حضور کشتی ایرانی «بهشاد» در نزدیکی پایگاه نظامی چین در سواحل جیبوتی

العربیه: در پی طرح اتهامات در خصوص ماموریت کشتی ایرانی «بهشاد» در سواحل یمن، پرسش‌های جدیدی در این رابطه مطرح شده است.

به‌گفته وب‌گاه «تانکر ترکرز» که تردد کشتی‌ها را در دریا ردیابی می‌کند، کشتی جاسوسی ایران که پیشتر متهم به‌دادن مختصات به حوثی‌ها برای زدن کشتی‌های تجاری در دریای سرخ شده بود، نزدیک به 9 روز است که در جیبوتی در شرق آفریقا در نزدیکی ساحل و کنار پایگاه نظامی چین، لنگر انداخته است.

وضعیت آرام خلیج عدن
این مرکز همچنین در پلتفرم «ایکس» نوشت که ظرف 5 روز گذشته، هیچ حادثه امنیتی در خلیج عدن رخ نداده است.

تانکر ترکرز نوشت: «آیا باید ممنون چین باشیم؟»، به نفوذ چین و احتمال میانجی‌گری پکن با تهران برای توقف حملات حوثی‌ها به کشتی‌های باری در دریای سرخ، اشاره داشت.

تانکر ترکرز تأکید کرد که کاهش قابل توجهی در تعداد کشتی‌هایی که همچنان سیگنال «ای‌آی‌اس»را برای حوثی‌ها ارسال می‌کنند تا به آنها اطلاع دهد که عازم بنادر اسرائیل نبوده یا متعلق به یک طرف اسرائیلی نیستند، مشاهده می‌شود.
درخواست واشینگتن از چین
مقامات آمریکایی اواخر ماه گذشته (ژانویه 2024) اعلام کردند که واشینگتن از پکن که روابط خوبی با تهران دارد، خواسته تا این کشور را به مهار حوثی‌های مورد حمایتش ترغیب کند که در حال حمله به کشتی‌های تجاری در این خط کشتیرانی مهم جهانی هستند.

به‌گزارش «فاینشنال تایمز»، با این حال در آن تاریخ هیچ نشانه‌ای مبنی بر این کمک چین مشاهده نشد.

این در حالی است که خلیج عدن طی چند روز گذشته، شاهد حملات قابل توجهی نبوده است، هرچند حوثی‌ها پیشتر تأکید کردند که به حملات دریایی خود به کشتی‌هایی که مظنون به حرکت به سمت اسرائیل هستند، ادامه می‌دهند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.