وتوی چین و روسیه در شورای امنیت مانع از تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره غزه شد

العربیه: چین و روسیه دو تن از 5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه سوم فروردین، با استفاده از حق وتوی خود مانع از تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای شدند که ایالات متحده آمریکا برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه پیشنهاد داده بود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، پس از استفاده روسیه و چین از حق وتو علیه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا که توقف «فوری» جنگ در غزه را با آزادی گروگان‌های اسرائیلی مرتبط می‌‌داند، تمایل خود را برای تلاش جهت دستیابی به «توافق» درباره آتش‌بس در غزه ابراز کرد.


مکرون در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در «بروکسل» تاکید کرد که «شورای امنیت سازمان ملل اکنون باید در مورد آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تصمیم‌گیری کند.

وی خاطرنشان کرد که پس از استفاده روسیه و چین از حق وتو در شورای امنیت، فرانسه با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت در همکاری با شرکای آمریکایی، اروپایی و عربی خود در این راستا، تلاش برای دستیابی به توافق را از سر خواهد گرفت.»

در پیش‌نویس ارائه شده از سوی آمریکا که با وتوی روسیه و چین در شورای امنیت تصویب نشد، بر لزوم «دستیابی به آتش‌بسی فوری و پایدار در غزه» تاکید می‌شد.

نتیجه رای‌گیری در مورد پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت شامل 11 رای موافق و مخالفت روسیه، چین و الجزایر و رای ممتنع یکی از اعضای این شورا بود.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.