اعتراضات به تصمیم دولت لبنان مبنی بر پرداخت خسارت به خانواده اعضای کشته‌شده حزب‌الله لبنان

العربیه: همزمان با گسترش عملیات نظامی متقابل ارتش اسرائیل و حزب الله در جبهه جنوب لبنان، دولت این کشور تصمیم گرفت کمک‌های مالی به مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون لیره لبنان (حدود یک میلیون دلار) را به بازماندگان کشته‌های حزب‌الله پرداخت کند.

بازماندگان این کشته‌ها که اسامی آنها در لیست وارد شده، بعد از ارائه درخواست رسمی به شورای جنوب برای دریافت کمک، هر یک معادل 20 هزار دلار را دریافت خواهند کرد.


این بخشنامه باعث ایجاد چنددستگی میان لبنانی‌ها در خصوص اولویت برای دریافت خسارت شده است، به‌ویژه که حزب‌الله، تصمیم به ورود در عملیات جنگی برای کمک به غزه را بدون مشورت با دولت یا مجلس نمایندگان لبنان اتخاذ کرد.

افزون بر این لبنان در حال حاضر درگیر بحران حاد مالی و اقتصادی است، به شکلی که دولت در برخی موارد حتی از پرداخت منظم حقوق کارمندان خود باز می‌ماند.
این پرسش نیز مطرح است که این بخشنامه شامل کدام گروه از کشته‌شدگان حزب‌الله می‌شود آیا آنها که در سوریه جانشان را از دست دادند یا آنهایی که در جنگ جاری با اسرائیل کشته شدند؟.

از سوی دیگر هواداران حزب‌الله نیز کمپین «خائنین» را به‌ویژه علیه حزب «نیروهای لبنانی»، در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کردند.
«انحصار تصمیم جنگ و صلح»
غاده ایوب، نماینده حزب «نیروهای لبنانی»، در مجلس نمایندگان لبنان، با طرح پرسشی از نجیب میقاتی، نخست‌وزیر این کشور درباره مشروعیت تامین اعتبار از ذخیره بودجه عمومی برای پرداخت خسارت به خانواده‌های کشته‌شدگان حملات اسرائیل پس از هفت اکتبر که حزب الله بدون مشورت با دولت یا پارلمان لبنان تصمیم ورود به جنگ کرد، را جویا شد.

غاده ایوب در گفت‌وگویی با العربیه گفت که دولت، مقرر داشت مبلغی را به عنوان خسارت قربانیان حزب‌‌الله از محل بودجه پرداخت کند، در حالی که حزب‌الله عملا تصمیم‌گیری درمورد جنگ و صلح را در انحصار خود درآورده و بدون مراجعه به دولت که خود بخشی از آن است، جبهه جنگ در جنوب را در حمایت از غزه گشود.

او افزود: پرداخت خسارت به قربانیان غیرنظامی حقی مقدس است که قابل تردید نیست ولی خسارت قربانیان وابسته به یک حزب که بدون مراجعه به دولت یا پارلمان و صرفا بنا به دستور ایران، اعلان جنگ داده و آن را بر ما تحمیل می‌کنند، پذیرفتنی نیست».

ایوب با هشدار نسبت به پیآمدهای خارجی این تصمیم بر دولت لبنان، پرسید: «دولت این موضوع را چگونه برای جامعه بین‌المللی توجیه خواهد کرد؟»
تصمیم با اجماع کابینه
یک منبع دولتی لبنان به العربیه گفت، تصمیم دولت برای پرداخت خسارت به خانواده‌های کشته‌های حزب‌الله، با اجماع کابینه در جلسه اواخر ماه گذشته، بنابر درخواست شورای جنوب ( از محافل نزدیک به نبیه بری، رهبر جنبش امل هم‌پیمان با حزب‌الله و رئیس مجلس نمایندگان) اتخاذ شد.

این منبع افزود که مبلغ 20 هزار دلار به هر خانواده پرداخت خواهد شد و لایحه دیگری نیز در کابینه برای پرداخت کمک ( حدود 200 میلیارد لیره لبنان) در دست بررسی است.
معافیت‌های مالیاتی
علاوه بر این مجلس نمایندگان در حال بررسی پیش‌نویس قانونی برای معافیت مالیاتی اهالی جنوب لبنان به دلیل جنگ جاری است.

غاده ایوب این اقدام را به منزله پرداخت «رشوه» به مردم مناطق تحت کنترل حزب‌الله از جیب دولت دانست که از ادامه جنگ و زیان‌های جانی و مادی ناشی از آن به شدت ناراضی هستند.

در همین حال محمد شمس الدین، پژوهشگر «بنیاد بین‌المللی اطلاعات»، به العربیه گفت: «پارلمان سال‌ها پیش قانونی را تصویب کرد که شهدای جنوب را با شهدای ارتش لبنان هم تراز کرده و مبالغی را به عنوان خسارت به خانواده آنها اختصاص می‌دهد».

به گفته شمس‌الدین تصمیم دولت مبنی بر پرداخت غرامت کشته‌شدگان حزب الله و پرداخت حقوق ماهانه به خانواده‌های آنها، در این قانون وارد شده است.
بیش از 700 خانه تخریب شد
تا این لحظه آمار رسمی از میزان خسارات مادی جنگ در جنوب لبنان در دست نیست، اما برخی از این آمار حکایت از تخریب بیش از 700 خانه و آسیب بیش از 10 هزار خانه دارد.

در این بخشنامه پرداخت غرامت به 49 خانواده از اعضای حزب الله که در جنگ جاری در جنوب کشته شدند و همچنین 3 غیرنظامی شامل روزنامه نگارانی که توسط اسرائیل کشته شدند، قید شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
بابا نترسید به چاه های نفت ایران وصله به همتون میرسه.علی گدا حواسش به مفتخورهایی مثل شما هست
‌پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.