خاکسپاری تکاور ارتش شاهنشاهی که خمینی از او قدردانی کرده بود

غضنفر آذرفر (۱۳۱۸ – ۱۵ بهمن ۱۴۰۲) سرتیپ دوم تکاور نیروی زمینی ارتش ایران بود. وی با صدام حسین در کلاس‌های تکاوری بین‌المللی هم‌دوره بود.بی بی سی: مراسم خاکسپاری سرتیپ غضنفر آذرفر، فرمانده پیشین لشگر ۶۴ ارومیه امروز ۱۷ بهمن با تشریفات رسمی ارتشی برگزار شد.

آقای آذرفر که دو روز پیش در ۸۴ سالگی درگذشت، متولد ۱۳۱۸ در نزدیکی الیگودرز لرستان و از استادان تکاوری در ارتش شاهنشاهی بود که پیش از انقلاب ۵۷ مربی بسیاری از سربازان دوره رنجر (کلاه‌سبزها) بود. اما چیزی که نام او را در جریان جنگ ایران و عراق برجسته کرد، فرماندهی عملیات موفق کربلای ۷ در منطقه حاج عمران در کوهستان‌های استراتژیک اربیل عراق در اسفند ۶۵ و زمانی بود که فشارها برای «انحلال ارتش و ادغام آن در سپاه» شدت یافته بود.


در مراسم نکوداشت او که پیش از مرگش برگزار شده بود، بعضی از شاگردان او در ارتش به روحیه سربازی و ایران‌دوستی او در کنار دوری کردنش از پست و مقام و ارتقا درجه اشاره کرده‌ بودند؛ مواردی که پس از درگذشت او در شبکه‌های اجتماعی مورد اشاره گروهی از کاربران قرار گرفته است و بعضی او را از آخرین بازمانده‌های «نسل طلایی تربیت‌شده در ارتش شاهنشاهی» می‌دانند.
غضنفر آذرفر در سال ۱۳۱۸ در استان لرستان متولد شد . در سال ۱۳۳۶ به دانشکده افسری رفت و در دوره رنجری کلاه سبزها و جنگ‌های ویژه نمره ممتاز گرفت. او در سال ۱۳۳۹ به ارتش شاهنشاهی پیوست. او با درجه ستوانی و پس از طی دوره‌های تکاوری به انگلستان اعزام شد و دوره‌های ویژه رزم در کوهستان را با موفقیت گذراند . او پیش از انقلاب ۵۷ فرمانده ایرانی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در مرز لبنان و اسرائیل بود.

در مراسم نکوداشت غضنفر آذرفر که پیش از مرگش برگزار شده بود ، بعضی از شاگردان او در ارتش به  «روحیه سربازی و ایران دوستی» او در کنار « دوری کردن از پست و مقام و ارتقاء درجه » اشاره کرده بودند ؛ مواردی که پس از درگذشت او در شبکه های اجتماعی مورد اشاره گروهی از کاربران هم قرار گرفته است

و بعضی او را از «آخرین بازمانده های نسل طلایی تربیت شده در ارتش شاهنشاهی » توصیف کرده اند.
 
او پیش از انقلاب ، مربی دوره رنجری بسیاری از سربازان ارتش ایران بود که یکی از آنها علی صیاد شیرازی بعدها با درجه سرلشکری یکی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران شد. نقطه عطف در کارنامه او ، فرماندهی عملیات موفق کربلای ۷ در منطقه حاج عمران در اسفند ۱۳۶۵ در ارتفاعات استراتژیم اربیل عراق بود؛ در بازه‌ای زمانی که بعضی از ارتشی‌ها نگران فشارها برای « انحلال ارتش و ادغام آن در سپاه پاسداران بودند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۴
zavareh - رودسر، ایران

از یادآوری بیجای این سرباز راستین میهن از نام آدمخواری بنام مولا علی که بگذریم ولی هرگز نبایستی رشادت ها و دلاوری های ایشان و گردان تکاورشان در جنگ ۸ ساله را فراموش کنیم. ایشان یکی از آخرین نخبه سربازان راستین میهن که تربیت شده در ارتش پرافتخار شاهنشاهی بودند. یادش مانا و گرامی باد. این مهم را نیز بایستی که یادآور شوم که ایشان از اساس مسلمان نبودند، بلکه زرتشتی بودند.
‌سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

فیلمش موجوده که یه سری انگلیسی و امریکایی بعد از اعدام تیمسارها و افسران شاهنشاهی داشتن شناسایی اشون میکردن که کسی از قلم نیوفتاده باشه. حالا هی بگین عنقلاب اتون مردمی بوده و شاه نوکر امریکا بود. بدبختهای عقب افتاده! شماها تا خرخره سرتون تو ... امریکا و انگلیسه ولی طوری که خودتون حالیتین نیست
‌سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
دوست عزیز، اون هشت تایی که به کامنت زیبای شما منفی دادن رو من خودم شخصا…!! بله 😀
‌چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴
۶۴
zavareh - رودسر، ایران
پاینده باشی هم میهن و یار گرامیم
‌چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.