نرخ جدید جرایم رانندگی اعلام شد؛ افزایش سه تا چهار برابری برخی جریمه‌ها

رادیو فردا: جزئیات نرخ جدید جرایم رانندگی که از سوی محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ شده، نشان از جهش چشمگیر نرخ جریمه‌ها دارد.

رسانه‌های ایران متن ابلاغیه نرخ جدید جریمه‌های رانندگی را روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد ماه منتشر کردند.


این ابلاغیه به وزارت خانه‌های کشور، دادگستری و راه و شهرسازی ارسال شده و میزان جریمه‌ها نسبت به سال گذشته به شدت افزایش یافته است.

پیشتر نیز برخی مقامات دولتی اعلام کرده بودند احتمالا نرخ جریمه‌ها تا پنج برابر افزایش یابد.

ابلاغیه دفتر ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد برخی جریمه‌ها از جمله سبقت غیرمجاز از راه‌های دوطرفه، حرکت مارپیچ، حرکت با دنده عقب در بزرگ‌راه‌ها، ورود ممنوع، توقف دوبله و رانندگی با گواهینامه منقضی شده سه برابر و جریمه تخلفاتی مانند استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی، دور زدن در محل ممنوع و رانندگی در حالت مستی مشروبات الکلی تقریبا چهار برابر شده است.
مبلغ و درصد رشد جریمه‌ها در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاداردیبهشت پارسال نیز پلیس راهوار از افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی نرخ جریمه‌های رانندگی خبر داده بود.

اگرچه مقامات جمهوری اسلامی مدعی نقش بازدارندگی رشد مبلغ جریمه‌ها در تصادفات رانندگی هستند، اما طی سال‌های گذشته از حجم تصادفات رانندگی کم نشده و به نظر می‌رسد دولت برای پر کردن کسری هنگفت بودجه، به اقداماتی نظیر افزایش چشمگیر مالیات‌ها، جریمه‌های رانندگی و غیره دست می‌زند.

بانک مرکزی از پاییز سال ۱۳۹۷ و هم‌زمان با اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، انتشار گزارش میزان تحقق بودجه سالانه دولتی را متوقف کرد؛ اما در دولت سیزدهم، تنها آمارهای ماهانه از پاییز ۱۳۹۷ تا آغاز دولت سیزدهم را منتشر کرد که نشان می‌دهد در دو سال انتهایی ریاست‌جمهوری حسن روحانی، یک سوم بودجه دولتی با کسری مواجه شده است.

هنوز معلوم نیست وضعیت بودجه دولتی از آغاز دولت سیزدهم چگونه است؛ اما دو برابر شدن بدهی‌های دولتی به نظام بانکی طی دو سال گذشته نشان می‌دهد که بحران کسری بودجه دولت کماکان ادامه دارد.

همچنین دستاویز قرار دادن آمار بالای تصادفات رانندگی برای افزایش چشمگیر نرخ جریمه‌ها در حالی است که بارها کارشناسان و حتی پلیس راهوار علت اصلی آمار بالای تلفات انسانی در تصادفات رانندگی را کیفیت نازل خودروهای تولید داخل و وضعیت نامناسب جاده‌های کشور عنوان کرده‌اند
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
قورپه - بروکسل، بلژیک
در ایران فرهنگ رانندگی وجود ندارد با افزایش جریمه کاری از پیش نخواهند برد فقط،درامد پلیس ها بیستر شد بهتر بود بنویسند درامد پلیس ها افزایش یافت.
‌چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.