پورمحمدی می‌گوید «۳۰ هیئت» درباره اعدام‌‌های ۶۷ تصمیم می‌گرفتند

رادیو فردا: مصطفی پورمحمدی، از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در یک گفت‌وگو درباره نقش خود در اعدام زندانیان سیاسی در دهه شصت، این اعدام‌ها را پروژه «جمهوری‌اسلامی» و «لحظه‌های سخت نظام» دانست.

مصطفی پورمحمدی، یکی از اعضای اصلی کمیته اعدام‌ها موسوم به «هیئت مرگ» در تابستان ۱۳۶۷، در یک برنامه اینترنتی که روز یکشنبه ۳ تیر منتشر شد، درباره نقش خود در این اعدام‌ها تأکید کرد که تنها کسانی که عضو سازمان مجاهدین‌خلق بودند و «با مردم می‌جنگیدند»، از سوی اعضای هیئت‌های مختلف متصدی، «حکم اعدام» گرفتند.


ماه‌های مرداد و شهریور سال ۱۳۶۷، شمار زیادی از زندانیان سیاسی-عقیدتی که عمدتاً اعضای سازمان مجاهدین خلق یا احزاب و گروه‌های چپ و کمونیست بودند، در زندان‌های ایران اعدام شدند.

این زندانیان با حکم روح‌الله خمینی به جوخه‌های اعدام سپرده شدند و پس از آن عمدتاً در گورهای ناشناسی در گورستان خاوران در جنوب شرق تهران، به خاک سپرده شدند.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ملاقات خود با حسینعلی منتظری، قائم‌مقام وقت رهبری، درباره اعدام متهمان مربوط به سازمان مجاهدین خلق گفت: «زمانی که با همین هیئت قرار شد برویم پیش آقای منتظری، رو کرد به یکی از این جماعت ما و گفت اگر این را آدم متدینی نمی‌دانستم، و پورمحمدی را بچه خوبی نمی‌دانستم أصلا راه‌تان نمی‌دادم اینجا.»

پورمحمدی که در آن زمان نماینده وزارت اطلاعات در زندان اوین بود به همراه حسینعلی نیری (حاکم شرع)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت تهران) و ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) با حسینعلی منتظری قائم‌مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد.

بر اساس یک فایل صوتی که از این دیدار منتشر شده، منتظری از کشتار سال ۶۷ تحت عنوان جنایت تاریخی یاد کرد و گفت: «به نظر من بزرگ‌ترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده از اول انقلاب تا حالا بدست شما انجام شده است. در آینده شما جزو جنایتکاران تاریخ از شما یاد خواهد شد.»

پورمحمدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، با اشاره به اینکه دهه‌ شصت با امروز بسیار متفاوت بود، ادعا کرد: «مردم مدافع ما بودند، همفکر ما بودند و اتفاقاً مطالبات مردم، تندتر بود و تقاضای احکام شدیدتر داشتند.»

او با اشاره به این که در جریان اعدام‌ها، «۳۰ هیئت» در ایران فعال بودند که هر هیئت نیز بین سه تا ۵ عضو داشتند، گفت که او «مسئول این کار نبوده و در تیم امنیتی نبوده است.»

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با این حال در ادامه گفت: «بسیاری به دست او عفو شده‌اند.»

وزیر پیشین دادگستری درباره زندانیان سیاسی در سال ۶۷ و آنچه از آن تحت عنوان محاکمه‌های چند دقیقه‌ای یاد می‌شود گفت: «مخاطب ما هیجانی بود و خون جلوی چشمانش را گرفته‌بود. دوسه بار می‌گفتیم آقا، خانم، این حرفی که داری می‌زنی حکم قبلی‌ات باید اجرا شود.»

او درباره به کارگیری و دعوت‌اش در این هیئت‌ها مدعی شد که در آن زمان مردم از اقدامات سازمان مجاهدین خلق که آنها را «جنایات بزرگ» خواند «عصبانی» بودند و چون مقام‌های وقت از «تندروی و افراط» می‌ترسیدند، او را دعوت کردند و به او گفتند که «کمی کنترل کن که تندروی نشود».

مصطفی پورمحمدی در ادامه گفت: «اگر مسئولان نظام در آن زمان تجربیات امروز را داشتند، ترتیباتی می‌دادند تا از حاشیه‌های این اقدام را به شدت کاهش بدهیم.»

او با این حال تأکید کرد که «اقدام قاطع و جدی حتماً پیامدهای خود را دارد.»

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری روز ۲۵ خرداد نیز در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که سازمان مجاهدین خلق قصد داشت پس از عملیات موسوم به فروغ جاویدان، با مشارکت کسانی که او «زندانیان و دیگران و طرفدارانشان» خواند، «حکومت تشکیل دهند.»

«فروغ جاویدان» عملیاتی بود که سازمان مجاهدین خلق ایران شش روز پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد مبنی بر آتش‌بس با عراق توسط ایران انجام داد.

فعالان حقوق بشر می‌گویند که جمهوری اسلامی بدون هیچ روند قانونی این زندانیان را اعدام کرد و آنان اتهام جدیدی در پرونده خود نداشتند.

مسئولان رسمی جمهوری اسلامی، تاکنون پاسخ روشنی درباره این اعدام‌ها نداده‌اند و مسوولیت آنها را بر عهده نگرفته‌اند.

ابراهیم رئیسی پیشتر این اعدام‌ها را اقدامی در «دفاع از حقوق بشر» دانسته بود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

این پیر سگ کو*ی فکر میکنه اگر تعداد آمرین و تصمیم گیران و کُلاً مرتبطین به اعدام‌های ۶۷ زیادش کُنه ، تقصیر و گناهش کمرنگ تر میشه ، در صورتیکه اگر هر کدومشون شانس بیارن و به مرگ طبیعی بدرک واصل و از محاکمه قسر در برن هم باقیمونده ها رو ملت چنان چماقی به اونجاشون بتپونن و چنان مرگ سختی رو براشون تدارک ببینن که هر ثانیه خواستار مرگ سریع خودشون بشه !! نشاشیدین شب درازه !!
دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۶
۲۴
آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
این محمدپور یه ارتباط نزدیکی هم با پرویز ثابتی داره که هر دو در خدمت .... بودند و هستند
‌سه شنبه ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۲
۴۴
Ginger - چگو، اسپانیا
این جانی جوانان ایران را اعدام نکرده خمینی و خامنه‌ای و رییسی هم نکرده جدیدا نظر آخوندها این است که ۳۰هیئت ۵نفر که همان ۱۰۰ نفر آدم کش تیر خلاص زن بود این قتل عام ۳۴۵۰۰ نفری را برای جلوگیری از انقلاب مردم ایران در آن زمان انجام دادند بعد با ایجاد جنگ ۲ میلیون نفر جوانان ایران را به دست اعراب عراقی هم وطن خامنه‌ای کشتند بعد از آن تازه فهمیدم که را های دیگر نیز برای کشتن جوانان وجود دارد که وجهه قشنگ برای رژیم اسلامی را بوجود بیاورد و مشروعیت کشورهای خارج را برای ادامه کشتار زیر زمینی . مردم ایران را نیز بهمراه داشت وگرنه تمام سران رژیم اسلامی بی گناه هستند و مردم ایران خودشان جوانان ایران را کشتند
‌سه شنبه ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۱
۳۳
Hassan1479 - تهران، ایران

در این شوی انتخابات پور محمدی کمترین رای را خواهد داشت . بدو علت اول عامل قتل زندانیان در سال ۶۷ دوم بعلت نفرت مردم از آخوند ها
‌سه شنبه ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۸
۷۴
Sasan 55 - پاریس، فرانسه

جنایتکار بیشرف هنوز نسلی که شاهد بود یاران، برادران و خواهران و فرزاندانشان را با قساوت شکنجه و اعدام کردید نمرده اند که اینچنین با وقاحت و بیشرمی دروغ سرهم میکنید و به خورد حامیان اندک و بیشعورتان می دهید.
‌سه شنبه ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۹
۴۱
BlackJack - لندن، انگلستان

پورمحمدی میتوانست همچنان زندگی در سایه زندگی خود را بدون دوباره مطرح شدن ارتباطش با قتلهای فجیع دهه شصت (و چه بسا بعد از آن) ادامه میداد. بدون ریاست جمهوری هم احتمالا زندگی بدون دردسری داشت , و الان با دوباره برگشتن خودش به رسانه ها دارد داوطلبانه مثل بلبل به دست داشتن در این قتلها اعتراف میکند کاری که منطقی به نظر نمیرسد. ممکن است که آمدن دوباره او احتمالا زیر فشار و دستور خامنه ای بوده, احتمالا برنامه ای برای حذف یک شاهد و قاتل زنده که ممکن است برای دست نشانده مسکو دردسر ساز بشود.
‌سه شنبه ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۸
۵۷
دلاور - استهکلم، سوئد

پور محمدی جنایتکار نمی‌داند این لکه های جنایت های که در سال ۱۳۶۷ انجام داده را چگونه از خودش دور کند برای همین افتاده به روش همیشەگی آخوند، تقیە و دروغ گفتن !
‌سه شنبه ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۳
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاک ، دانمارک
چی شد، یهو زد بیرون؟ از طرز کلام و گپت مشخص است که با منافقین تا آرنجت در یه کاسه بوده، کاسه مری لچکو! این مجرمین به ولایت حمله و از داخل هم زمینه‌سازی. ولی به سزای اعمالشان رسیدند.
‌سه شنبه ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
اینکه رجوی چیها و تفاله های بعثی و بی هویت‌های چپ که ایران را از عصر کنکورد به عصر یا علی گفتن.... وقتی از ننش افتاد رسوندن جنایت نبود بلکه انتقام خدای ایران و خدای پهلوی بود
‌سه شنبه ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
۷۴
Sasan 55 - پاریس، فرانسه
چتل مرده گاو تو یا یک پفیوز و از اراذل حکومت ملاها هستی که شهامت معرفی خودت را نداری و پشت افغانها پنهان شدی یا یک خودفروش دوریالی که خودت را به ملاها فروختی ،در هر صورت گیج میزنی و به رییست توصیه میکنم با دو تا چک افسری توبیخت کند.
‌سه شنبه ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاک ، دانمارک
خیلی هم شهامت دارم. من پیرو اهل بیت ع و ولی‌فقیه هستم. حالا تو اگر جربزه داری، بگو از منافقین هستی. من که می‌دونم هستی، ولی اگر اعتراف کنی بچه‌های اینجا سایت رو هم با تیر میزنن. چون گروهک تروریستی شما هیچ جایی در دل مردم با هر ایدیولوژی ندارد.
‌چهارشنبه ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
۷۴
Sasan 55 - پاریس، فرانسه
پفیوز اقرار کن که از اراذل حکومت ملاها هستی و‌خودت را زیر سایه افاغنه بیچاره پنهان کرده ای چون خاویارت از خاویار ماهی هم کوچکترست و مانند رهبر مفعولت لات کوچه های خلوت هستی و تا عرصه تنگ شود نرمش مفعولانه انجام میدهی . من را سالهاست که جز تو مأمور ابله رژیم ملاها تمام بچه های سایت می دانند که مشروطه خواه هستم و خواهان نابودی رژیم ملاها و ایجاد پادشاهی مشروطه و لاییک و همفکر با شاهزاده رضا پهلوی میباشم و شورشیان سال پنجاه و هفت را از هر جناحی چپول یا مجاهد جز عده ای ابله و نادان نمیدانم.به رییست مجدداً توصیه میکنم که بخاطر بلاهتت با چند چک افسری مخت را تکان دهد گرچه شک دارد مخی داشته باشی.
‌پنجشنبه ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.