وزارت اطلاعات: «عبدالله کویته»، عامل انفجارهای کرمان، را شناسایی و به کشور بازگرداندیم

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۳ تیر مدعی «دستیابی» به عبدالله کویته و انتقال او به داخل ایران شد و او را «یکی از عناصر اصلی طراح و هادی عملیات تروریستی کرمان» نامید.

وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای که در رسانه‌های ایران منتشر شد بدون اشاره به زمان و مکان بازداشت عبدالله کویته تنها نوشت که «اطلاعات دریافتی» از او «در کشف بسیاری از توطئه‌های تکفیری‌ها، شناسایی دیگر عناصر اصلی و اماکن اختفای آنها در منطقه، نقش به سزایی ایفا کرده و همچنان مورد بهره‌برداری است.»


در جریان دو انفجار در مراسم حکومتی به مناسبت چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر کرمان در روز ۱۳ دی سال گذشته بیش از ۱۰۰ تن کشته و بیش از ۲۱۰ تن زحمی شدند.
یک مقام دولت ایالات متحده پس از این انفجار به صدای آمریکا گفت که آمریکا پیش از حملات تروریستی روز ۱۳ دی در مراسم حکومتی سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، به جمهوری اسلامی نسبت به «وجود تهدید تروریستی در داخل مرزهای ایران» هشدار داده بود.

او افزود: «پیش از حمله تروریستی داعش در کرمان، دولت آمریکا به ایران درباره وجود تهدید تروریستی در داخل مرزهای ایران یک هشدار خصوصی داد.»

این مقام ایالات متحده با اشاره به این که دولت‌های مختلف آمریکا یک سیاست دیرینه انجام «وظیفه هشدار دادن» را «برای هشدار دادن به دولت‌ها در مورد تهدیدهای مرگبار بالقوه» دنبال کرده‌اند، تاکید کرد که از جمله دلایل ارائه این هشدارها این است که آمریکا نمی‌خواهد شاهد از بین رفتن «جان بی‌گناهان در حملات تروریستی» باشد.

در آن هنگام، صدای آمریکا بر اساس برخی اطلاعات دریافت که این هشدار بیش از یک هفته پیش از وقوع حمله سوم ژانویه به ایران منتقل شده بود.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز روز ۵ بهمن سال قبل، به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده بیش از یک هفته پیش از انفجارهای کرمان در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی، درباره برنامه‌ریزی گروه داعش برای انجام «حمله تروریستی» در کرمان به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود.
پس از وقوع این دو انفجار گروه داعش مسئولیت آنها را بر عهده گرفت.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بخش دیگری از بیانیه خود مدعی شد که از اول خرداد ماه تا ۱۵ تیر ماه سال جاری «با شناسایی هسته‌های متعدد گروهکی و ۷۹ مورد رویارویی مستقیم و ضربه به آن‌ها»، ده‌ها تن از کسانی که «عناصر تروریست و عوامل پشتیبانی و تأمین‌کنندگان سلاح و مهمات»‌ خواند را دستگیر کرده است.

این وزارت خانه بدون توضیح در مورد مکان های این بازداشت ها تنها به «نوار مرزهای شرقی» و «مرزهای شمال غرب» اشاره کرد و بازداشت شدگان را نیز «تعدادی از عناصر تروریست» «گروهک‌های تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق» «دیگر گروهک‌های ضدانقلاب»‌ و «منافقین» (عنوانی که جمهوری اسلامی برای سازمان مجاهدین خلق ایران به کار می‌برد) معرفی کرد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.