تقابل تقویم ملی و مذهبی؛ درهای طاقبستان کرمانشاه در سالگرد امام صادق بسته شد
رأی دهید
امروز حکومت ایران به مناسبت سالروز مرگ امام ششم شیعیان اقدام به بستن دربهای طاقبستان کردبی بی سی: مقامهای جمهوری اسلامی ایران، امروز و همزمان با جشن بهاربُد و روز شیراز، دو مناسبت پانزدهم اردیبهشت، از حضور مردم در محوطه طاقبستان در کرمانشاه به علت سالگرد جعفر صادق، امام ششم شیعیان جلوگیری کردند و درهای این مجموعه تاریخی را بستند.
در ویدیویی که به دست بیبیسی فارسی رسیده است، یک شهروند از بسته بودن درب مجموعه طاقبستان در ۱۵ اردیبهشت خبر میدهد و میگوید: «جمهوری اسلامی اینگونه از تاریخ این سرزمین میترسد.»
وی ادامه میدهد که حکومت از «فرهنگ باقیمانده برای مردم» هراس دارد و «به خاطر شهادت امامشان» اقدام به تعطیل کردن طاقبستان کردهاند.
این اولین بار نیست که مقامها در ایران به بهانه رعایت مناسبتهای مذهبی، اقدام به محدود کردن حضور مردم در بوستانها و محوطههای تاریخی میکنند.
در ابتدای سال جاری خورشیدی نیز به علت همزمانی روز سیزدهم فروردین یا روز طبیعت با عزاداری بیست و یکمین روز ماه رمضان، در پارک و بوستانها و مراکز تفریحی به روی مردم بسته ماند.
این در حالی بود که احمد وحیدی، وزیر کشور ایران دستور تعطیلی بوستانها و پارکها را تکذیب کرده بود اما در عمل گزارشها حاکی از «بسته بودن» تعداد بیشماری از تفرجگاههای شهری به خاطر همزمانی با روز طبیعت و فوت حضرت علی بود.
در همان زمان یک ویدیو از طیب ملکیپور، فرماندار شهرستان قزوین منتشر شده بود که در مصاحبه با صداوسیمای استان قزوین میگفت براساس «دستورالعمل بالادستی و همگام با کل استانهای کشور، پارکها در روز سیزده فروردین تا یک ساعت قبل از اذان مغرب تعطیل» خواهد بود.
جشن بهاربُد یا جشن میانه بهار چیست؟
امروز همچنین آغاز جشن بهاربُد یا جشن میانه بهار است که از پانزدهم اردیبهشت آغاز میشود و ریشه آن به زرتشت پیامبر بازمیگردد.
در فرهنگ کهن ایران این روز را مصادف با روزی میدانند که نماینده خدا بر زرتشت ظاهر شد و او را به انجمنی در کرانه رود دائیتی برد و اهورامزدا رسالتش را به او ابلاغ کرد.
در زمانی که گاهشماری گاهنباری یا کهنترین گاهشماری شناختهشده ایرانی رایج بوده، در آغاز و میانه هر یک از فصلهای سال آیینی، جشنی برپا میشد.
جشن بهاربُد یکی از این جشنهاست که از امروز آغاز میشد و هنوز هم کموبیش برجای مانده است.
پانزدهم اردیبهشتماه هر سال همچنین به نام روز شیراز نامگذاری شده است. در سال ۱۳۸۰، شورای شهر شیراز به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که ۱۵ اردیبهشت در تقویم رسمی ایران به نام روز شیراز نامگذاری شود که به تصویب رسید.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، اولین اشاره به نام شیراز، بر روی لوحهای گلی ایلامی به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد بازمیگردد که در ژوئن ۱۹۷۰ در هنگام کندن زمین برای ساخت کوره آجرپزی، در گوشه جنوب غربی شهر یافت شدهاست.
در فرهنگ کهن ایران این روز را مصادف با روزی میدانند که نماینده خدا بر زرتشت ظاهر شد و او را به انجمنی در کرانه رود دائیتی برد و اهورامزدا رسالتش را به او ابلاغ کرد.
در زمانی که گاهشماری گاهنباری یا کهنترین گاهشماری شناختهشده ایرانی رایج بوده، در آغاز و میانه هر یک از فصلهای سال آیینی، جشنی برپا میشد.
جشن بهاربُد یکی از این جشنهاست که از امروز آغاز میشد و هنوز هم کموبیش برجای مانده است.
پانزدهم اردیبهشتماه هر سال همچنین به نام روز شیراز نامگذاری شده است. در سال ۱۳۸۰، شورای شهر شیراز به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که ۱۵ اردیبهشت در تقویم رسمی ایران به نام روز شیراز نامگذاری شود که به تصویب رسید.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، اولین اشاره به نام شیراز، بر روی لوحهای گلی ایلامی به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد بازمیگردد که در ژوئن ۱۹۷۰ در هنگام کندن زمین برای ساخت کوره آجرپزی، در گوشه جنوب غربی شهر یافت شدهاست.
دیدگاه خوانندگان
۴۵
دیارکو - قره تپه، آذربایجان
چه خوب تا ادرار کردن در محوطه طاق بستان کمتر شود
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
۴۵
دیارکو - قره تپه، آذربایجان
چه خوب تا ادرار کردن در محوطه طاق بستان کمتر شود
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
۴۵
دیارکو - قره تپه، آذربایجان
چه خوب تا ادرار کردن در محوطه طاق بستان کمتر شود
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
۴۵
دیارکو - قره تپه، آذربایجان
چه خوب تا ادرار کردن در محوطه طاق بستان کمتر شود
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
۴۵
دیارکو - قره تپه، آذربایجان
چه خوب تا ادرار کردن در محوطه طاق بستان کمتر شود
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