پیدا شدن قطعات فروخته شده یک شرکت لهستانی در پهپادهای شاهد ایرانی

قطعات ساخت یک کارخانه لهستانی در تولید پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ بکار گرفته شده استدویچه وله: یک شرکت دولتی لهستان قطعاتی را به ایران فروخته است که در پهپادهای جنگی ساخت این کشور استفاده شده و در جنگ روسیه علیه اوکراین بکار گرفته شده‌اند. دادستانی لهستان از دو سال پیش در حال تحقیق در این باره است.

به گزارش رویترز "رادیو زت"، یک فرستنده رادیویی خصوصی در لهستان روز پنجشنبه ۱۸ ژوئیه (۲۸ تیر) خبر داد که یک شرکت دولتی لهستانی قطعاتی را به یک شرکت ایرانی فروخته که در ساخت پهپادهای "شاهد" به‌کار رفته‌اند. این فرستنده نامی از منبع اطلاعات خود نیاورد اما گفت که دادستانی لهستان از سال ۲۰۲۲ در حال تحقیق در این رابطه است.


دادستان‌های لهستان در ایمیلی تایید کردند که در حال بررسی صادرات احتمالی کالاهایی از این کشور هستند که استفاده دوگانه دارد، اما نامی از ایران نبردند.

جمهوری اسلامی از هنگام شروع جنگ روسیه علیه اوکراین تاکنون هزاران پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ را در اختیار مسکو قرار داده است. روسیه از این پهپادها برای فرسوده کردن توان پدافند هوایی اوکراین و نابودی زیرساخت‌های این کشور استفاده می‌کند. لهستان، یکی از اعضای ناتو و  یکی از بزرگترین کشورهای حامی اوکراین بوده است.

به گفته "رادیو زت" یک شرکت لهستانی متعلق به سازمان توسعه صنایع پمپ بنزین این کشور قطعاتی را فروخته است که سر از پهپادهای ایرانی در‌آورده‌اند.

به گزارش رادیو زت کارخانه تجهیزات ارتباطی پوزنان لهستان پمپ‌هایی را به شرکت موتورسازان ایران فروخته است که تولید کننده تراکتورهای کشاورزی است. قطعات خریداری شده به کارخانه‌های تولید تجهیزات نظامی ایران داده شده‌ و در پهپادهایی که به روسیه فروخته شدند، به‌کار گرفته شده‌اند.

بنا بر خبر، این موضوع توسط آژانس امنیت داخلی لهستان بررسی و به دادستانی این کشور اطلاع داده شده است.

دادستانی در بیانیه خود اعلام کرده که در حال بررسی صادرات کالاهای شرکت لهستانی یاد شده با کاربرد دوگانه است که نیازی به مجوز قانونی وزارت توسعه و فناوری این کشور نداشته‌اند.

در پی تحقیقاتی که هنوز در حال انجام است، مدیر عامل شرکت پوزنان به فروش محصولات استراتژیک بدون مجوز لازم متهم شده و احتمالا ۱۰ سال زندان در انتظار اوست. آژانس امنیت داخلی لهستان و وزارت توسعه و فناوری، وزارت دارایی‌و شرکت یاد شده به سوالات رویترز در این باره پاسخ نداده‌اند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.