جمهوری اسلامی در۲۵۰ شهرستان گروه مقابله با سقط جنین تشکیل داده است

 جمعیت در تهرانصدای آمریکا: رئیس مرکز «جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» وزارت بهداشت از تشکیل «گروه نفس» برای مقابله سقط جنین در ۲۵۰ شهرستان ایران خبر داد.

صابر جباری فاروجی گفته گروه نفس با حمایت بسیج جامعه پزشکی در مشهد شکل گرفت که با گسترش آن به ۲۵۰ شهرستان، از انجام ۴۷۰۰ سقط جنین جلوگیری شده است.


جباری فاروجی گفته گروه نفس با حضور در مکان‌هایی که امکان مراجعه مادران باردار که قصد سقط را داشته باشند، از این اقدام جلوگیری می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول اعضای گروه نفس برای شناسایی مادرانی که به دنبال سقط هستند به آزمایشگاه‌های تشخیص بارداری، مطب پزشک زنان، ماماها، پزشکان عمومی و بخشی به شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان‌های کشور مراجعه می‌کنند.

جباری فاروجی عمده‌ترین دلایل سقط جنین را عدم تمایل به داشتن فرزند بیشتر، علل اقتصادی و بارداری نابهنگام اعلام کرده است.

مسئله فرزند‌آوری و افزایش جمعیت در ایران دغدغه اصلی رهبران جمهوری اسلامی است و با تاکید چندباره علی خامنه‌ای بر این موضوع، افزایش برخوردهای قهری با هرگونه پیشگیری از بارداری و سقط جنین از تیرماه سال ۱۴۰۱ شدیدتر از قبل آغاز شد.

محسن منصوری، استاندار وقت تهران در هفت تیر ماه سال ۱۴۰۱ گفته بود:‌ «سالانه حدود ۳۷۰ هزار جنین به صورت غیرقانونی در ایران سقط می‌شود که این رقم زیادی است و باید این عمل متوقف شود.»

قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز در سال ۱۴۰۱ اعلام‌ کرده بود «افرادی که به صورت غیرقانونی در حوزه‌های مرتبط با سقط جنین فعالیت کنند را شناسایی و بازجویی می‌کند.»

در آن زمان محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه به مسئولان و معاونان قوه دستور داد تا با تمام توان و جدیت مضاعف، نحوه اجرای قوانین مربوط به «جمعیت» را پیگیری و دنبال کنند.

فشار به مردم برای تحمیل سیاست‌های علی خامنه‌ای همچنان ادامه دارد به‌طوری‌که ابراهیم رئیسی، پیش از مرگش، در مراسم دومین «جایزه ملی جوانی جمعیت»، روز شنبه ۲۹ اردیبهشت، اعلام کرده بود: «آمار سقط جنین نگران‌کننده است و جلوی آن باید گرفته شود.»

از طرفی رئیس «قرارگاه نفس» بهمن ماه سال ۱۴۰۲ آمار سقط جنین در ایران را تا ۵۰۰ هزار مورد در سال اعلام کرده و گفته بود که ۹۰ تا ۹۳ درصد این سقط‌ها از سوی زوجینی که ازدواج رسمی و دائم، دارند انجام می‌شود.

شماری از منتقدان بر این باورند تاکید بر سیاست‌های علی خامنه‌ای و اجرای قهری آن در جامعه در حالی صورت می‌گیرد که کمترین توجهی به مسائل معیشتی مردم نمی‌شود. مرور آمارهای رسمی نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۷ شاخص فلاکت بیش از ۳۵ درصد و و نرخ تورم ۲۵/۴ درصد بوده که این آمار در پایان سال ۱۴۰۲ به تورم بالای ۴۰ درصدی و شاخص فلاکت بیش از ۵۲ درصدی رسید.

تورم در حال حاضر همچنان در محدوده ۴۰ درصد در نوسان است و شکاف عمیقی بین حداقل دستمزد و خط فقر در کشور شکل گرفته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که بازوی تحقیقاتی حکومت محسوب می‌شود در گزارش‌های متعدد تا پنج دهک جامعه را دچار فقر مسکن اعلام کرده و جمعیت زیر خط فقر را نیز بیش از ۳۰ درصد پیش بینی کرده است. در حوزه اجاره‌بها نیز تورم ۴۳ درصدی در تیرماه ثبت شده است و در بخش خوراکی‌ها تورم در محدوده ۴۰ درصد قرار دارد و با حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، در روزهای آتی تورم کالاهای اساسی به «سونامی جدید معیشت» مردم تبدیل خواهد شد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
mina minavand - هانور، آلمان
بچه بیایید تا ما اعدامشان کنیم و در خیابونها بکشیمشون یا در کشورهای دیگه آواره بشن.
شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
۶۴
Rosha50 - لانسینگ، انگلستان
باوجود نا جناب خایمنی برای حفظ ولایت خود با کمک وابستگان خاین ایرانی ولایتیش هر کاری میکند .!!!!!
شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
۲۴
varied - ریزه، ترکیه
جوجه کشی اسلامی یعنی فرزند بیشتر زندگی فقیرانه و نکبت زیادی تعفن در اسلام لجن
شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.