پولیتیکو: ممکن است جمهوری اسلامی برای ترور ترامپ در هفته‌های آینده تلاش کند

ایران اینترنشنال: شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر از یک منبع انسانی، اطلاعاتی در خصوص توطئه جمهوری اسلامی به منظور تلاش برای ترور دونالد ترامپ به دست آورده بودند. نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل گزارش تلاش تهران برای ترور ترامپ را «بی‌اساس و مغرضانه» خوانده است.

به گزارش سی‌ان‌ان در روز سه‌شنبه ۲۶ تیر، این اطلاعات باعث شده بود سرویس مخفی ایالات متحده تدابیر امنیتی خود را در هفته‌های اخیر برای محافظت از رییس‌جمهوری پیشین این کشور افزایش دهد.


پولیتیکو هم گزارش داده جامعه اطلاعاتی آمریکا به طور فزاینده‌ای شواهدی دریافت کرده که نشان می‌دهد ایران به طور فعال در حال برنامه‌ریزی برای کشتن دونالد ترامپ، احتمالا در آستانه انتخابات نوامبر است و ممکن است تلاش‌های بیشتری برای ترور ترامپ در هفته‌های آینده انجام شود.

دو مقام ارشد آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن با پولیتیکو گفت‌وگو کردند، تایید کرده‌اند دولت بایدن از منابع مختلف، از جمله منابع انسانی، اطلاعاتی درباره تهدیدات تهران جمع‌آوری کرده است. این دو منبع بدون ارائه جزئیات بیشتر گفته‌اند بر اساس این اطلاعات، تهدیدهای جمهوری اسلامی به اقدامات فیزیکی از جمله اقداماتی ناظر به تلاش برای کشتن ترامپ مرتبط است.

به گفته این مقامات، ایران سال‌ها در نظر داشته به خاطر کشتن قاسم سلیمانی از ترامپ انتقام بگیرد، اما اطلاعات اخیر نشان می‌دهد که تهدیدها در ماه‌های اخیر افزایش یافته و مقامات به اطمینان بیشتری درباره نیات تهران رسیده‌اند.

ادرینن واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به پرسش پولتیکو در این باره، با اشاره به این‌که دولت بایدن بارها و به‌طور مداوم به مردم و کنگره در مورد وجود این تهدیدها اطلاع‌رسانی کرده، گفت:‌ «مقامات دولت در بالاترین سطوح، بارها برای طراحی و اجرای پاسخ جامع به این تهدیدها ملاقات و گفتگو کرده‌اند. ما منابع فوق‌العاده‌ای برای تهیه اطلاعات بیشتر درباره این تهدیدها، ایجاد اختلال در کار افراد درگیر در این تهدیدها و هشدار مستقیم به ایران سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.»

پولیتیکو می‌گوید در حالی که مقامات آمریکایی پس از حمله به سلیمانی، از خشم مقامات جمهوری اسلامی آگاه بوده‌اند، تهدیدات فیزیکی با منشا تهران، در مواردی که می‌توان تایید و اثبات کرد، نسبتا نادر هستند.

یکی از مقامات به پولیتیکو گفت از اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی آمریکا مشخص است که ایران به طور فعال در حال برنامه‌ریزی است و دولت بایدن در تلاش است تا چنین حملاتی را خنثی کند.

به گزارش پولیتیکو، با این حال، عوامل جمهوری اسلامی که بسیاری از آن‌ها عضو سازمان‌هایی مانند حزب‌الله هستند که توانایی انجام حملات گسترده به آمریکایی‌ها را دارند، همچنان یک نگرانی برای مقامات اطلاعاتی و امنیت ملی ایالات متحده هستند.

اریک ترامپ، پسر دونالد ترامپ، درباره گزارش توطئه جمهوری اسلامی برای ترور پدرش گفت که دونالد ترامپ «سخت‌گیرترین» رییس‌جمهوری آمریکا در قبال جمهوری اسلامی بود.

او گفت که حکومت در ایران فریاد «مرگ بر آمریکا» را به کودکان آموزش می‌دهد.

با این حال، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل گزارش نقش داشتن تهران در ترور ترامپ را «بی‌اساس و مغرضانه» خواند.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد از نگاه جمهوری اسلامی، ترامپ «یک مجرم جنایتکار» است که به‌خاطر صدور دستور کشتن سلیمانی «باید در دادگاه محاکمه و مجازات شود، ایران مسیر حقوقی را برای پاسخگو کردن او انتخاب کرده است.»

علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران هم در گفت‌وگو با فرید زکریا در سی‌ان‌ان درباره گزارش این شبکه در مورد توطئه جمهوری اسلامی برای ترور دونالد ترامپ گفت تهران پس از کشته شدن قاسم سلیمانی «فقط» از طریق ظرفیت‌های حقوقی داخلی و بین‌المللی به دنبال پیگرد عاملان کشتن سلیمانی بوده است.

ترامپ شامگاه شنبه ۲۳ تیر در تجمع انتخاباتی خود در ایالت پنسیلوانیا هدف گلوله قرار گرفت و از ناحیه گوش مجروح شد. او از این حمله جان سالم به در برد.

