آیا «محور مقاومت» در غیاب رئیسی فرو می‌پاشد؟

العربیه: سال 1400 هنگامی که ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب شد، مراسم سوگند ریاست‌جمهوری شاهد شرکت جمعی از سران «محور مقاومت» از لبنان، فلسطین، یمن، عراق و بحرین بود که در ردیف اول این مراسم حضور داشتند.

در این پیام بر نقش مهم این گروه‌ها به عنوان «قدرت سخت» برای تحقق اهداف ایران تاکید شد. این اهداف از طریق دیپلماسی سنتی قابل دستیابی نیست و تنها از طریق «نیروهای خارج از دولت» که روابط نزدیک، منافع مشترک و عقاید مشابهی دارند، به دست می‌آید.


در پی سقوط بالگرد، ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و هیئت همراهشان کشته شدند.

رئیسی و عبداللهیان هر دو به ارزش‌های انقلاب ایران، اطاعت از دستورات علی خامنه‌ای و روابط نزدیک با سپاه پاسداران اعتقاد عمیقی داشتند. اگرچه امیر عبداللهیان در قبال کشورهای عربی همسایه «مواضع بازتری» داشت، اما همچنان «فرزند وفادار» سپاه پاسداران محسوب می‌شد. او و رئیسی روابط نزدیکی با احزاب و گروه‌های وفادار به ایران داشتند و عبداللهیان در ماه‌های اخیر در هماهنگی بین احزاب «محور مقاومت» در جریان جنگ اسرائیل علیه غزه نقش فعالی داشت.

صحنه جمع شدن رهبران «محور مقاومت» بار دیگر در مراسم تشییع پیکر رئیسی در تهران تکرار شد. پایتخت ایران میزبان نشست فرماندهان سپاه پاسداران و شخصیت‌های برجسته «محور مقاومت»، از گروه‌های حماس، جهاد اسلامی، حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها بود. این دیدار با حضور حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، محمد الهندی، معاون دبیرکل جهاد اسلامی و نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله برگزار شد.

این نشست پیامی مهم داشت: احتمال فروپاشی «محور مقاومت» وجود ندارد و غیبت ابراهیم رئیسی و امیرحسین عبداللهیان، اگرچه ضرر بزرگی است، اما «محور مقاومت» همچنان استوار و پایدار است. این ائتلاف فراملی بر همکاری گروه‌های مسلح و افکار انقلابی بنا شده و به حضور و غیبت افراد وابسته نیست.

محمد مخبر، سرپرست قوه مجریه ایران، سیاست حمایت و سرمایه‌گذاری این کشور در «محور مقاومت» را تأیید کرد. او در تماس تلفنی با زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، گفت: «راهبرد اساسی جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از جریان مقاومت، به‌خصوص گروه‌های مقاومت فلسطینی، با تغییر افراد تغییر نخواهد کرد.» او افزود: «عملیات وعده صادق از نتایج جریان مقاومت است که هیمنه آمریکا و اسرائیل را درهم شکست.»

در نشست «محور مقاومت» در حاشیه مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی، تأکید شد که جهاد و مبارزه تا پیروزی کامل فلسطینی‌ها در غزه با مشارکت گروه‌های محور مقاومت ادامه خواهد داشت. همچنین تحولات اوضاع سیاسی، اجتماعی و نظامی غزه و موضع‌شان در قبال تحولات جاری در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این هماهنگی بین گروه‌های فلسطینی، لبنانی، عراقی و یمنی ادامه خواهد داشت، زیرا منافع مشترکی برای آن‌ها و ایران دارد و مرگ رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران، تغییری در این روند ایجاد نمی‌کند. سیاست این گروه‌ها به‌دست «سپاه قدس»، بازوی خارجی سپاه پاسداران، هدایت می‌شود و به صورت مستقیم با دفتر علی خامنه‌ای هماهنگ می‌شود. بنابراین، تهران به حمایت از متحدان و عوامل خارجی خود بر اساس منافع سیاسی و شرایط متغیر امنیتی و میدانی ادامه می‌دهد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Ginger - چگو، اسپانیا
چمران رفسنجانی امامی.. رییسی همه الاغ های بیشعوری هستند که خامنه‌ای جاسوس به عنوان نردبان از آنها استفاده کرد که کار ایرانی کشی را انجام بدهند و باید با اطلاعات داشته شده از فاسد رژیم اسلامی به گور می رفتند
دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.