چرا کشورهای غربی تاکنون به پیروزی پزشکیان واکنش نشان نداده‌اند؟

یورونیوز: با وجود اعلام رسمی پیروزی مسعود پزشکیان و علیرغم پیام‌های تبریک کشورهای همسایه و قدرت‌های «دوست» یعنی روسیه و چین، اتحادیه اروپا و اکثر کشورهای غربی موضعی در این مورد اتخاذ نکرده‌اند

با قطعی شدن پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری و از همان ساعات اولیه پیام‌های تبریک رهبران و مقامات کشورهای خارجی روانه تهران شد. یک رویه معمول و عرف دیپلماتیک که طبیعتا با محوریت کشورهای همسایه و کشورهای «دوست» آغاز و ادامه یافت.


علاوه بر پیام‌های تبریک کشورهای همسایه از عراق و پاکستان گرفته تا جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مقامات عربستان سعودی و برخی از حاشیه‌نشینان خلیج‌فارس در زمره مقاماتی بودند که در ارسال پیام خود تعلل نکردند.

رئیس‌جمهور ترکیه نیز که علاوه بر برخورداری از روابط «مستحکم» با ایران حالا یک رئیس‌جمهور «همزبان» را در مرزهای شرقی خود می‌بیند، قبل از عزیمت به آلمان برای تماشای بازی فوتبال تیم ملی ترکیه برابر هلند، ضمن تبریک به همتای ایرانی خود برای ملت دوست و برادر ایران آرزوی بهروزی و سعادت کرد.

از آن‌سو اما ولادیمیر پوتین که همین چند روز پیش با محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری ایران در قزاقستان دیدار کرده بود بلافاصله پیروزی پزشکیان را تبریک گفت، هر چند به‌نظر می‌رسید سعید جلیلی بیشتر می‌توانست در راستای منویات کرملین حرکت کند.

چینی ها که یکی از ۵ عضو دائم شورای امنیت هستند هم همداستان با همتایان روس خود از رئیس‌جمهوری مسعود پزشکیان استقبال کردند. رویه‌ای که عمدتا از سوی سایر کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای از جمله هند که روابط اقتصادی و حجم مبادله قابل توجهی با ایران دارد هم دنبال شد.

قدرت‌های اقتصادی دموکراتیک شرق آسیا نظیر ژاپن و کره‌جنوبی هم در سطح وزاری خارجه با انتشار بیانیه‌هایی انتخاب پزشکیان را تبریک گفته‌اند.

اما با وجود گذشت بیش از نیم‌روز از اعلام رسمی پیروزی این وزیر سابق محمد خاتمی، کشورهای غربی هنوز دست‌کم بصورت علنی خوشنودی خود را از این مهم ابراز نکرده‌اند.

نگاهی گذرا به حساب‌های مقامات اروپایی در شبکه‌های اجتماعی هم نشان می‌دهد که هیچکدام نسبت به این موضوع دست‌کم تا غروب شنبه واکنشی نداشته‌اند. هر چند روز شنبه در اکثر کشورهای غربی حالت نیمه‌تعطیل دارد ولی باز هم نگاهی گذرا به حساب جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا یا شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا ثابت می‌کند آن‌ها در مورد مسائل سیاسی دیگری موضع‌گیری داشته اند. مثلا شارل میشل انتخاب رئیس‌جمهور موریتانی را تبریک گفته یا جوزپ بورل در مورد مسائل امنیتی اروپا اظهار نظر کرده است. رهبران قدرت‌های نخست اروپایی نظیر امانوئل ماکرون و اولاف شولتس هم تاکنون واکنشی شخصی به پیروزی مسعود پزشکیان نداشته‌اند.

آخرین پست ویکتوراوربان، نخست وزیر مجارستان در شبکه اجتماعی ایکس که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد نیز مربوط به دیدار سرزده‌اش با ولادمیر پوتین و تلاش برای برقراری صلح در جنگ اوکراین است.

ساعتی پس از انتشار این خبر نبیلا ماسرالی، یکی از سخنگویان دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در شبکه ایکس ضمن تبریک به پزشکیان از آمادگی اتحادیه اروپا در همکاری با دولت جدید ایران مبتنی با سیاست‌های بروکسل خبر داد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۷
دلاور - استهکلم، سوئد
دولتهای غربی چون هیچ اشنایی از پزشکیان ندارند واکنشی نسبت به او نشان ندادن باید در روزها و هفته ها و ماهای پیش رو پزشکیان را زیر نظر داشت که ایا ایشان میتواند متفاوت از رهبر و دیگر ریس جمهورهای قبلی در مورد خدمت به مردم باشد یا اوهم علقه بگوشیست که در خدمت خامنه ای جنایتکار هست!
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
۵۷
دلاور - استهکلم، سوئد
زمانی به مردم محمدیار که هنوز شهر نشده بود و در آذربیجان غربی می باشد میگفتن چهارده رو یعنی اینکه حرف راست را به هیچکس نمی گفتن و با حقه بازی و فریب دادن مردم زندگیشان را میگذراندن و دست همه ان مردمانی که با انها معامله میکردن بریده بودن و از همه حقه بازان دیگر مناطق ایران حقه بازتر بودن از انطور که میگفتن دربین مردم محمدیار زیاد پیدا میشود که مردمانشان با زنان و مردان کرد ازدواج کرده باشن , رئیس جمهور کنونی هم از همان کسانی است که چهاردهرو به انها میگفتن چونکه مادرش کرد بوده و پدرش ترک . شاید پزشکیان بتواند به جای خدمت کردن و در خدمت بودن خامنه ای و نظام اخوندی با حقه بازی خامنه ای و نظام اخوندی را خنثی کند.
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد
نکنه انتظار دارین حلوا حلوا کنن و بالای سرشون بچرخونن؟ اینم یه تدارکچی مثل بقیه!
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
چون ت.. ون هم حسابش نکردند. بیشتر نصف مردم خودمون هم چیزی حسابش نکردند. اینم یه قاتل مثل بقیه
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۷
۸۴
میلاد2020 - داخائو، آلمان
جنایتکار رفیقت نتان یابو و بقیه جنایتکاران هستند. شعور متاسفانه در کاسه سر شماها به اندازه سر سوزن یافت نمیشه..
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۴
۸۴
میلاد2020 - داخائو، آلمان
شماها لیاقت تون همون ترامپ جنایتکار حرامی و بایدن شاشو، مکرون رقاصو ، زلنسکی رقاص و و و هست. ایران شانس آورد صد ها هزار از شما اراذل و اوباش دیگه ایران نیستید.
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۹
۵۷
دلاور - استهکلم، سوئد
مثل اینکه به گفته خودت ؛ از ان صدها هزار ارازل و اوباش که در خارج از کشور زندگی میکنن یکی از انها در داخائو، آلمان زندگی میکند. برو گم شو میلاد ؛ بچه ننه , تو از کدام .. علی خامنه ای جنایتکار سر در اوردی و برای یک جنایتکار داری خودت را پاره میکنی زیاد از جنایتکار حمایت نکن امکان دارد خونت تلخ گردد و بدست ماموران علی خامنه ای بدرجه رفیع بدرک متوصل شوید.
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.