الهام علی‌اف با کسب بیش از ۹۰ درصد آراء در انتخابات ریاست ‌جمهوری آذربایجان پیروز شد

الهام علی‌اف در انتخابات ریاست ‌جمهوری آذربایجان پیروز شددویچه وله: بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات جمهوری آذربایجان در روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه، الهام علی‌اف با کسب بیش از ۹۰ درصد آراء در انتخابات پیروز شد و به این ترتیب در مقام ریاست‌جمهوری این کشور ابقا می‌شود.

کمیسیون انتخابات جمهوری آذربایجان روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه (۸ فوریه) اعلام کرد که الهام علی‌اف با کسب بیش از ۹۰ درصد آراء در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده است.


به گفته کارشناسان این نتیجه قابل پیش‌بینی بود و شب گذشته نیز پس از برگزاری انتخابات، نتایج اولیه از پیروزی علی‌اف با کسب بیش از ۹۲.۱ درصد آراء خبر می‌دادند.

نظرسنجی‌های پیشین نیز از پیروزی الهام علی‌اف و انتخاب دوباره او به مقام ریاست جمهوری حکایت داشتند. خبرگزاری دولتی آذرتاک با استناد به اظهارات مظاهر پناهوف، رئیس کمیسیون انتخابات آذربایجان اعلام کرد که الهام علی‌اف روز چهارشنبه با اختصاص  ۹۲.۰۵ درصد از کل آراء شمارش شده به خود، پیروز انتخابات شده است.

رسانه‌های دولتی در جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کردند که بیش از ۹۳ درصد از آرای ریخته‌شده به صندوق‌ها شمارش شده‌ است.

انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان از دید ناظران، انتخاباتی مناقشه‌برانگیز است و بسیاری، سلامت آن را از جهات مختلف پرسش‌برانگیز ارزیابی می‌کنند. این انتخابات یک سال‌و‌نیم پیش از موعد تعیین‌شده قبلی و تحت شرایطی برگزار شد که این کشور ناحیه ناگورنو- قره‌باغ، را تصرف کرده و کنترل شدید و سانسور را بر رسانه‌ها اعمال کرده است.

مؤسسه مشاوره اوراکل پیش از این بر اساس نظرسنجی خود از بین حدود ۶۳ هزار رای‌دهنده جمهوری آذربایجان اعلام کرده بود که علی‌اف حدود ۹۳ درصد از آراء انتخابات را به دست خواهد آورد.

الهام علی‌اف در سال ۲۰۰۳ به عنوان جانشین پدرش حیدر علی‌اف به ریاست‌جمهوری آذربایجان رسید. او پیش از این همواره با دست‌کم ۸۵ درصد آرا به این سمت انتخاب می‌شد اما ناظران و فعالان مدنی و حقوق بشری این انتخابات را آزاد و شفاف و عادلانه نمی‌دانند.

انتخابات اخیر اگرچه با تحریم دو حزب مخالف دولت روبرو شده بود اما علی‌اف در شرایطی با شش نامزد دیگر به رقابت پرداخت که هیچ کدام از کاندیداها موضعی انتقادی به او نداشتند.

مقامات دولتی جمهوری آذربایجان اظهارات مخالفان مبنی بر ناعادلانه و ناشفاف بودن انتخابات را تکذیب و ادعا می‌کنند که محبوبیت الهام علی‌اف در پی پیروزی‌های نظامی آذربایجان در ناحیه ناگورنو- قره‌باغ بیشتر شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
paksan - ایران، ایران

روش نشده وگرنه 100 درصد میذاشت خخخخ علی اف یه چیزی بدتر از اردوغان و پوتین. باز حداقل حکومت ولایت شیطان هر 8 سال یک چهره جدید میذاره سرکار خخخ اینا خودشون تنهایی شرکت میکنند بعد 92 درصد هم برای خودشون میسازند.
‌پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
۴۱
منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک

انگار این یارو از صدام حسین هم تو مردمش محبوب تره. هاهاها
‌پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
۵۷
مدافع حق - مادرید، اسپانیا

اینا هم انتخابات فرمایشی و مهندسی شده دارن کشورهای عموما جهان سوم رئیس جمهور مادام‌العمر درونش حکومت میکنه
‌پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
۲۴
fanus2013 - مسکو، روسیه

دقیقا زندگی ای دیکتاتورها مثل فیلم دیکتاتور با بازی ساشا هست .
‌پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
چه منحصر به فرد
‌پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
۳۳
Hassan1479 - تهران، ایران
چه اتفاقی افتاده که آرایش کم شده ؟!؟ این هم مشابه تاجیکستان ، سوریه و صدام ریاست جمهوری موروثی و قاطع صد در صدی باید داشته باشند .
‌پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶
۴۴
antifascism - تهران، ایران
یاشا علیف. اگر آدم درستی هستی ایشالا در آینده نزدیک در ریاست جمهوری آزربایجان کهن کبیر از قفقاز تا دشت تهران شرکت کنی
‌پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵
۶۰
طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
مثل بختک افتاده روی مردم بی‌گناه آذربایجان و در طول حکومت کوتاهش گروههای زیادی از مردم ساده دل یا خیلی زبل رو بر علیه ایران سازماندهی کرده. جالب این جاست که این خانواده اصالتا آذری نیستن و پدرش جاسوس کا گ ب بوده. در زمان رفسنجانی ملعون بدلیل نداری و فقر کامل باکو به ایران پیشنهاد الحاق میده که رفسنجانی بعد از رایزنی با عنگلیس که نظرش در انهدام و تجزیه ایران بوده و هست مخالفت می‌کنه و بعد از مدت کمی اطراف باکو نفت و گاز پیدا میشه و به نام و آبی می‌رسند. کمی قبل و بعد از فروپاشی شوروی زنان باکویی اکثرا بدلیل فقر برای تن فروشی بطور گله ای به استانبول و ازمیر می‌رفتند و بین ترکان عثمانی معروف بودند. حال چند پاچه خوار و نوچه علی اوووف دماغ، اینجا و آنجا به زبان درازی و عرعر کردن مشغولند و به او می‌نازند. ای اف بر این چرخ گردون که چه بسیار بازی ها دارد.😠😡
‌پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.