پاسخی کوبنده به علم الهدی که مفاخر ایرانی را تقدیم دیگران می‌کند



عصر ایران - هر چند اشتراکات تاریخی بین ایران و افغانستان وجود دارد و حسن همجواری ایجاب می کند با همسایه شرقی و مردمانش، مهربان و در تعامل باشیم ولی این سخنان علم الهدی، که اخیرا به طور گسترده باز نشر شده است، به ویژه معنایی فراتر از ابراز یک نظر شخصی می گیرد که در دوران دولت سیزدهم، تسهیلات خاصی برای حضور افغان ها در ایران داده شد و حتی تصاویر شناسنامه های ایرانی که برای شهروندان افغان صادر شده بود، در فضای مجازی جنجالی شد.


شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانحال بماند که علم الهدی، هم مبالغه می کند و می گوید "همه" مفاخر ایران مال افغانستان هستند ( گو این که ایران بزرگ جز مفاخری که محل تولدشان افغانستان کنونی است، شخصیت برجسته ای ندارد و هر چه داشته ایم به قول علم الهدی مال افغانستان بوده اند!)، هم اطلاعات غلط می دهد (مانند محل تولد ابن سینا که در بخاراست که ربطی به افغانستان ندارد  و در ازبکستان است) و هم صورت مساله را معکوس کرده است چرا که افغانستان و ازبکستان و ... زمانی جزو ایران بود و همه این مفاخر نیز به همین دلیل ساده ایرانی بوده اند و تقسیمات ارضی بعدی، نافی ایرانی بودن آنها نیست.

عجیب است در روزگاری که کشورها می کوشند بر افتخارات خود بیفزایند، کسی در ایران پیدا شده و پشت تریبون مفاخر ایرانی را تقدیم دیگران می کند!

چرا؟ چون احتمالاً می خواهد سیاست عجیب و مرموز حضور گسترده افغان ها در ایران را تئوریزه کند! سیاستی که حتی به مناظره های انتخاباتی نیز رسید و رئیس مجلس که کاندیدای ریاست جمهوری شده بود، وعده داد برای کنترل حضور شهروندان افغان در ایران، دیوار مرزی بین ایران و افغانستان می کشد.

ای کاش علم الهدی، ایران را دوست می داشت! و ای کاش در زمینه ای که تخصص و سوادش را ندارد، حرف نزند! و ای کاش همین گونه که با حرارت از مفاخر ایرانی متولد افغانستان و ازبکستان کنونی حرف می زنند، قدر مفاخر معاصر ایران را بدانند، یکی اش همین مریم میرزاخانی که همین چند روز قبل، سالروز درگذشتش در غربت بود.

زیاده عرضی نیست!
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Adamat7775 - خارکف، اوکراین
چند روز پیش که این مساله مطرح شد، خواستم در آن لینک قبلی‌ بنویسم، اما حال می‌نویسم. - بر اساس اطلاعات موجود در نت، پدر ابن سینا، زاده‌ی شهر "بلخ" (واقع در افغانستان کنونی) بوده، که سپس می‌آید به روستای "افشنه" (واقع در ازبکستان کنونی)، آن‌جا ازدواج می‌کند ~ و ابن سینا متولد می‌شود، و وقتی‌ بزرگ می‌شود، ابن سینا هم در مشهد بوده، و هم در اصفهان و هم در همددان، اما قسمت اصلی‌ زندگی‌ و کار خود را در اصفهان گذرانده. ابن سینا، -این دانشمند فرزانه-، در هزار سال پیش زندگی‌ می‌کرده. - در ضمن، روستای افشنه که زادگاه ابن سینا هست، واقع در سی‌ کیلومتری از سمت شمال شرقی‌ بخارا می‌باشد. / - شاید این امکان زمانی ایجاد شود، که هر کاربر، بتواند همراه کامنت خود، برای نمونه، تا سقف ۵ یا ۱۰ مگابایت، عکس و تصویر ارسال کند، - چون من تابستان ۱۳۷۹، با دوستی‌، رفتیم همدان منزل پدری ایشان، و بعد عکس خوبی‌ از آرامگاه ابن سینا گرفتم (بر روی نگاتیو سیاه و سفید با دوربین آنالوگ یاشیکا‌ی لنزدار)، که اگر می‌شد، اکنون اینجا قرار می‌دادم ~
‌چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
۵۴
Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان

زیاد حرفهایه این پشمک رو جدی نگیرید ،از هیکلش معلومه که مثل گاومیش میخوره واز رویه زیاده خواری چرند زیاد میگه.
‌چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
۳۹
#شمشیر عدالت - نیمیخن، هلند

ای مردم ایران کی میخواهید بفهمید این رژیم اومده که ایران و ایرانی و از رو زمین مهو کنه ،اینا فقط ۴ تا عرب ۱۴۰۰ سال پیش براشون مهمه و ما هم چه خوب با اینها همراهی کردیم برای نابودیه ایران
‌چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاک ، دانمارک

عالی، بسی خوش داروم از این قسم خبرها بیشتر گذاشته کنید.
‌چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷
۳۷
Persian-turk - استکهلم، سوئد
ولی عجیب هست خیلی ها مفاخری چون ابن سینا و مولانا جلاالدین بلخی رو با اینکه در افغانستان دنیا اومدن ایرانی می دونن چون اون زمان ایران و افغانستان امروزی یکی بودن ولی بقیه مردم افغانستان رو غریبه می دوننن.
‌چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
۵۴
hamid4053 - اصفهان، اتریش
از فردی بیسواد اژنبی غیر ایرانی که فکر میکند خانمهای ایرانیان مانند خانواده خود او هرزه میباشند . چون خانواده خود او از زن مرد گرفته در حال خدمت جنسی رساندن به اعراب هستند . اعراب همیشه به دنبال نابودی ایران بوده اند الان هم که هر چه بی سر و پای اوباش هست ما مردم را به اسارت گرفته اند . این را بدان که دوران کثیف عربی به پایان میرسانیم و شما اشغالهای عمامه به سر را به فاضلابها ی ایرانی میفرستیم
‌چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن
آخوند دوزاری و سواد و معلومات تاریخی !!؟ این ابله … از گوشت کوبیده تشخیص نمیده ، فقط یاد گرفته بیضه مفعول رو بلیسه و در ازاء ش لُفت و لیس کُنه و خونه های عفافش رو زیاد کُنه و شکم کارد خورده و گردن کلفت تر از گاومیشش رو فربه تر کُنه ! جا** !
‌چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
۳۹
کیانپور - ونکوور، کانادا
علم الهدی حرف رو اشتباه زده. افغانستان تا زمان قاجار جزیی از ایران بزرگ بود و با توطیه انگلیس طی یک قرارداد تحمیلی از ایران جدا شد. افغانستان و شمال شرق ایران جزیی از ایران بزرگ بودند که قسمتهای زیادی از آن با توطیه انگلیس و روسیه به خاطر بی کفایتی قاجار از ایران جدا شد. به امید روزی که این سرزمینها دو باره به ایران بازگردند.
‌چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +286علی کریمی: کسی که از پهلوی انتقاد میکنه یا ذی‌نفع جمهوری اسلامیه یا باعث بوجود اومدن جمهوری اسلامیه
  • +251ویدیویی از رابطه جنسی سردار سپاه حسن ابراهیم پور با همسر یک پاسدار
  • +245جی‌دی ونس، نامزد معاونت ترامپ، بریتانیا را «اولین کشور اسلامی دارای بمب هسته‌ای» دانست
  • +184آمریکن اسپکتیتر: شاهزاده رضا پهلوی در مورد «ائتلاف نامقدس» میان اسلام‌گرایان و مارکسیست‌ها به غرب هشدار داد
  • +174شهروندی به یاد خدانور که تشنه جان باخت در مقابل هیات عزاداری در عاشورا دست به اعتراض نمادین زد
  • +171علی کریمی: اپوزیسیون به من می‌گوید بی‌سواد و کسی که فهم سیاسی ندارم؛ باشه شما خوبید
  • +157حمله هوایی سنگین اسرائیل به حوثی‌ها/ نتانیاهو: محل ورود «سلاح‌های ایرانی» را هدف گرفتیم
  • +147عربستان پرواز هواپیماهای «ماهان ایر» را بر فراز این کشور ممنوع اعلام کرد
  • +147انتقاد رضا کیانیان از پزشکیان: در لباس پوشیدن خودتان تجدیدنظر کنید، شما آبروی یک ملت هستید
  • +135توئیت علی کریمی با عنوان « ترقی معکوس»