اوکراین: سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان نیروهای روسیه را برای هدایت پهپادهای ایرانی آموزش می‌دهند

 تصویری از مانور شلیک پهپادهای ایرانیرادیو فردا: اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین در گزارشی اعلام کرد جمهوری اسلامی و گروه حزب‌الله لبنان به نیروهای روسیه برای هدایت پهپادهای ساخت ایران آموزش می‌دهند.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه ۲۳ بهمن منتشر شد، آموزش نیروهای روسیه در پایگاه نظامی «شریعت» سوریه انجام می‌شود و حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش اصلی را در آموزش این نیروها دارند.


سازمان اطلاعات نظامی اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه در این پایگاه با هدایت پهپادهای «شاهد ۱۳۶»، «ابابیل ۳» و پرنده بدون سرنشین «رعد» آشنا می‌شوند.

این گزارش مدعی شده که مدیریت آموزش روس‌ها برعهده کمال ابوصدیق، از فرماندهان حزب‌الله لبنان، است که در ساخت و تعمیر پهپادهای ایرانی تخصص دارد.

اوکراین می‌گوید علاوه بر نیروهای روسیه، مزدوران سوریه که مسکو قصد دارد از آن‌ها برای هدایت پهپادها در جنگ اوکراین استفاده کند، در این برنامه‌های آموزشی شرکت می‌کنند.

این گزارش در حالی منتشر شده که روسیه در هفته های اخیر حملات پهپادی و موشکی خود به شهرها وزیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را تشدید کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز ۲۲ بهمن اعلام کرد پدافند هوایی این کشور از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۳۵۹ فروند پهپاد «شاهد» ایرانی را که نیروهای روسیه به سمت اهدافی در این کشور پرتاب کرده بودند، رهگیری و سرنگون کرده است.

رئیس‌جمهور اوکراین شامگاه یکشنبه افزود: «تنها از شب گذشته تا صبح امروز ۴۰ پهپاد شاهد منهدم شدند.»

روزنامه «فایننشال تایمز» اواخر دی‌ماه با انتشار گزارشی نوشت که تسلیحات ایران و کره شمالی، شامل موشک‌ها و پهپادها، قدرت تهاجم هوایی روسیه علیه اوکراین را به میزان قابل توجهی تقویت کرده است.

در مقابل، اوکراین نیز در هفته‌های اخیر چند حمله پهپادی به مناطق غربی روسیه انجام داده که دست‌کم دو مورد آن به تأسیسات نفت و گاز روسیه بود.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.