فریب رندی لاوروف را نخوریم

عصر ایران؛ هومان دوراندیش: موضع روسیه این است که حاکمیت ایران نسبت به جزایر سه‌گانه، محرز نیست. اگر این حاکمیت محرز شود، مسکو نیز به آن احترام خواهد گذاشت. یعنی احترام روسیه به حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه، مشروط به تایید این حاکمیت در دیوان بین‌المللی دادگستری.

حمایت مجدد روسیه از موضع امارات متحده عربی در قبال جزایر سه‌گانه ایران، با انتقاد وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران (امیرعبداللهیان) و مشاور رهبری در امور بین‌الملل (علی‌اکبر ولایتی) مواجه شد. سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه هم در واکنش به این انتقادها، در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران گفته است که حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است.


به نظر می‌رسد این جمله لاوروف لاوروف "رندانه" است و ما ایرانیان که در رندی و اموری از این دست ید طولایی داریم، نباید از زیرکیِ نهفته در اظهار نظر دیپلمات کارکشته روس‌ها غافل باشیم. بویژه اینکه رهبری نظام هم قبلا گفته‌اند که «دیپلمات یک کلمه‌ای را می‌گوید، معنای دیگری را اراده می‌کند.»

وزیر خارجه روسیه در ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه، بیانیه‌ای را امضا کرده که در آن از بررسی ادعای امارات نسبت به جزایر سه‌گانه در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت شده. ادعای امارات نفی حاکمیت ایران بر این جزایر است. اما لاوروف در گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران از احترام همیشگی روسیه به حاکمیت ایران سخن گفته است.

آیا این سخن لاوروف در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان ناقض امضای آن بیانیه از سوی وی است؟ خیر. زیرا وزیر خارجه روسیه گفته است که ما به "حاکمیت ایران" احترام می‌گذاریم. با توجه به امضای آن بیانیه از سوی روسیه، موضع روسیه را به این صورت می‌توان صورت‌بندی کرد:
 
  • روسیه به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذارد.
  • ادعای امارات نسبت به جزایر ایرانی باید در دیوان بین‌المللی دادگستری بررسی شود.
  • در صورتی که این دیوان حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه را تایید کند، روسیه نیز به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر این جزایر احترام می‌گذارد.

در واقع موضع روسیه این است که حاکمیت ایران نسبت به جزایر سه‌گانه، محرز نیست. اگر این حاکمیت محرز شود، مسکو نیز به آن احترام خواهد گذاشت. اینکه ما فقط به گفت‌وگوی تلفنی لاوروف و امیرعبداللهیان دلخوش باشیم، ساده‌لوحانه است. باید موضع روسیه را چه در گفت‌وگوی تلفنی لاوروف-امیرعبداللیهان و چه در بیانیه مجمع همکاری عرب-روسیه لحاظ کنیم.

این مواضع ظاهرا متناقض، واقعا متناقض نیستند. یعنی احترام روسیه به حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه "مشروط" است. مشروط به تایید این حاکمیت در دیوان بین‌المللی دادگستری.

به خوبی پیداست که روسیه در این ماجرا شریک دزد و رفیق قافله است. یعنی در ادعای امارات شراکت دارد و با ایران رفاقت. اما این رفاقت چنان نیست که دولت روسیه از امضای بیانیه‌ای که ناقض تمامیت ارضی ایران است، خودداری کند!

معنای این رفتار سیاسی چیزی جز این نیست که رابطه با امارات و سایر کشورهای عربی منطقه برای روسیه مهم‌تر از آن است که آن را با تاکید بر تمامیت ارضی ایران مخدوش کند.

سرگئی لاوروف در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان گفته است: «ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش به صراحت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم.» اما واقعیت این است که آثار این "توجه" در بیانیه مذکور پیدا نیست.
 
اگر ادعای لاوروف صحیح باشد، ماجرا از این قرار بوده که روسیه در مذاکرات با کشورهای عربی خواستار احترام این کشورها به تمامیت ارضی ایران شده‌اند ولی آن‌ها به خواسته روسیه وقعی ننهاده‌اند و روسیه هم بیانیه مطلوب کشورهای عربی را امضا کرده است!
 
کاملا پیداست که برای روسیه تداوم روابط مطلوب با کشورهای عربی منطقه مهم‌تر از حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه است. البته بر روس‌ها ایراد چندانی نیست. آن‌ها به منافع ملی خودشان می‌اندیشند. ولی آیا بازنگری در روند رو به رشد پیوندهای سیاسی عمیق ایران و روسیه، درنگی در راستای منافع ملی ایران نیست؟
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

