«بوز قورد» ترک‌ها و ممنوعیت نماد «روباه بی‌صدا» در برمن آلمان؛ دلیل حساسیت به گرگ‌های خاکستری چیست؟

یورونیوز: مقامات برمن آلمان استفاده از نماد «روباه بی‌صدا» را در مدارس این شهر به دلیل ارتباط آن با جنبش ملی‌گرای ترکیه ممنوع کرده‌اند.

علامت روباه بی‌صدا در سراسر اروپا به عنوان یک روش آموزشی برای دعوت به سکوت و پایین آوردن صدا در کلاس‌ها استفاده می‌شود.


این ژست از طریق بلند کردن دو انگشت اشاره و کوچک و نزدیک کردن همزمان انگشت میانی، حلقه و شست به هم درست می‌شود.

با این حال این علامت دست به دلیل شباهت بصری آن به «سلام گرگ»، نماد سیاسی گروه ملی‌گرا و راست افراطی «گرگ‌های خاکستری» در ترکیه، به تدریج قرار است از مهدکودک‌ها و مدارس در شهر برمن آلمان حذف شود.

معادل «گرگ‌ خاکستری» نزد ترک‌ها «بوز قورد» است.
نماد روباه بی‌صدا عمدتا در مدارس به عنوان نشانه سکوت به کار برده می‌شودژست جنجالی «سلام گرگ» نشان‌دهنده ترکیبی از ترک و اسلام توسط گرگ‌های خاکستری است. این گروه به دلیل رویکرد خشن خود در سیاست به عنوان یک «جوخه مرگ» و «سازمانی تروریستی» توصیف می‌شود.

اعضای این گروه اما تمامی اتهامات مربوط به افراط گرایی سیاسی را رد می‌کنند و خود را عضوی از یک بنیاد فرهنگی و آموزشی می‌دانند.

اتریش در سال ۲۰۱۹ ژست سلام گرگ را ممنوع کرد و فرانسه نیز از آن پیروی کرد. در حالی که این ژست کاملاً در آلمان ممنوع نشده است، حرکت مقامات برمن یک تغییر قابل توجه در رویکرد مقامات این شهر محسوب می‌شود.

سلام گرگ در اوایل این ماه زمانی بار دیگر در سرخط خبرها مطرح شد که یوفا «مریح دمیرال» فوتبالیست ترکیه‌ای را به دلیل استفاده از آن برای جشن گرفتن گل مقابل اتریش در مسابقات جام ملت‌های اروپا دو بازی محروم کرد.

دمیرال مدعی شد که این نوعی «بیان غرور» در ترکیه است. این در حالی بود که نانسی فزر، وزیر کشور آلمان، گفت: «استفاده از مسابقات قهرمانی فوتبال به عنوان بستری برای ترویج نژادپرستی کاملا غیرقابل قبول است.»
مریح دمیرال به هنگام نشان دادن نماد گرگ‌های خاکستریوی اضافه کرد: «نماد راست‌گرایان افراطی‌ ترکیه جایی در ورزشگاه‌های ما ندارد.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در پاسخ به آنچه او «دورویی در حکم یوفا» خواند گفت: «آیا کسی می‌پرسد که چرا لباس تیم ملی آلمان عقاب دارد یا پیراهن فرانسه خروس؟».

اردوغان خود پیش از این به دلیل استفاده از سلام گرگ مورد انتقاد قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۸ او این ژست را در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر مرسین ترکیه نشان داد.

امری که مفسران سیاسی آن را تلاشی برای جلب ناسیونالیست‌های راست افراطی به پایگاه رای‌دهندگان خود عنوان کردند.

«بوز قوردها» یا همان گرگ‌های خاکستری در دهه شصت میلادی ابتدا به عنوان شاخه جوانان حزب حرکت ملی ترکیه که یک تشکل راست افراطی است، تأسیس شد. این حزب به رهبری «دولت باغچه‌لی» در حال حاضر با حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در ائتلاف حاکم قرار دارد.

دولت باغچه‌لی، رهبر حزب حرکت ملی اغلب از سلام با نماد «گرگ خاکستری» در گردهمایی‌های حزبی استفاده می‌کند.
سلام نازی هواداران آلمان نازی در چکسلواکی در سال ۱۹۳۸اگر سلام گرگ به طور کامل در آلمان ممنوع شود، به عنوان یک حرکت غیرقانونی به سلام نازی خواهد پیوست.

سلام نازی که در دهه سی و چهل میلادی به عنوان نمایشی از اطاعت از آدولف هیتلر رایج شد در اتریش، اسلواکی و ایتالیا نیز جرم محسوب می‌شود و در بیشتر کشورهای اروپایی به عنوان نمادی از نفرت‌پراکنی به شمار می‌رود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
برای اینکه دنیای مدرن از نژادپرستی متنفر است، آن هم نژادپرستی از جانب کسانی که 80 درصد ژن های خود را از دیگران گرفته اند( البته به جز اویغورها)
جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳
۴۵
sahandogli - لندن، انگلستان
این نماد ربطی به ملی گرهای ترکیه ندارد این نشانه همبستگی ترکها است از روسیه تا اروپا از این علامت استفاده می کنند در حالی که ترکهای قزاقستان هیچ شناختی از ملی گراهای ترکیه ندارنداما از این علامت برای نشان دادن ترک بودنشان اسافاده می کنند. اروپا فقط می خواهد ترکها را مجازات کند و بهانه ای دیگر پیدا نمی کند. در آلمان ترکهای ساکن می تواند روند سیاسی را تغییر دهند و صدراعظم زن پیشین آلمان با رای ندادن ترکها به درخواست اردوغان شکست خورد و خودشان هم به آن اذعان کردند. امروز همبستگی ترکها در دنیا هر روز گسترش پیدا می کند و اتحادیه کشورهای ترک به یک اتحادیه قدرتمند تبدیل می شود
جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +209مردانی که برای تامین برق ایران به طبقه آخر جهنم رفتند
  • +193فریادهای زنی با دو کودک خردسال: کربلا ایرانه، بیائید سینه بزنید برای دخترهایی که بی‌آبرو شدن
  • +184جی‌دی ونس، نامزد معاونت ترامپ، بریتانیا را «اولین کشور اسلامی دارای بمب هسته‌ای» دانست
  • +155حمله علی کریمی به عادل فردوسی‌پور: هیچ‌وقت برای مردم کاری نکرد
  • +129شهروندی به یاد خدانور که تشنه جان باخت در مقابل هیات عزاداری در عاشورا دست به اعتراض نمادین زد
  • +111عربستان پرواز هواپیماهای «ماهان ایر» را بر فراز این کشور ممنوع اعلام کرد
  • +107آمریکن اسپکتیتر: شاهزاده رضا پهلوی در مورد «ائتلاف نامقدس» میان اسلام‌گرایان و مارکسیست‌ها به غرب هشدار داد
  • +103وقتی اسب نَر تعزیه با دیدن یک اسب ماده مراسم عزاداری محرم را به هم میزند
  • +100کشته شدن عضو ارشد امنیت داخلی حماس در حمله هوایی اسرائیل با همکاری اردن
  • +97وحشت خامنه‌ای از بازگشت ترامپ به قدرت؛ جمهوری اسلامی از وعده انتقام سخت عقب نشست