خشم قانون‌گذاران اروپایی علیه تصمیم جنجالی بورل برای فرستادن معاونش به مراسم تحلیف پزشکیان

ایران اینترنشنال: تصمیم جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، برای اعزام معاونش به ایران برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم ایران، خشم قانون‌گذاران اروپایی را برانگیخته است.

جمعه، ۲۹ تیر، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به وال‌استریت ژورنال گفت با توجه به این‌که روابط جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا در پائین‌ترین سطح خود رسیده است، جوزپ بورل در این مراسم حاضر نخواهد شد اما معاون خود انریکه مورا را به تهران خواهد فرستاد.


در چند سال گذشته، جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا بر سر مسائل مختلفی، به‌ویژه برنامه هسته‌ای تهران و سابقه طولانی نقض فاحش حقوق بشر در این کشور دچار تنش شده‌اند.

در ماه‌های اخیر، این رابطه به دلیل بحث‌های مداوم در کشورهای اروپایی بر سر احتمال افزودن سپاه پاسداران به لیست تروریستی اتحادیه اروپا، وخیم‌تر هم شده است.

روزنامه سوددویچه سایتونگ خبر داد بخش حقوقی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا درخواست آلمان را برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران پذیرفته و روند رسمی بررسی قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی در این اتحادیه آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آلمان با حمایت سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در بروکسل درخواستی را برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی ارائه کرده است.

اوایل خرداد، رسانه‌های آلمانی گزارش داده بودند چندین کشور اتحادیه اروپا از جمله آلمان می‌خواهند سپاه پاسداران را بر اساس حکم دادگاه عالی منطقه‌ای دوسلدورف به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی کنند.

بر خلاف قبل، وکلای اتحادیه اروپا در حال حاضر درخواست آلمان را مبنایی می‌دانند که الزامات قانونی را برای تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران برآورده می‌کند.

از آنجا که جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است برای تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران به رای دادگاه نیاز دارد، دولت آلمان این رویه را بر اساس رای دادگاه عالی دوسلدورف آغاز کرده است.

این نخستین بار نیست که بورل معاونش را به ایران می‌فرستد، اما بسیاری از منتقدان سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران، صرف نرفتن او و اعزام یک مقام پائین‌تر را ناکافی می‌دانند و خواستار ارسال پیامی قوی‌تر از نارضایتی به ایران هستند.

هانا نویمان، عضو پارلمان اروپا از آلمان، در شبکه ایکس نوشت که «ما برای تغییر در بالاترین سطوح و برخی سطوح پایین‌تر کاملا آماده هستیم»، متنی که به وضوح به نزدیک شدن به پایان دوره بورل به عنوان ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره دارد.

کایا کالاس نخستین زن نخست‌وزیر در استونی، در پائیز سال جاری به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جایگزین جوزپ بورل می‌‌شود. او که در دوران نخست‌وزیری به نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب معترضان در پاییز ۱۴۰۱ اعتراض کرد، از حامیان جدی اوکراین به شمار می‌رود. او قرار است اواخر سال جاری میلادی به عنوان رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا منصوب شود.

بارت گروتهویس، عضو دیگر پارلمان اروپا، با بازنشر گزارش وال‌استریت ژورنال درباره سفر مورا به ایران در حساب کاربری خود رد شبکه ایکس، این تصمیم را «غیرقابل قبول» خوانده است.

مراسم تحلیف در دو بخش برگزار می‌شود. حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان ابتدا از سوی علی خامنه‌ای تنفیذ می‌شود و سپس او در پارلمان در یک مراسم عمومی سوگند یاد خواهد کرد.

رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی و مقامات تمایل دارند حضور هیات‌های خارجی را در چنین مراسم‌هایی برجسته کنند تا نشان دهند جمهوری اسلامی منزوی نشده است.

پزشکیان در کارزار انتخاباتی خود در ماه گذشته وعده داد روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی را بهبود بخشد و حتی تلاش کند توافق هسته‌ای برجام ۲۰۱۵را که با خروج یک‌جانبه آمریکا از آن، از هم پاشید، دوباره احیا کند.

