کنده شدن بخشی از کابین بوئینگ در حین پرواز؛ یک مدل قدیمی‌تر ۷۳۷ نیز بازرسی می‌شود

در اوایل ماه جاری میلادی یک هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا پس از کنده شدن و سقوط بخشی از بدنه‌اش در هوا، مجبور به فرود شدبی بی سی: به دنبال باز شدن و کنده شدن یک درب استفاده نشده در یکی از هواپیماهای شرکت بوئینگ در اوایل ماه جاری، بازرسی‌ها بر روی دومین مدل هواپیماهای ساخت این شرکت، قرار است انجام شود.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی بیش از ۱۷۰ هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس۹ را پس از کنده شدن قسمتی از کابین در ارتفاع هزاران فوتی، زمین گیر کرد.


روز یکشنبه، اداره هوانوردی فدرال آمریکا گفت که خطوط هوایی در این کشور باید مدل‌ قدیمی‌تر ۷۳۷-۹۰۰آی‌آر را نیز که از همان طرح درب استفاده می‌کنند، مورد بازرسی قرار دهند.

این سازمان گفته که بازرسی از این مدل‌ها به جهت «اطمینان خاطر داشتن از ایمنی بیشتر» انجام می‌شود.

به گفته اداره هوانوردی فدرال آمریکا هیچ مشکلی در مورد مدل‌های ۷۳۷-۹۰۰آی‌آر گزارش نشده است، اما تنها به علت استفاده از همان سبک درب در کابین، مانند هواپیمایی که در پنجم ژانویه دچار حادثه شد، این بازرسی صورت می‌پذیرد.

یک پرواز خطوط هوایی آلاسکا که از پورتلند در ایالت اورگان به سمت کالیفرنیا در حال پرواز بود، پس از کنده شدن بخشی از کابین که یک درب بود، مجبور به فرود اضطراری شد.

این حادثه اداره هوانوردی فدرال آمریکا را مجبور کرد تا تمامی هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس۹ را که دارای آن سبک درب بودند، زمین‌گیر کند که در نتیجه باعث کاهش سهام شرکت بوئینگ شد.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا در حال بررسی رویه‌های تولید و خطوط تولید شرکت بوئینگ، از جمله بخشی که مرتبط با یک پیمانکار فرعی به نام "اسپیریت ائروسیستمز" است، زیرا این قسمت از کابین توسط این شرکت ارائه می‌شود.

در اوایل این هفته، اداره هوانوردی فدرال آمریکا اعلام کرد که بازرسی‌ها را روی ۴۰ هواپیمای زمین گیر شده صورت پذیرفته است.

این سازمان البته اعلام نکرد که این مدل از هواپیماهای بوئینگ چه زمانی مجددا اجازه پرواز دوباره را خواهند یافت.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایمنی عموم در حین پرواز، جدول زمانی برای بازگشت این هواپیماها را تعیین می‌کند و نه سرعت در بازرسی از آنها».

شرکت بوئینگ گفته است که کیفیت بازرسی‌ها را در فرآیند تولید خود، در پی این حادثه افزایش خواهد داد.

مدل‌های ۷۳۷-۹۰۰آی‌آر بوئینگ تاکنون ۱۱ میلیون ساعت پرواز را بدون حادثه مشابه با مدل‌های جدیدتر ۷۳۷ مکس۹ انجام داده‌اند.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا دستور زمین‌گیر شدن این مدل قدیمی ۷۳۷ را با وجود انجام بازرسی‌های بصری صادر نکرده است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.