آیا ایران بمب اتم دارد و ساخت آن را اعلام نمی‌کند؟

العربیه: منابع اطلاعاتی، اکتبر گذشته اعلام کردند که ایران قادر است اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت یک بمب در یک هفته و 5 بمب در 6 هفته و بیشتر داشته باشد و اکنون از 3 ماه از طرح این تخمین‌ها گذشته است.

اطلاعات فوق در مقاله‌ای «واشینگتن تایمز» در دوشنبه گذشته در ستون «نظر» به قلم ریچارد دبلیو ران، اقتصاددان آمریکایی در مورد تسلیحات هسته‌ای ایران، حاوی اطلاعات مهمی است که «العربیه» مطالبی را از سایت اسرائیلی «ان‌زد‌آی‌وی»، متخصص امور اطلاعاتی و استراتژیک به آن افزوده است.

دلیل عدم اعلام
بهترین پاسخ این است که ایرانی‌ها نمی‌خواهند مدعی داشتن یک بمب اتمی شوند، مگر این که دست‌کم 10 مخفیگاه در نقاط مختلف کشور داشته باشند، زیرا اعلام یک داشتن یک بمب با توجه به توان آمریکا و اسرائیل برای یافتن و نابودی آن، کاری احمقانه است ولی شمار زیاد بمب‌ها در مواضع پراکنده، هرگونه تلاش برای «انهدام»را با پیچیدگی روبرو و چه بسا ناممکن سازد.
در صورت اعلام ساخت بمب اتمی؟
روشن است که دولت بایدن به دلیل سال‌ها وعده خود در خصوص عدم اجازه به ایران برای داشتن بمب اتمی در دوران حضورش در کاخ سفید، نمی‌تواند دستیابی ایران به این بمب را فاش سازد. اوباما و ترامپ در دوران خود تعهدات مشابهی را مطرح کردند و به‌همین دلیل، اذعان دولت بایدن به وجود بمب اتمی در ایران، این دولت را در معرض فشار برای دست‌زدن به اقدام قرار خواهد داد.
شکست موساد در پیش‌بینی حوادث 7 اکتبر
اسرائیل نیز به دلیلی روشن، یعنی احتمال نابودی خود، نسبت به عدم اجازه به ایران برای داشتن بمب هسته‌ای متعهد شده است. فرض اساسی کنونی این است که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل از مهارت لازم برای هشداردهی در خصوص بمب اتمی ایران قبل از تکمیل ساخت و سپس منهدم‌کردن آن برخوردار است. اسرائیل و آمریکا پیشتر توانستند برنامه هسته‌ای ایران را از طریق تخریب تاسیسات ساخت و پژوهش و خرابکاری در دستگاه‌ها و نرم‌افزارها و همچنین ترور دانشمندان برجسته ایرانی به‌تعویق بیاندازند.

ایران از این تجارب، درس گرفته و تدابیر لازم برای ممانعت از تکرار آنها را به مورد اجرا گذاشته‌است اما شکست موساد در پیش‌بینی حملات 7 اکتبر حماس، تا حدود زیادی پرسش‌برانگیز است. وانگهی اسرائیل هم‌اکنون به‌شدت درگیر جنگ جاری در غزه است و جهان نیز سرگرم همین جنگ و در عین حال جنگ اوکراین شده است. اسرائیل نه از منابع کافی برای نابودی برنامه هسته‌ای ایران برخوردار است و نه برای اعلام وجود بمب هسته‌ای ایران قبل از دانستن نحوه بی‌اثر کردن آن، انگیزه دارد.
مقادیر اورانیوم غنی‌شده لازم
رسانه‌ها همواره به مقدار اورانیوم ضروری برای ساخت بمب به عنوان عاملی برای تخمین شمار بمب‌های هسته‌ای، اشاره دارند. بمب هسته‌ای بکاررفته در هیروشیما تنها با 16 کیلور اورانیوم باد رصد غنای بالا ساخته شد ولی ساخت بمب اتمی مشابه از سوی یکی از کشورها، نیازمند مقادیری بسیار بیشتر اورانیوم غنی شده است. از سوی دیگر بمب اتمی علاوه بر نیاز به مواد منفحره عادی برای رسیدن به «جرم بحرانی»، به دستگاه‌های الکترونیکی برای دستیابی به این جرم در فاصله زمانی کسری از ثانیه، نیازمند است.