ناظران می‌گویند برای سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی خارج از دفتر رییس‌جمهور و در بیت رهبر جمهوری اسلامی تصمیم‌گیری می‌شود.

با این حال، به نظر می‌رسد برخی از مقامات اتحادیه اروپا امیدوارند پزشکیان بتواند بر این سیاست‌ها تاثیر بگذارد و موضع تهاجمی حکومت ایران را به ویژه در مورد فعالیت‌های هسته‌ای و اقدامات نیروهای نیابتی منطقه‌ای آن، نرم‌تر کند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به این روزنامه گفته است رییس‌جمهور آینده ایران «نسبتا معقول» به نظر می‌رسد و تحلیف یک رییس‌جمهور «اصلاح‌طلب»، رویداد مهمی است.

موضعی که به باور تحلیل‌گران آگاه به مسائل سیاسی ایران و ساختار قدرت در این کشور، خبر از ناآگاهی عمیق مقامات اروپایی درباره جمهوری اسلامی می‌دهد، ناآگاهی که ریشه در عدم شناخت آنان از بازیگران سیاسی در ایران و برداشت نادرست از معنای خاص مفاهیم و اصطلاحات در جمهوری اسلامی دارد.

مسعود پزشکیان بارها تاکید کرده و تعهد داده مهمترین برنامه کار دولت او اجرای «سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی علی خامنه‌ای» است که سال‌هاست با بدبینی عمیق به غرب و دشمنی دائمی با آمریکا گره خورده و در سال اخیر هم با وابستگی پیچیده و یک سویه به روسیه و چین توام شده است.

پزشکیان هفته گذشته در یادداشتی به زبان انگلیسی که با عنوان «پیامی به دنیای جدید» در تهران تایمز منتشر شد، نوشت پکن و مسکو «در دوران‌های چالش‌برانگیز همواره در کنار ما بوده‌اند.»

او در همین یادداشت، ایالات متحده و اتحادیه اروپا را عمدتا از رهگذر تحریم‌ها، مسئول «وارد کردن صدها میلیارد دلار خسارت» به اقتصاد ایران و تحمیل «رنج، مرگ و ویرانی بی‌شمار بر مردم ایران» معرفی کرد.

