مشاور خامنه‌ای از مردم خواست به کسی رای بدهند که مطیع رهبر باشد

 یحیی رحیم‌صفوی (چپ) در دیدار با علی خامنه‌ایرادیو فردا: یحیی رحیم‌صفوی، دستیار و مشاور رهبر جمهوری اسلامی، به صراحت از شرکت‌کنندگان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خواست فردی را «انتخاب کنند» که دیدگاه‌های او «تعارضی» با علی خامنه‌ای نداشته باشد.

او که سه‌شنبه ۲۳ خرداد در همایشی با عنوان «نهضت خاطره‌گویی دفاع مقدس» سخنرانی می‌کرد، افزود مردم رئیس‌جمهوری را انتخاب کنند که «خود را نفر دوم بداند».


مشاور خامنه‌ای تاکید کرده که رئیس قوه مجریه «اگر بگوید آقا این را می‌گوید من این را می‌گویم، این باعث مشکلات در کشور می‌شود. رئیس جمهور نباید دوقطبی ایجاد کند.»

این یکی از صریح‌ترین اظهارنظرهای یک فرد نظامی درباره انتخابات در ایران است که آشکارا برای مشارکت انتخاباتی شهروندان، تعیین تکلیف می‌کند.

باوجودی که روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی خواستار عدم مداخله نظامیان در سیاست و انتخابات شده بود، مقام‌های نظامی همواره دخالت خود را در قالب «تبیین و روشنگری» توجیه می‌کنند.
قانون اساسی جمهوری اسلامی، نظامیان را از ورود به رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی منع می‌کند، با این حال در انتخابات مختلف ایران، بحث‌های گسترده‌ای درباره دخالت سپاه پاسداران و نیروهای شبه‌نظامی بسیج مطرح بوده است.

سخنان رحیم صفوی در حالی بیان می‌شود که دخالت‌ها و اختیارات گسترده رهبر جمهوری اسلامی در همه ارکان حکومت باعث شده که در ایران از رئیس‌جمهور به عنوان «کارگزار» و «پیمانکار» او نام برده شود.

با آنکه در سال‌های اخیر مشارکت انتخاباتی در ایران به‌دلایل متعددی از جمله سرکوب‌های خشونت‌بار اعتراضات مردمی و پاسخگونبودن حکومت، یکدست‌شدن حکومت و ردصلاحیت‌های گسترده، به پایین‌ترین سطح نزول کرده، رحیم‌صفوی گفته که علی خامنه‌ای به «مشارکت بالا اعتقاد» دارد.

رهبر جمهوری اسلامی در چند سخنرانی اخیر خود نیز بدون اشاره به انتقادات شهروندان، بر ضرورت برگزاری «باشکوه» انتخابات در ایران تاکید کرده بود.

سخنگوی شورای نگهبان پس از تایید صلاحیت تنها شش نفر از داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که با مرگ ابراهیم رئیسی و هیئت همراه در جریان سقوط بالگرد، زودهنگام برگزار می‌شود، بارها اعلام کرده که این نهاد «مستقل و فراجناحی» عمل می‌کند.

رسانه‌های وابسته به حکومت نیز تلاش می‌کنند بر مشارکت گسترده شهروندان در انتخابات تاکید کنند و ابراهیم شیرعلی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نیز مدعی شده که بر اساس نتایج یک نظرسنجی، «۳۹.۵ درصد از پاسخگویان گفتند با آمدن رئیس جمهور جدید وضعیت کشور بهتر خواهد شد.»

با این حال مقامات و نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی توضیحی درباره شیوه انجام نظرسنجی و جامعه آماری خود ارائه نمی‌کنند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۱
ako kermanshah - اسنانبول، ترکیه

اونوقت این پفیوز سعید لیلاز مردم ایران رو دعوت به رای دادن می کنه، ننگ به شما
‌پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷
۳۴
arian1 - ابادان، ایران
تنها رآی گیری که مردم ایران در حال حاضر بایستی در آن شرکت بکنند رآی گیری نسبت به سرنگونی و اعدام خامنه‌ای و جنایتکاران همدست او است
‌پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد
جمع کنین این بساط مسخره تون رو پفیوزا!
‌پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
۳۹
#شمشیر عدالت - نیمییخن، آروبا
این گداعلی ازش تعریف میکنن رهبر رهبر بهش میگن اینهو قند دادی به الاغ ذوق میکنه ،هرچی دزد مفعول بی وطن شده مسئول تو ایران رهبرشون که دیگه اخر
‌پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.