محاکمه توماج صالحی به اتهام «تشویق به اعمال خشونت‌آمیز» و «نشر اکاذیب»

ایران وایر: صفحه حساب کاربری ایکس وکیل توماج صالحی شامگاه شنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ از برگزاری جلسه محاکمه این  خواننده معترض به اتهاماتی همچون «تشویق به اعمال خشونت‌آمیز از طریق سامانه‌های رایانه‌ای» و «نشر اکاذیب از طریق رایانه» خبر داد.

امیر رییسیان وکیل توماج صالحی نیز روز شنبه ۲۶ اسفندماه در گفتگو با «شبکه شرق» این خبر را تایید کرد و گفت که این جلسه در شعبه ۱۱۷ دادگاه کیفری دو استان اصفهان برگزار و آقای صالحی «به صورت ویدئو کنفرانس در جلسه حاضر شد.»


به گفته وکیل توماج صالحی او در این جلسه اتهامات انتسابی را نپذیرفت و توضیحاتی در دفاع از خود به دادگاه ارایه کرد.

صفحه توماج صالحی در ایکس که توسط نزدیکان او در خارج از ایران مدیریت می‌شود با تاکید بر اینکه اگر این دادگاه  «مستقل» باشد تنها رأی باید «تبرئه و آزادی» آقای صالحی باشد، نوشت:‌ «هیچگونه استناد قانونی و مستدلی وجود نداشته و جلسه با دفاع محکم توماج از مواضع خودش به پایان رسید.»

توماج صالحی ۲۷ آبان سال جاری «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی، و مجموعاً یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شد اما تنها ۱۲ روز بعد و پس از انتشار ویدئویی که در آن شکنجه‌ شدنش در زندان را شرح می‌داد، با «ضرب‌وشتم» بازداشت شد.

وکیل توماج صالحی پیش از این اعلام کرده بود که او از ضابطان قضایی بابت ضرب و شتم و شکنجه خود در زمان بازداشت و بازجویی شکایت کرده است.

امیر رییسیان در گفتگو با شرق در خصوص این شکایت نیز گفته است که پرونده مورد اشاره «در مرحله تعیین صلاحیت محلی است چراکه برای دومین بار، دادسرای رسیدگی‌کننده به پرونده، خود را صالح ندانسته است.»

بهمن ماه سال جاری خبر اضافه شدن دو عنوان اتهامی جدی به کیفرخواست پیشین توماج صالحی توسط وکیل او در رسانه‌ها منتشر شد.

همزمان با انتشار این خبر دادگاه تجدید نظر اصفهان حکم یک سال حبس این خواننده معترض را تایید کرده بود. حکمی که به دلیل افشای اعمال شکنجه در زمان بازداشت و بازجویی بر توماج صالحی صادر شده است.

امیر رییسیان تایید کرد که این خواننده معترض با اتهامات «بغی» به معنای قیام مسلحانه و گروهی علیه نظام و همچنین «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرایم علیه امنیت» در پرونده سال گذشته خود روبه‌رو شده است؛ اتهاماتی که پیشتر هم در پرونده سال گذشته موجود بود اما با تلاش و دفاع وکلای پرونده توسط دیوان عالی کشور حذف شده و حکم مرتبط با آن‌ها نیز لغو شده بود.

به گفته امیر رئیسیان، حالا تمامی اتهامات پیشین توماج صالحی در پرونده سال گذشته مجددا در پرونده وجود دارد و دو اتهام جدید شامل «معاونت در بغی» و «اجتماع و تبانی به قصد امنیت ملی» نیز به پرونده موکلش اضافه شده است.

این خواننده که در طول اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ به مدت طولانی از معترضان حمایت می‌کرد و به همین دلیل نیز بازداشت شد، اوایل اسفند امسال در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان را «نمایشی» خواند و خواستار تحریم آن شد.

مسئولان زندان دستگرد اصفهان پس از انتشاراین پیام در مورد «تحریم انتخابات» تماس‌های او را قطع کردند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
amirHassna - سیدنی، استرالیا
تازمانیکه اکثریت ایرانی جماعت هیچی به اونجاشونم نیست داستان همینه. تمام.
یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
۵۴
به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
تف به شرف نداشته و ذات ناپاک قشر خاکستری. این بلا بر سر عزیزان قشر خاکستری هم خواهد آمد. خواهیم دید.
یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.