تیم پناهندگان المپیک در حالی وارد دهکده المپیک پاریس شد که ۳۸ درصد آن ایرانی‌اند

اعضای تیم پناهندگان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس‌ایندیپندنت فارسی: امیرحسین میراسماعیلی
تیم پناهندگان المپیک در حالی با ۳۷ ورزشکار وارد دهکده المپیک پاریس شد که ۱۴ عضو آن ایرانی‌اند. تیم پناهندگان سه سال قبل در مسابقات المپیک توکیو که تابستان ۲۰۲۱ برگزار شد، تنها پنج ورزشکار ایرانی داشت و این افزایش تعداد از روند روبه‌رشد و چشمگیر مهاجرت ورزشکاران و نخبگان حوزه‌های مختلف از ایران خبر می‌دهد.

مسابقات المپیک پاریس از امروز چهارشنبه ۲۴ ژوییه (سوم مرداد)، دو روز قبل از مراسم افتتاحیه، به‌ طور غیررسمی و با برگزاری مسابقات فوتبال میان تیم‌های آرژانتین و مراکش و ازبکستان و اسپانیا آغاز می‌شود.


در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ که روز جمعه شش مرداد در ورزشگاه استد دو فرانس برگزار می‌شود، ورزشکاران پرچم‌ ۲۰۶ کشور جهان را در دست خواهند داشت و تیم پناهندگان هم با پرچم کمیته بین‌المللی المپیک حضور می‌یابد. از المپیک ریو ۲۰۱۶، پناهندگان ورزشکار در رشته‌های مختلف نیز اجازه یافتند در قالب یک تیم به همین نام، در المپیک شرکت کنند.

اما حالا ایرانی‌ها در پاریس بیشترین تعداد ورزشکاران در تیم پناهندگان را تشکیل داده‌اند و از ۳۷ ورزشکار پناهنده‌ای که از ۱۱ کشور مختلف در این تیم حضور دارند، ۱۴ ورزشکار ایرانی‌اند و تعدادشان حتی از ورزشکاران کشورهایی که اکنون درگیر جنگ داخلی یا خارجی‌اند، نیز بیشتر است.

این در حالی است که کیمیا علیزاده، جوان‌ترین برنده مدال المپیک در تاریخ این مسابقات و تنها زن ایرانی دارنده مدال المپیک و از مدعیان اصلی کسب مدال در مسابقات پاریس به‌عنوان عضو تیم تکواندو زنان بلغارستان شرکت کرده است.

یکی از جوان‌ترین ورزشکاران ایرانی حاضر در تیم پناهندگان المپیک درسا یاوری‌فر است. او در نوجوانی همراه با مادرش با عبور از مرزهای غیرقانونی ایران و ترکیه، وارد این کشور شد و سپس از مسیرهای دریایی و خطرناک خود را به خاک انگلستان رساند. او در حالی در رشته بدمینتون در المپیک پاریس رقابت می‌کند که هیچ یک از اعضای تیم ملی بدمینتون زنان و مردان ایران موفق نشدند سهمیه المپیک را کسب کنند.

دقیقا مانند رشته بوکس که هیچ‌یک از اعضای تیم ملی بوکس ایران نتوانستند سهمیه حضور در المپیک پاریس را به دست آورند اما امید احمدی‌صفا، بوکسور ایرانی که به آلمان پناهنده شده، در وزن ۵۱ کیلوگرم این رشته به المپیک راه یافته است.

یکتا جمالی، وزنه‌بردار سابق تیم ملی زنان ایران و پناهنده فعلی در آلمان، هم دختر ۱۹ ساله‌ای است که در رقابت‌های المپیک پاریس در وزن منفی ۸۱ کیلوگرم به رقابت می‌پردازد؛ در حالی که تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران هم نماینده‌ای در پاریس ندارد.

فشار نیروهای نزدیک به علی خامنه‌ای برای تعطیلی رشته وزنه‌برداری در ایران و همچنین مقررات دست‌وپاگیر حکومتی برای اجبار زنان ورزشکار به رعایت حجاب اجباری، موجب مهاجرت اجباری این دختر نابغه ورزش ایران شد.

از سوی دیگر امیر رضانژاد و سعید فضل‌اولی، ورزشکاران پناهنده در آلمان، و ثمن سلطانی، ورزشکار پناهنده در اتریش، قایقرانان ایرانی حاضر در تیم پناهندگان برای رقابت در المپیک ۲۰۲۴ پاریس‌اند.

