صدیقه وسمقی، دین‌پژوه و اسلام‌شناس امروز در منزلش در تهران بازداشت شد

صدیقه وسمقی در اعتراض به نحوه برخورد با زنان و حجاب اجباری، حجاب از سر برداشته استبی بی سی: صدیقه وسمقی، دین‌پژوه و اسلام‌شناس امروز در منزلش در تهران بازداشت شد.

وکیل خانم وسمقی به خبرگزاری ایلنا گفت که موکلش یک‌سال حکم حبس قطعی داشته و احضار شده بود.


محمود علیزاده طباطبایی همچنین گفت که «خانم وسمقی به من اعلام وکالت کرده بودند و بازپرس گفت که باید خودشان بیایند. اما خانم وسمقی گفته تا نگویند اتهامم چیست من نمی‌روم که امروز آمدند منزل‌شان و بازداشت‌شان کردند.»

خانم وسمقی پیش از این در پانزدهم اسفند ماه اعلام کرده بود که به دادسرای اوین احضار شده ولی در احضاریه به اتهامات و شاکی پرونده اشاره نشده است.

محمد ابراهیم‌زاده، همسر صدیقه وسمقی در تشریح چگونگی بازداشت همسرش به وب‌سایت امتداد گفته که صبح امروز «چهار مامور لباس شخصی، سه مامور مرد و یک مامور زن، به منزل ما مراجعه کرده و بدون اینکه زنگ واحد محل سکونت ما را بزنند از طریق زنگ یکی از همسایه‌ها وارد آپارتمان شده و با حضور در مقابل در واحد، درخواست ورود به منزل را داشتند.»

آقای ابراهیم‌زاده همچنین گفته که « پس از تهدید ماموران به شکستن در منزل، او در را باز کرد و «یکی از مامورین در مواجهه با من، یک حکم در مقابل چشمان من گرفت و وارد منزل شد و هرچقدر هم که اصرار کردم که دلیل این ورود را عنوان کند، گفت که ما فرصتی نداریم و هرچه سریع‌تر باید برویم.. پس از آن، تلفن همراه و لب‌تاپ همسرم را برداشتند و وقتی گفتم که ایشان مشکل بینایی دارد و باید مراقب او باشید، خانم ماموری که همراه تیم بود، گفت، من مراقب‌شان هستم. عصای همسرم را به همراه داروهای او هم برداشتند و او را بردند.»

بر اساس گزارش‌های بعدی، «خانم وسمقی در حال حاضر در بند زنان زندان اوین است و از آنجا با همسرش تلفنی صحبت کرده و خبر سلامتی خود را داده است.»
صدیقه وسمقیصدیقه وسمقی، فعال مدنی و سیاسی و عضو اولین دوره شورای شهر تهران، حدود پنج ماه پیش، ویدئویی بدون حجاب از خود در حساب کاربری‌اش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود.

خانم وسمقی علاوه بر تحصیلات فقه و حقوق اسلامی، شاعر و نویسنده هم هست.

او نویسنده کتاب‌هایی نظیر «زن، فقه، اسلام»، «بضاعت فقه» و «بازخوانی شریعت» است که بیشتر به عنوان یک نواندیش دینی شناخته می‌شود و نوک پیکان انتقادهایش به طرف فقه و فقیهان و نابرابری‌های حقوق زنان است.

در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، خانم وسمقی هم به نحوه برخورد با زنان و حجاب اجباری اعتراض کرده بود و در چند مورد، از جمله در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند، بدون حجاب اجباری ظاهر شده بود.

او همچنین فروردین ماه گذشته در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران از او خواسته بود که توضیح دهد در حالی که در قران «بر لزوم پوشاندن موی سر برای زنان تصریح نشده، الگوی سخت‌گیرانه جمهوری اسلامی برای پوشش زنان بر کدام دلایل قطعی و خدشه‌ناپذیر دینی استوار شده است.»
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.