شش ماه جنگ غزه؛ نتانیاهو: نیروهای اسرائیلی تنها یک قدم با پیروزی در غزه فاصله دارند

بی بی سی: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می گوید که نیروهای آن کشور «تنها یک قدم با پیروزی در غزه فاصله دارند.»

آقای نتانیاهو این سخنان را دقیقا شش ماه پس از حمله بی‌سابقه حماس به جنوب اسرائیل و متعاقب آن شروع جنگ بیان کرد. نخست وزیر اسرائیل به کابینه کشورش گفت که «بدون بازگشت گروگان‌ها آتش‌بسی اتفاق نخواهد افتاد.» او تاکید کرد که «اسرائیل آماده معامله است، اما آماده تسلیم نیست.»


پیش‌تر ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای زمینی خود را از جنوب نوار غزه خارج کرده اما در عین حال تاکید کرد که با «نیروی قابل توجهی» به عملیات خود در سایر نقاط در سرزمین های محاصره شده فلسطینی ادامه خواهد داد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم گفته است که به نظر می‌رسد سازماندهی مجدد نیروهای اسرائیل در جنوب غزه یک تاکتیک «استراحت و بازسازی» باشد و لزوما نشان دهنده عملیات جدیدی نیست.

آقای کربی در پاسخ به سوالی درباره کاهش نیروهای اسرائیلی به شبکه خبری ای بی‌سی‌نیوز گفت که «نیروهای اسرائیلی ماههاست که در زمین حضور دارند و این مسئله قابل درک است که آن‌ها در حال خسته شدن هستند.»

او همچنین افزود که سخت است بدانیم که این اقدام ارتش اسرائیل دقیقا چه چیزی را به ما می‌گوید.

پیش ازاین یک مقام نظامی اسرائیل به بی‌بی‌سی هم در مورد خروج نیروهای اسرائیلی از جنوب غزه گفت که «جنگ به پایان نرسیده است.»

این مقام نظامی همچنین گفت که نیروها برای آماده شدن برای مرحله بعدی در حال تجدید قوا هستند.

معلوم نیست که چه میزان نیروی دیگر قرار است که دوباره در منطقه مستقر شوند.

اسرائیل برای حمله زمینی به رفح، جنوبی ترین شهر در نوار غزه برنامه ریزی کرده بود. بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در این شهر پناه گرفته‌اند.

سازمان ملل هشدار داده است که هر گونه عملیاتی در رفح می‌تواند منجر به بروز یک فاجعه انسانی شود.
حمله اسرائیل به مواضع «حزب الله» در دره بقاع لبناناین نخستین باری نیست که اسرائیل مواضع حزب‌الله در دره بقاع را هدف قرار می‌دهد (عکس آرشیوی)

ارتش اسرائیل همچنین امروز اعلام کرد که هواپیماهای جنگی آن کشور به تلافی سرنگونی یکی از پهپادهایش، مواضع حزب‌الله را در شرق لبنان هدف قرار داده‌اند، جایی که این گروه مورد حمایت ایران حضوری قدرتمند دارد.

یک منبع نزدیک به حزب‌الله هم به خبرگزاری فرانسه در منطقه بعلبک در شرق لبنان گفته است که این حملات مناطقی در دره بقاع را هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که «جت‌های جنگنده یک مجتمع نظامی، و سه سایت تروریستی دیگر متعلق به شبکه پدافند هوایی حزب‌الله را در منطقه مورد حمله قرار دادند.»

به گفته ارتش اسرائیل این حملات «به تلافی» حمله‌ای انجام شده است که طی آن یک پهپاد ارتش روز گذشته با موشک زمین به هوا سرنگون شد.

حزب‌الله اعلام کرد که یک پهپاد اسرائیلی هرمس ۹۰۰ را شامگاه شنبه بر فراز خاک لبنان سرنگون کرده است.

یک منبع دفاعی لبنان گفته است که حملات امروز اسرائیل، تلفات جانی نداشته است.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله روز جمعه در سخنرانی تلویزیونی گفت که این گروه هنوز از تجهیزات «اصلی» خود استفاده نکرده است و بار دیگر تاکید کرد که حزب‌الله حملات خود را تنها زمانی متوقف خواهد کرد که جنگ در غزه پایان یابد.

حزب‌الله از اکتبر سال گذشته و پس از شروع جنگ اسرائیل و حماس، در سراسر مرز جنوبی لبنان با اسرائیل تبادل آتش داشته است.

این درگیری‌ها دهها هزار نفر را در جنوب لبنان و شمال اسرائیل آواره کرده است.

حزب‌الله، متحد حماس عموما مواضع اسرائیل را در نزدیکی مرز هدف قرار می‌دهد، در حالی که اسرائیل حملات عمیق‌تری به خاک لبنان انجام داده و فرماندهان این گروه شبه نظامی را هم هدف قرار داده است.

براساس گزارش‌ها، در نتیجه حملات اسرائیل تاکنون دست کم ۲۵۰ نیروی حزب الله و حدود ۵۰ غیرنظامی در لبنان کشته شده است.
ازسرگیری دور جدید مذاکرات آتش‌بس در قاهره
دقیقا شش ماه پس از حملات حماس به جنوب اسرائیل که منجر به شروع جنگ درغزه شد، دور جدید مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس قرار است امروز در قاهره آغاز شود.

قرار است نمایندگانی از حماس، اسرائیل و آمریکا در این مذاکرات حضور داشته باشند.

مواضع دو طرف در مذاکرات هنوز از هم دور است و امید کمی برای پیشرفت فوری وجود دارد.

اسرائیل از کشته شدن چهار سرباز دیگر خود در غزه خبر داده است.

مقامات درمانی درغزه که در کنترل حماس است گفته‌اند که بیش از ۳۰ هزار فلسطینی در حمله اسرائیل به غزه کشته‌اند که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۱۰۳
خداوند - آسمان، ایران
۶ ماه گذشته، من موندم اگه سه ماه دیگه طول بکشه بچه های یحیی سنوار با اسرای اسرائیلی، گروگان به حساب میان یا نه!؟ مرگ بر خامنه ای مفعول زنا زاده و نتان یابو، یکی از یکی‌ پست تر
یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۱
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن
یک قدم نه ، یک وجب !!!!!
یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.