در این حادثه یکی از حاضران در تجمع انتخاباتی ترامپ جان خود را از دست داد. مهاجم نیز که یک مرد ۲۰ ساله با نام توماس متیو کروکس بود، از سوی تک‌تیرانداز سرویس مخفی هدف قرار گرفته شد و کشته شد.

اف‌بی‌آی روز ۲۴ تیر اعلام کرد تاکنون «ایدئولوژی» خاصی در ارتباط با عامل حمله شناسایی نشده است.

سی‌ان‌ان به نقل از چند منبع مطلع که نام آنها را اعلام نکرد، نوشت: «نشانه‎‌ای وجود ندارد که ثابت کند عامل سو‌ءقصد به جان ترامپ با توطئه جمهوری اسلامی مرتبط بوده است.»

اطلاع از وجود تهدیدات از سوی یک سازمان اطلاعاتی متخاصم علیه ترامپ بار دیگر نقائص امنیتی را در محافظت از تجمع انتخاباتی ترامپ در پنسیلوانیا برجسته می‌کند.

ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد از پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص جزییات تدابیر امنیتی مرتبط با او معذور است و این سوالات باید از سرویس مخفی پرسیده شود.

آنتونی گوگلیلمی، سخنگوی سرویس مخفی، روز یک‌شنبه ۲۴ تیر در بیانیه‌ای گفت این سازمان اقدامات لازم برای محافظت از ترامپ را افزایش داده است.

سی‌ان‌ان به نقل از چند منبع مطلع نوشت مقام‌های سرویس مخفی بارها به ستاد انتخاباتی ترامپ هشدار داده‌اند تا از برگزاری تجمعات در فضای باز خودداری کنند. به گفته این منابع، هشدارهای صادر شده ماهیتی کلی داشته‌اند.

در روزهای اخیر انتقادها از سرویس مخفی به‌دلیل ناتوانی در جلوگیری از سوءقصد نافرجام به جان ترامپ شدت گرفته است.

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا، این رویداد را نشانه «ناکامی» تدابیر امنیتی دانست و تاکید کرد یک تیرانداز نباید امکان دسترسی به «یک خط دید مستقیم» به رییس‌جمهوری پیشین این کشور را داشته باشد.

اف‌بی‌آی از پاسخ به پرسش سی‌ان‌ان در خصوص تهدیدات حکومت ایران علیه ترامپ خودداری کرد.

وزارت امنیت داخلی آمریکا هنوز در این باره اظهار نظر نکرده‌ است.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها به صورت علنی از قصد خود برای هدف قرار دادن مقام‌های دولت پیشین آمریکا به دلیل دست داشتن در کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران خبر داده‌اند.

علی ‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۱ دی ۱۴۰۰ و همزمان با دومین سالگرد کشته شدن سلیمانی در دیدار با خانواده او گفت ترامپ و کسانی که در کشتن فرمانده پیشین سپاه قدس نقش داشتند «تقاص» اقدام خود را پس خواهند داد و «در زباله‌دان تاریخ گم و گور می‌شوند».

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران هم در اسفندماه ۱۴۰۱ تهدید کرد سپاه به دنبال کشتن دونالد ترامپ و مایک پمپئو است.

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود نوشت هشدارها در مورد برنامه‌ریزی جمهوری اسلامی علیه ترامپ با افزایش قابل‌ توجه پیام‌های آنلاین از سوی حساب‌های ایرانی و رسانه‌های مورد حمایت حکومت ایران که به نام رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده اشاره می‌کردند، همزمان شد و به نگرانی‌های امنیتی در میان مقام‌های آمریکایی دامن زد.

این نخستین بار نیست که یک رییس‌جمهوری یا نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا هدف گلوله قرار می‌گیرد و حمله مسلحانه به مقام‌های این کشور تاریخچه‌ای طولانی دارد.

با این حال، از ۴۳ سال پیش تاکنون حمله به یکی از روسای جمهوری فعلی یا سابق ایالات متحده بی‌سابقه بوده است.

پیش‌تر و در روز ۳۰ سپتامبر ۱۹۸۱، مردی شش گلوله به سوی رونالد ریگان، رییس‌جمهوری وقت آمریکا شلیک کرد که این گلوله‌ها به ریگان و سه نفر دیگر اصابت کردند. ریگان در این حمله به شدت مجروح شد اما به دنبال انجام یک عمل جراحی فوری، سلامتی خود را به تدریج بازیافت.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۶
مهدی52 - روتردام، هلند
ج.ا حتی عرضه ترور مسیح علی‌نژاد رو هم نداره اگه این کار رو بکنه چنان گندش در میاد که سیدعلی خودش میاد تو تلویزیون و همه چیزهائی که خورده و نخورده تعریف میکنه
‌پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
سیمنسون و بابا وانگا و نوستراداموس کافی نبود حالا رجبعلی پیشگوی ورژن ۲۰۲۴ وارد می‌شود. یا جرجیس پیغمبر
‌پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.