مهندسی این نوع از بمب، مهارت بسیار بالایی را طلب می‌کند و دانش لازم در مورد چگونگی ساخت بمب در طول 80 سال گذشته در 7 کشور هسته‌ای فراهم شده است. تردیدی نیست که ایران از فیزیک‌دان‌ها و مهندسان طراز اولی با مهارت بسیار بالا برای انجام این کار برخوردار است.

البته ساخت بمب اتمی کافی نیست بلکه باید بتوان آن را برای رسیدن به هدفی دور، سوار بر بمب‌افکن کرد یا از طریق خودرو یا کشتی یا زیر دریایی انتقال داد. سوارکردن بمب اتمی روی موشک نیازمند قابلیت‌های بسیار بالای مهندسی است که در ایران وجود دارد که تا حدودی در ویدئوی زیر قابل مشاهده است که در مارس گذشته گرفته شده است.

اگر اسرائیل و ایران ظرف دوسال بتوانند به تعداد کافی از بمب‌های هسته‌ای برای نابودی یک‌دیگر دست یابند، دروضعیت مشابه آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی ظرف سالیان جنگ سرد قرار خواهند گرفت و هر دو از توان لازم برای نابودی متبادل کامل یک‌دیگر برخوردار شده و بدین ترتیب صلح به پایان خواهد آمد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۵
ramin-cph - کپنهاگ، دانمارک

اینجور که بوش میاد غرب هم بدش نمیاد اخوند بمب اتم درست کنه والا اینقد لاس نمیزدن،
‌چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
۴۴
الفارد - وردینگ، انگلستان

بمب اتم‌اصولا سلاح نزدن است. تنها مورد استفاده آن زمانی بود که طرف مقابل نداشت. ضمنا ضامن بقای‌ هیچ حکومتی هم نیست، که از‌ فروپاشی شوروی‌ سابق هم جلوگیری نکرد. این حرفها اصولا برای حمایت از اسرائیل، دوشیدن اعراب و خر کردن من و شما بیان می‌شود و بس! . الان غریب بیست سال است که هر روز میگویند ایران چند ماه و چند هفته و چند روز با ساختن آن فاصله دارد و اما این قصه ادامه دار است.
‌چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
داریم که داریم، تازه دو خط هم بالاتر. در ضمن جدید هم نیست و به هیچ کسی هم ربط نداره 🚀🎇
‌چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
۳۰
GORG AMERICAN - واشنگتن دی سی، ایالات متحده امریکا
سپاه یک جعبه رو بر میریزه و دو تا آنتن روش میزاره و تبلیغات بین المللی را میندازه که کرونا یاب دارم یا چار تا جعبه رو با یه دوربین تو هوا معلق کرده و میگه ماهواره ی ما تمام دنیا رو رصد میکنه در مورد موشک و پهپاد و هواپیمای ساخت داخل وغیره.....همیشه زیاده گویی صد برابری میکنه.اینا مثل اسراییل روحیه ی داشتن و مخفی کردن ندارن
‌چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
فقط ساختنش مهم نیست،اصل کار آزمایش کردنش هست که از نظر علمی و فنی نمیشه مخفی نگهش داشت.و حتی اگه کشوری بمب اتمی داشته باشه،مشکل ترین و مهم ترین قسمتش توانایی سوار کردنش بر موشک هست که این خودش بسیار پیچیده هست.ایران هیچ نوع هواپیمایی نداره که بمب اتمی رو توش بار کنه و به شیوه کلاسیک جایی بمب رو پرتاب کنه و تنها شانسش سوار کردن کلاهکی پیشرفته و کوچک روی موشک هست که حتی اگه خود بمب رو بسازه این رو حالا حالاها نمیتونه. اتفاقا این از بی عرضگی و ناتوانی محضشون هست که نه از نظر فنی و نه با رشوه و انواع باج به روسیه و چین و کره شمالی و حتی پاکستان (که خودش مثل هند از روسیه این تکنولوژی رو بدست آورد) هنوز نتونستند تکنولوژی که ۸۰ سال پیش غربیها و روسها ساختند رو بدست بیارند.
‌چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
در ضمن بمب اتمی فقط وقتی کاربرد داره که طرف مقابل اون رو نداشته باشه والا بازی باخت باخت خواهد بود
‌چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن
فاطو ، داروم که داروم ، گپ اوغانستان و طالبان نیست که ، میگه آیا ایران بمب اتم دارو یا ندارو ! باز شدی نخود هر آش !؟ هر وقت گپ زده شد که طالبان و اوغانستان بمب اتم دارو یا ندارو ، اونوقت نوبت توست که گپ بزنی و گفته کنی ، داروم که داروم !!....
‌پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.