مرگ مشکوک یک جوان ۱۸ ساله پس از بازداشت و انتقال به زندان شهرضا

ایران اینترنشنال: مرکز مشاوره و آموزش حقوقی ویژه کنش‌گران (دادبان) خبر داد آرین قربانی‌شناس، جوان ۱۸ ساله،‌ پس از انتقال به زندان شهرضا در استان اصفهان به طرز مشکوکی جان سپرده است.

بر اساس این گزارش، قربانی‌شناس روز ۲۹ آبان پس از مصرف مشروبات الکلی و وقوع یک درگیری کوچک میان او و دوستانش، به دست ماموران پلیس بازداشت شد.


به گفته دادبان، این جوان ۱۸ ساله روز ۳۰ آبان «با وضعیت جسمانی کاملا مناسب و بدون هر گونه اثری از مشکل جسمانی»، در جلسه رسیدگی به پرونده خود در دادگاه حاضر شد.

ماموران پس از پایان جلسه دادگاه، قربانی‌شناس را به بند قرنطینه زندان شهرضا منتقل کردند.

دادبان افزود جسم بی‌هوش این جوان در صبح اول آذر به بیمارستان امیرالمومنین شهرضا منتقل و در بخش سی‌سی‌یو بستری شده است.

یک منبع آگاه به دادبان گفت: «علی‌رغم انتقال این جوان ۱۸ ساله در ساعت هشت‌ونیم صبح به بیمارستان، مقامات امنیتی خانواده او را ۹ ساعت بعد، یعنی ساعت پنج بعدازظهر در جریان موضوع قرار می‌دهند.»

این منبع افزود یکی از پزشکان بیمارستان امیرالمومنین شهرضا به خانواده قربانی‌شناس اطلاع داد تمامی آزمایش‌های مربوط به او نشان‌دهنده وضعیت «سالم» بوده اما این پزشک از وجود ورم شدید در سمت راست سر این جوان خبر داده است.

قربانی‌شناس روز دوم آذر جان خود را از دست می‌دهد.

به گفته این منبع آگاه، پزشکی قانونی در گزارش خود علت درگذشت این جوان را «مرگ مغزی ناشی از مسمومیت الکلی» اعلام کرده است.

در ادامه گزارش دادبان آمده است: «وضعیت جسمانی آرین تا پیش از انتقال به زندان شهرضا کاملا مناسب بوده و حتی پدر و مادر این جوان، او را در دادگاه و پیش از انتقال به زندان ملاقات کرده و مناسب بودن حال جسمانی او را کاملا تایید می‌کنند.»

با وجود تشکیل پرونده در مورد مرگ مشکوک قربانی‌شناس، مقام‌های قضایی گزارش پزشکی قانونی را در مورد علت فوت او تایید و پرونده را مختومه اعلام کرده‌اند.

در روزهای گذشته و در موردی دیگر از گزارش مرگ افراد در زندان‌های ایران، سایت حال‌وش اعلام کرد سپهر شیرانی، دانشجوی ۱۹ ساله بلوچ، سه روز پس از بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه زاهدان جان خود را از دست داد.

کمپین فعالین بلوچ علت مرگ او را شکنجه عنوان کرد.

شیرانی روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن به دلیل فعالیت در فضای مجازی از سوی ماموران امنیتی زاهدان بازداشت شده بود.

حال‌وش که خبرهای استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد به نقل از منابع خود نوشت نیروهای اطلاعات سپاه روز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن در تماسی با خانواده شیرانی اعلام کرده‌اند سپهر جانش را از دست داده است.

در این گزارش آمده است: «نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تا کنون درباره نحوه کشته شدن سپهر که گمان می‌رود تحت شکنجه قرار گرفته، پاسخی به خانواده وی نداده‌اند.»

سال گذشته سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی تحقیقی به بررسی دست‌کم ۹۶ مرگ در زندان‌های ایران پرداخت.

این سازمان حقوق بشری با تاکید بر اینکه زندان‌های ایران به اتاق انتظار مرگ تبدیل شده، افزود مقام‌های جمهوری اسلامی با ممانعت عامدانه از دسترسی زندانیان به مراقبت‌های پزشکی ضروری، در حال ارتکاب نقض تکان‌دهنده حق حیات هستند.

در سال‌های گذشته زندانیان سیاسی زیادی جان خود را در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های ایران از دست داده‌اند اما جمهوری اسلامی هیچ مسوولیتی در قبال مرگ آن‌ها که به دلیل فشار، شکنجه و ارائه ندادن خدمات پزشکی بوده، نپذیرفته است.

کاووس سیدامامی، ساسان نیک‌نفس، بهنام محجوبی، بکتاش آبتین و جواد روحی، برخی از این زندانیان بودند که در زندان‌های جمهوری اسلامی جان باختند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد

آهای ملت، اونقدر منتظر بشینین تا این بلاها انشالا سر خانواده خودتون بیاد!
‌سه شنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.