لاورف لاشخور و پفیوز که رقمی نیست ! مفعول و رژیمش چون آویزون روسها هستند ، باید سر خم و قنبل فنگ آماده هر گونه سواری دادن از جیب مردم ایران به تزار پوتین باشند !! آخوند شیطانیست که شیطان واقعی ، باید جلوش لُنگ بندازه ! این بی ناموسهای وطنفروش آگاهانه به روسها کولی میدن و منابع ایران رو دو دستی تقدیم این بی شرفهای تاریخ معاصر قرار می‌دهند ، اگر سرنوشت جزایر سه گانه ، مثل قرارداد بیست و پنجساله فوق محرمانه ( بی شک ننگین ) با چین هم با مُهر فوق محرمانه و سرمخفی به امارات واگذار شد ، وحشت نکنید !! چون آخوند و روسها ، فقط و فقط کمر همت به نابودی ایران بسته اند و بس !!
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
۵۴
نیایش - تهران، ایران

خاک بر سر رهبر کفتار خر تون با شما که فقط کشور رو به اربابهاش فروخت و شد گوه شور پوتین و چین و عربها
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
۳۴
پیر خردمند - تورونتو، کانادا

از چه وقت شما روس ها به قوانین بین المللی احترام می زارین؟ لابد حاکمیت روس به اکراین محرز شده ارواح ننه تو و سد علی گدا خامنه ای بز دل.
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
۵۹
Arya man - لندن، انگلستان

داستان پشت قضیه این است که با از دست رفتن این جزایر بخش زیادی از آب های تحت حاکمیت ایران از بین میره در زمانی که بحرین جزو حاکمیت ایران بود تمام سطح ابی پشت اون هم متعلق به ایران بود و ازانجا که بحرین در قسمت جنوبی خلیج فارس در نزدیکی عربستان بود مشخصا انگلیس نمیخواست ایران کل خلیج فارس رو عملا در اختیار داشته باشه بنابراین با یک رفراندوم نمایشی بحرین رو از ایران جدا کردند و حاکمیت این سه جزیره رو به ایران در عوض اون دادند که البته به هیچ عنوان معامله برابر نبود و خود امارات کشوری نوپا بود به نوعی این جزایر رو بدست اورد . از لحاظ تاریخی ما سلطه طولانی بر تمام خلیج فارس و قسمتی از سرزمین های ماورای انرا داشته ایم. ولی با ظهور اروپای مدرن و برتری نظامی نتوانستیم از حاکمیت ملی خودمان دفاع کنیم . بهترین راه مقابله با این ادعاها طلب خواهی دوباره بحرین در محاکم بین الملی میباشد
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
۳۹
کیانپور - ونکوور، کانادا
مگر ما ایرانیان فراموش کردیم روسیه ۱۷ شهر ایالت قفقاز را از ایران جدا کرد و سپس ترکمنستان رو از ایران گرفت و در دوره قاجار قرضهای زیادی به ایران تحمیل کرد. جنایات قزاقهای روس رو در ایران فراموش نکنیم. البته انگلیس و آمریکا و آلمان و فرانسه و اسراییل هم به ایران خیانت کردند
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
۴۴
Mamad_Zendoni - لندن، انگلستان
اینهایی که دارن به آخوند فحش میدن، فعلان که آخوند هیچ خاکی از ایران رو از دست نداده 8 سال جنگ با عراق و جنگ غیر مستقیم با آمریکا، ولی شما فلک زدهای مخالف سلطنت طلب بحرین رو از دست دادید، هرات رو از دست دادید، شمال کوهای آرارات رو دادید به ترکیه و الان ترکیه راه ارتباطی داره با نخجوان، شما الاغهای سلطنت طلب فعلان تو خیانت خیلی جلوتر از آخوند ها هستید. خوردید حالا؟
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
۴۷
سرزمین اریا - کویت ، کویت
جایی که صحبت از تمامیت ارضی کشور هست تا پای جان می ایستیم و اما در مورد شما براندازان و طرفداران چاهزاده که حتی جرات بردن نام خلیج فارس رو نداره حرف زدن از تمامیت ارضی حکایت یاسین خوندن در گوش خر است
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
۳۳
Hassan1479 - تهران، ایران
لاوروف معتقده که حاکمیت ایران بر سه جزیره محرز نیست. ولی با اعتقاد کامل به نوکری ج.ا از خدمات و لو لو کردن ج.ا از اروپا و آمریکا امتیاز میگیرد . جمهوری نکبت اسلامی هم باید شاکر باشد وگرنه ج.ا را از نوکری اخراج خواهد کرد .
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
۳۳
Hassan1479 - تهران، ایران
سرگین لاوروف
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
بگو مرگ بر شاه. رهبر مما بود خمینی ابولسیک و الان خایمنی چلاق الله یک اولی اروند رود و دومی خزر و خلیج فارس جزایر سه گانه را مثل مادرش تقدیم اعراب کرد. حالا سپاه افتابه دولول بسازه و مستعان ۱۱۰ و قاطر ۳۱۳. زمانی که خمینی ملعون خلخالی را برستاد اهواز تا افسران باتجربه لشکر زرهی اهواز را قتل و عام کنه فاتحه خلیج فارس و این جزایر را خواندند لاکن ملت میبایست کمی تحمل کنه تا وازلین روسی مارک واسیلی برسه که منبع درامد امت اسلام اسیب نبینه
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +446شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +282رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +271پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +267یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +233سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +222‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +195کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +182پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +179نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +162«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد