یکی از چهار شهروند فرانسوی زندانی در ایران آزاد شده و به پاریس بازگشت

وزیر خارجه فرانسه و مادر و پدر لوئی آرنو صبح امروز در فرودگاه لوبورژه در حومه پاریس از او استقبال کردندبی بی سی: لوئی آرنو، یکی از چهار شهروند فرانسوی زندانی در ایران که دیشب رئیس جمهور فرانسه از آزادی او با میانجیگیری عمان خبر داده بود، وارد فرودگاه لوبورژه در حومه پاریس شد. آقای آرنو در شهریور ۱۴۰۱،‌ همزمان با اعتراضات سراسری ایران بازداشت شد و بعدا دادگاهی او را به ۵ سال زندان محکوم کرد.

تصاویری که از تلویزیون فرانسه پخش شد نشان می‌دهد که لوئی آرنو از یک هواپیمای کوچک در فرودگاه لوبورژه خارج می‌شود و با استفان سژورنی، وزیر خارجه فرانسه دست می‌دهد و مادر و پدرش را در آغوش می‌گیرد.

استفان سژورنی، وزیر خارجه فرانسه از ادامه کار دیپلماتیک برای آزادی سه شهروند دیگر خبر داد و گفت: «بسیار خوشحالم که از یکی از گروگان‌هایمان که به طور خودسرانه در ایران زندانی شدند استقبال می‌کنم.»
فرانسه قبلا هم بازداشت‌ «خودسرانه» شهروندان خود را «گروگان‌گیری دولتی» توصیف کرده بود.

در حال حاضر سیسیل کوهلر، ژاک پاری و یک فرانسوی دیگر که مقامات فرانسوی از او به عنوان «اولیویه» نام می‌برند در ایران زندانی هستند.

چهارشنبه شب امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «لوئی آرنو آزاد است. او فردا بعد از حبس طولانی در ایران وارد فرانسه می‌شود.»

آقای مکرون در این پیام به خصوص از عمان برای ایفای نقش در تامین آزادی او تشکر کرد.

آرنو که در سپتامبر ۲۰۲۲ ، همزمان با اعتراضات سراسری به ایران سفر کرده و دستگیر شده بود، پاییز گذشته به اتهامات امنیتی به پنج سال زندان محکوم شد.
لوئی آرنواتهام او شرکت در تظاهرات ضد امنیتی و مشارکت در تبلیغات ضد حکومتی بود، اما والدینش تاکید می‌کردند که «هیچ یک از این اتهامات صحت ندارد.»

او در زندان اوین تهران محبوس بود.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به خبرگزاری فرانسه، گفت «لوئی آرنو سپیده دم روز چهارشنبه زندان اوین را ترک کرد. پزشک او را معاینه کرد و مجوز سلامتی لازم برای آنکه سوار هواپیما شود را صادر کرد.»

این دیپلمات افزود که آرنو از آنجا به عمان رفت تا بعد به فرانسه برود.

آقای مکرون نوشته بود که او همچنین به سیسیل، ژاک و اولیویه فکر می‌کند و از ایران می‌خواهد آنها را «بدون معطلی آزاد کند.»

لوئی آرنو ۳۵ ساله در یک شرکت مشاوره مالی کار می‌کرد. او روز ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۲۲ توسط ماموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران بازداشت شد.

سیلوی آرنو مادر لوئی گفته بود که پسرش به سفر علاقه فراوانی داشت و هدفش از این سفر دور دنیا هم آشنایی با فرهنگ‌های دیگر بود. او با کوله‌پشتی به این سفر رفته بود.
ایران مقصد اول آقای آرنو نبود، بلکه او قبلا از ایتالیا، یونان، ترکیه، گرجستان و ارمنستان عبور کرده و به ایران رسیده بود.

دولت فرانسه حکم آقای آرنو را «بی‌پایه» خوانده و گفته بود که «این حکم که بدون هیچ مبنایی و بدون دسترسی به وکیل صادر شده غیرقابل قبول است.»

خانواده آرنو گفتند که این حکم «به بهانه تبلیغ و اقدام علیه منافع ملی» صادر شد که آن را «کاملا بی‌اساس» توصیف کردند.

در حال حاضر سیسیل کوهلر، ژاک پاری و یک فرانسوی دیگر که آقای مکرون از او به عنوان «اولیویه» نام برد در ایران زندانی هستند.

سیسیل کوهلر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه است. او و همسرش ژاک پاری با ویزای گردشگری به ایران سفر کرده بودند.

قوه قضائیه ایران اواسط سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که آنها رسما به «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» متهم شده‌اند اما ظاهرا همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و وضعیت محاکمه آنها معلوم نیست.

گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که ایران برای گرفتن امتیاز از سایر کشورها از اقداماتی مثل بازداشت شهروندان استفاده می‌کند.

ایران که تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، زندانی کردن افراد به عنوان اهرم فشار دیپلماتیک را رد کرده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
قیافه یارو رو نگاه کنید انگار نه انگار زندان بوده، زندان های ایران زندان نیست هتل 5 ستاره هست. زندان فقط زندان های آمریکا عمودی میری افقی برمیگردی
‌پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.