پزشکیان در همین یادداشت با اشاره به این‌که منتظر «گفتگوی سازنده با کشورهای اروپایی» است، هشدار داده بود که آن‌ها «باید بدانند» حقوق و کرامت ایرانیان «دیگر نمی‌تواند نادیده گرفته شود.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
بورل چپ گرا از اسپانیا. یعنی‌ همان ۵۷ اتی خودمان. تفاوت را می‌‌بینید ؟ مقایسه کنیم به قول این‌ها و طلبه‌ها چپ نما حوزه علمیه شعبه سایت یوکی.هایدر راست هلندی. خطاب به بورل. از طرف ما به پزشگیان تبریک نگو. ما را با این دولت کاری نیست. ماری لپن. فرانسه. اخر مگر می‌‌شود با چنین دولت بچه کش سخن داشت ؟ آلیس وایدل راست آلمانی خطاب به حزب سبز. در زمان جنبش مهسا. آن زمانی که مثل میمون رفتی ایران و با آخوند‌ها عکس می‌‌گرفتی یادت رفته. ؟ حال اینجا سخن از زن ایرانی‌‌ها ؟ . کوپالا حزب راست آلمان. خطاب به فیشر اولین وزیر سبز امور خواجه در آلمان. انگار یادت رفته تا پاریس دویدی .به دیدار امام نکبت. و چگونه از او ستایش می‌‌کردی ؟ شما درک می‌‌کنید.؟ من که نه. چه کسی‌ اینجا حقوق بشری است و چپ و چه کسی‌ راست ؟ دنیا وارونه .ریدند به جهان این چپ. ملی‌، ملی‌ مذهبی‌.سوسیالسیت. دمکرات.
شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن
قانونگذارای اروپایی غلط کردند و زیادی خوردند که خشمگین شدند ! اینجا دُم خروس رو باید باور کرد یا قسم حضرت رقاص رو !؟ هنوز وجود قرار دادن سپاه رو در لیست گروه‌های تروریستی ندارند ، اونوقت اینجا فیلم بازی میکنند و خودشون رو خشمگین نشون میدن !!؟ یعنی اینقدر احمقند که نمیدونن ، که برای سناریوی تحلیف ، حق و حساب بورل و معاونش رو رژیم مفعول تمام و کمال و از قبل پرداخت کرده !!؟
شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
۳۳
Hassan1479 - تهران، ایران
چه خشمی چه کشکی چه پشمی !؟! اروپا از جمهوری نکبت اسلامی ارتزاق می‌کند. من مطمئنم که اگر ملت ایران بخواهند رژیم نکبت اسلامی را سرنگون کند ، اکثریت کشورهای اروپا و اکثریت دولت های حاشیه خلیج فارس شاکی خصوصی ملت ایران بشوند . منافع اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به وجود ج.ا بسته است .اگر واقعا ایران آزاد شود آیا توریستی به شن زارهای آنور خلیج فارس خواهد رفت ؟!؟
شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
۴۵
دوشنبه - تهران ، ایران
این حیف نون و معاونش فقط یه مجری دستورات از مقامات ارشد اروپا و آمریکا هستند. پشکلیان عددی نیست که اینا آداب دیپلماتیک باهاش داشته باشند. فرمان از بالاترین سطح پشکلی برود در تویله نمایندگان تروریست‌های اشغالگران ایران تروریستی جدید و مأمور جدید فرقه تبهکار اشغالگر میهن،پشکلیان شرکت کند!. جالبه نه !! در سطح جهان همه میدانند که این فرقه تبهکار و تروریستی هستند ولی دست از حمایت دیپلماتیک با اینا بر نمی‌دارند !!؟؟ دوستان گرامی به نظر شما چه شیاطین بهتر از اینا برای غربی‌ها می‌توانند باشند؟. دست بکار شویم همگرا شویم همراه و هماهنگ شویم تا مام میهن را آزاد کنیم هیچ کسی به جز خودمان فرزندان راستین میهن با ما نیست. تفاوت ها و اختلاف ها را کنار بگذارید. هدف، تنها نابودی اشغالگران میهن 🤍♥️
شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
جوزپ بورل یک‌چپگرای افراطی و از کثیفترین چهره های سیاسی بشدت حامی رژیم و همچمین حماس و مسلمانان است.خوشبختانه دوره این خوک متعفن چپگرا تمام شده و به زباله دانی تاریخ خواهد پیوست.سند و مدرک دیگری از اینکه این چپهای افراطی کثافتهایی از جنس جمهوری اسلامی و اسلام هستند.
شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +210مردانی که برای تامین برق ایران به طبقه آخر جهنم رفتند
  • +192جی‌دی ونس، نامزد معاونت ترامپ، بریتانیا را «اولین کشور اسلامی دارای بمب هسته‌ای» دانست
  • +162حمله علی کریمی به عادل فردوسی‌پور: هیچ‌وقت برای مردم کاری نکرد
  • +140علی کریمی: کسی که از پهلوی انتقاد میکنه یا ذی‌نفع جمهوری اسلامیه یا باعث بوجود اومدن جمهوری اسلامیه
  • +139شهروندی به یاد خدانور که تشنه جان باخت در مقابل هیات عزاداری در عاشورا دست به اعتراض نمادین زد
  • +119آمریکن اسپکتیتر: شاهزاده رضا پهلوی در مورد «ائتلاف نامقدس» میان اسلام‌گرایان و مارکسیست‌ها به غرب هشدار داد
  • +119عربستان پرواز هواپیماهای «ماهان ایر» را بر فراز این کشور ممنوع اعلام کرد
  • +109علی کریمی: اپوزیسیون به من می‌گوید بی‌سواد و کسی که فهم سیاسی ندارم؛ باشه شما خوبید
  • +107وقتی اسب نَر تعزیه با دیدن یک اسب ماده مراسم عزاداری محرم را به هم میزند
  • +102وحشت خامنه‌ای از بازگشت ترامپ به قدرت؛ جمهوری اسلامی از وعده انتقام سخت عقب نشست