پیش از این، الکساندر فندر بلن، رئیس‌جمهوری اتریش، در مراسم بدرقه ورزشکاران اتریش برای حضور در المپیک پاریس، از ثمن سلطانی هم که در تیم پناهندگان کمیته المپیک حضور دارد، دعوت کرده بود.

هادی تیران، ورزشکار ایرانی پناهنده در ایتالیا، در وزن منفی ۵۸ کیلوگرم، کسری مهدی‌پور، شهروند ایرانی پناهنده در آلمان در وزن مثبت ۸۰ کیلوگرم و دینا پوریونس، ایرانی پناهنده در هلند، در وزن منفی ۴۹ کیلوگرم، سه تکواندوکاری‌اند که زیر پرچم تیم پناهندگان با حریفانشان مبارزه می‌کنند. تعداد تکواندوکاران ایرانی حاضر در تیم المپیک در حالی به سه نفر رسیده است که تیم ملی تکواندو جمهوری اسلامی ایران نیز در این مسابقات تنها چهار نماینده دارد.

محمد رشنونژاد، پناهنده ایرانی در هلند، و محبوبه بربری ژرفی، پناهنده ایرانی در آلمان، دو جودوکار مرد و زن ایرانی در تیم جودو پناهندگان کمیته المپیک‌اند.

متین بالسینی، ورزشکار ایرانی پناهنده در بریتانیا، هم در رشته شنا ۲۰۰ متر برای تیم پناهندگان المپیک رقابت می‌کند.

ایمان مهدوی در وزن منفی ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد و جمال ولی‌زاده در وزن ۶۰ کیلوگرم کشتی فرنگی از دیگر ورزشکاران ایرانی حاضر در تیم پناهندگان و رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی در پاریس‌اند.

این در حالی است که چهره‌های شاخص شطرنج ایران که از کشور مهاجرت کرده‌اند، مانند علیرضا فیروزجا، برنا درخشانی، درسا درخشانی، سعیده بیات، میترا حجازی‌پور و غزل حکیمی‌فر به‌ دلیل نبودن رشته‌ شطرنج در المپیک، شانس حضور در این رقابت‌ها را ندارند
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۸۴
siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
صدای سوزش مصدق روحت شاد را میشنوم که درحال نوشتن فحش و ناسزا نوشتن هست . بسوزید و بمیرید که اینها نتیجه اعمال ننگین شماست و نتیجه اعمال پهلوی ورزشکاران نام آور دنیا تختی ها ، حبیبی ها وغیره هستند
‌پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
۴۴
دیارکو - قره تپه، آذربایجان

یه مشت گدا گشنه وطن فروش که رو پاسپورت پناهندگی شان بجای پرچم کشور خاصی آرم قاشق چنگال گذاشتند و همین خودش بدترین خودحقارتی و اهانت به ایران و ایرانی است. اکثرا هم زن های جنبش بخواب پاشو هستند
‌پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران
۱. من چرا باید به این افراد فحش یدم؟ اینها نه مثل پالانیها مفتخور هستن نه بیغیرت. من فقط حسرت میخورم که چرا این افراد برای تیم ملی کشورشون به میدان نمیرن. اما علاوه بر قبول شرایط نامناسب فعلی، به نظر من خود فرد هم باید برای ایجاد شرایط مناسب بجنگه و نباید با مهاجرت میدان رو خالی کنه. ۲. اسم تختی رو آوردی. یادت باشه که مرحوم تختی یه عضو شاخص جبهه ملی و ارادتمند مرحوم مصدق بود خود الضرت پالانشاه به طور مستقیم یا غیر مستقیم در مرگ او مقصر اصلیه.
‌پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
۸۴
siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
۱ از زمان قدیم آخوند مفتخور بوده و هست و خواهد بود چون ذات آنها مفتخوری است . بی غیرت افراد خوک صفت هستند مانند خمینی ها و رجوی ها . تو در کدامین دسته ایی باید راهت را درست کنی . اما تو چطور نمیفهمی و نمی دانی در ایران دیکتاتوری فقط میکشند یا حبس می کنند .دلیل آنرا از رهبر چلاقت بپرس .۲- تختی و مصدق وطن پرست بودند و نه خائن و دزدی مثل تو رهبران فعلی تو
‌پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.