانه به ‌عنوان بیست و هشتمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. سازمان یونسکو این شهر تاریخی را در چهل و ششمین جلسه ثبت میراث جهانی که در پایتخت هند برگزار شد به عنوان میراث جهانی ثبت کرد.

شهر باستانی هگمتانه یا اکباتان به ‌عنوان بیست و هشتمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.


سازمان یونسکو این شهر تاریخی را در چهل و ششمین جلسه ثبت میراث جهانی که در دهلی‌ نو، پایتخت هند برگزار شد، به عنوان یک میراث جهانی ثبت کرد.

هگمتانه در دل همدان امروزی در کنار آتن، رم و شوش از معدود شهرهای باستانی زنده در جهان است.

بیست و هشتمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو پس از انجام اصلاحاتی به پیشنهاد ایکوموس و برخی از اعضای این کمیته شامل قطر، قزاقستان، ویتنام، ترکیه، کنیا و روآندا ثبت شده است.

شورای جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) به عنوان بازوی مشورتی یونسکو در سال ۲۰۲۳ ایرادهایی را به این پرونده وارد و درباره اصالت، اسناد حفاظت، مرزها، حمایت قانونی و جامعه محلی شهر همدان و بافت تاریخی هگمتانه اطلاعات بیشتری درخواست کرده بود.

هگمتانه با سه هزار سال سکونت در آن روی تپه‌ای درون شهر باستانی همدان قرار دارد و شواهد نادری از تمدن مادها در قرن ششم و هفتم قبل از میلاد در آن مشاهده شده است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.