خراسان پرچمدار محدودیت‌ها؛ ورزش مختلط در پارک‌‌های مشهد ممنوع شد

 ورزش همگانی در پارکصدای آمریکا: رسانه‌های محلی در استان خراسان رضوی از ممنوعیت ورزش مختلط زنان و مردان در پارک‌ها خبر دادند.

یک خبرنگار ساکن مشهد در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خبر ممنوعیت ورزش مختلط خانم و آقا در مشهد تایید شد.»


به نوشته سعید کوش‌فر، تاج‌فیروز، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی اعلام کرد: «از این پس در پارک‌ها ورزش مختلط خانم و آقا ممنوع است و باید خانم‌ها و آقایان جدا ورزش کنند تا نگاه نامحرم متوجه بانوان نشود.»

استان خراسان رضوی با مرکزیت مشهد در سال‌های اخیر قوانین و مقررات خاص خود را در حوزه اجتماعی و سیاسی وضع و دنبال می‌کند.

۱۱ مرداد ماه امسال خبرگزاری «ایسنا» اعلام کرد که جمع‌آوری فضای بیرونی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها در مشهد آغاز و تاکنون فضای بیرونی ۱۱۰ واحد جمع‌آوری شده است؛ اقدامی که منتقدان با استناد به آن شهرداری مشهد را «دنباله‌رو طالبان» دانستند.

در تاریخ ۱ تیر ماه سال جاری رئیس دادگستری خراسان رضوی گفته بود: «پلمب و یا جمع‌آوری فضاهای مقابل کافی‌شاپ‎ها، تصمیم دادسرا نیست، بلکه در قرارگاه عفاف و حجاب استانی و بعد در شهرستان مشهد مصوب شده است.»

رسانه‌های ایران ۱۳ شهریور از پلمب پارک آبی «موج‌های خروشان» مشهد به علت «عدم رعایت حجاب» خبر داده بودند.

استفاده از دوربین‌های هوشمند برای شناسایی افراد دارای حجاب اختیاری نیز ۱۴ آذرماه از مترو مشهد آغاز شد که با انتقادات فراوانی همراه شد.

روزنامه «شرق» نیز سال گذشته در انتقاد از نوع مدیریت مقامات در مشهد نوشته بود که ممنوعیت‌های اعمال شده در این شهر در افکار عمومی جامعه، منحصر به این شهر شناخته می‌شود و در کمتر جای دیگری از کشور چنین «تحدیدهایی» وجود دارد.

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که بر اساس دستور اسماعیل رحمانی، معاون وقت دادستان عمومی و انقلاب مشهد، کافه‌بازی‌های مشهد تفکیک جنسیتی شده‌اند و انجام بازی‌های گروهی توسط خانواده‌ها باید به صورت زنانه و مردانه انجام شود.

همچنین در اردیبهشت ۱۴۰۱، رسانه‌های محلی مشهد خبر دادند که بر اساس دستوری مشابه از دادستانی، مکان‌های ورزشی مجموعه کوهسر مشهد از جمله بولینگ، لیزرتگ، تنیس، اتاق فرار، بیلیارد و … تفکیک جنسیتی شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های محلی مشهد پس از تفکیک جنسیتی، بسیاری از کافه‌بازی‌ها تعطیل شدند و مجموعه کوهسر هم با کاهش شدید گردشگران و خانواده‌ها مواجه شد.

آبان ۱۳۹۷ نیز رئیس هیات کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی در بخش‌نامه‌ای ابلاغ کرد که با توجه به دستور دادستانی، اجازه همسر زنان متاهل و اجازه ولی زنان مجرد و زیر ۲۰ سال برای شرکت در برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی الزامی است.

روزنامه «شرق» در گزارشی یکی از معروف‌ترین ممنوعیت مشهد را مربوط به کنسرت اعلام کرده و نوشته بود امام جمعه مشهد چندین بار در سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز جمعه به این موضوع پرداخته است.

اشاره «شرق» به صحبت‌های احمد علم‌الهدی، پدر همسر ابراهیم رئیسی در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ در جلسه تفسیر قرآن است که گفته بود «کنسرت یکی از حرام‌های الهی است و اگر افراد در مقابل این گناه سکوت کنند مورد عذاب الهی واقع می‌شوند.»
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.