کارمند سوئدی اتحادیه اروپا در ایران به افساد فی‌الارض متهم شد

یوهان فلودروس در جلسه دادگاه‌ امروزشبی بی سی: یوهان فلودروس، شهروند سوئد و کارمند اتحادیه اروپا، در تازه‌ترین جلسه دادگاهش در ایران به افساد فی‌الارض متهم شد.

در این جلسه قاضی دادگاه گفت براساس کیفرخواست اتهامات آقای فلودروس «افساد فی‌الارض از طریق اقدام علیه امنیت کشور و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی با وسع گستردگی و به صورت تشکیلاتی و همکاری اطلاعاتی» است.


قاضی افشاری، رئیس شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی در این جلسه خطاب به متهم گفت او زیر نظر نهادهای امنیتی ایران بوده است و اضافه کرد: «پیام‌ها، ایمیل‌ها و پایش گوشی همراه، سفر‌های به کشور‌های متعدد، حضور شما در شهر‌های مرزی ایران، ارتباطات و سفرهایتان به سرزمین‌های اشغالی و سایر ادله و امارات موجود» که در کیفرخواست ذکر شده از جمله دلایل اتهام «افساد فی‌الارض» است.

در این جلسه کاردار سفارت سوئد هم حضور داشت.

بنابر گزارش میزان پایگاه خبری قوه قضائیه ایران، یوهان فلودروس ۳۳ ساله در دادگاه اتهامات علیه خود را رد کرد و گفت «کیفرخواست صادره یک ماهیت کلی و عمومی دارد و هیچ ارتباط مستقیمی با من ندارد.»

در واکنش، قاضی گفت: ما «دلایل و مطالبی داریم که نشان می‌دهد این شخص آگاهانه در این عرصه قدم گذاشته است» و خطاب به این شهروند سوئد گفت «خانواده شما دارای مناصب بالای دولتی هستند، بنابراین نمی‌توانیم فکر کنیم شما اطلاعات کمی داشتید. درک شما از مناسبات سیاسی، اجتماعی بیش از شهروندان دیگر است.»

قاضی پرونده همچنین درباره «انگیزه‌اش برای آموزش فارسی» پرسید و اضافه کرد که بسیاری «مسیر درست گردشگری را طی می‌کنند، بدون مشکل به سفر خود پایان می‌دهند و وارد خطوط قرمز امنیتی نمی‌شوند».

یوهان فلودروس ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ زمانی که قصد خروج از ایران داشت، در فرودگاه بازداشت شد.

بازداشت یوهان فلودروس کمی بعد از آن صورت گرفت که مقامات قضایی سوئدی برای حمید نوری شهروند ایرانی درخواست حبس ابد کردند.

اکنون تازه‌ترین جلسه دادگاه آقای فلودروس نیز در زمانی برگزار می‌شود که روز گذشته دادگاه تجدیدنظر سوئد حکم حمید نوری به اتهام دست داشتن در «جنایت جنگی» و «قتل عمد» در جریان اعدام‌ زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ را تایید کرد.

نیویورک تایمزنزدیک به ۵۰۰ روز بعد از بازداشت یوهان فلودروس، در گزارشی اختصاصی نوشت این کارمند اتحادیه اروپا و شهروند سوئد نزدیک یک سال و نیم است که در زندان اوین تهران در بازداشت است. پس از این گزارش، اتحادیه اروپا و دولت سوئد با تایید این خبر، خواستار آزادی او شدند.

با آغاز محاکمه آقای فلودروس، چند روز پیش جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار آزادی «فوری» این شهروند اروپایی از زندان در ایران شد. آقای بورل گفت: «مطمئناً هیچ دلیلی برای بازداشت یوهان فلودروس وجود ندارد.»
درباره یوهان فلودروس و سفرهایش چه می‌دانیم؟آقای فلودروس در بهار ۱۴۰۱ به عنوان یک گردشگر وارد ایران شدآقای فلودروس در بروکسل زندگی و کار می‌کرد و پیش از این، در نهادهای مختلف اتحادیه اروپا چندین سمت بر عهده داشته است، از جمله در برنامه‌های آموزش کارآموزان ادارات دولتی و همچنین برنامه‌ای برای جذب جوانان سوئدی برای کار در اتحادیه اروپا.

او یکی از اعضای هیئت دیپلماتیک اتحادیه اروپا برای افغانستان بود اما پیش از آنکه به افغانستان برسد، طالبان در تابستان ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفت و سفر او نیمه کاره ماند.

آقای فلودروس از سال ۲۰۱۹ مدتی به عنوان دستیار ایلوا یوهانسون، کمیسر اروپایی در امور مهاجرت فعالیت می‌کرد. او سرانجام سال ۲۰۲۱، به سرویس اقدام خارجی این اتحادیه پیوست.

یوهان فلودروس از سال ۲۰۲۱، در سرویس اقدام خارجی این اتحادیه فعالیت کرده بود. این سرویس زیر نظر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی است. همین موضوع بازداشت او را به یک معضل امنیتی در روابط ایران با اتحادیه اروپا تبدیل کرده است.

آقای فلودروس اما در بهار ۱۴۰۱ به عنوان یک گردشگر وارد ایران شد.

بنابر آنچه در دادگاه گذشته است، این هفتمین باری بوده که یوهان فلودروس به ایران رفته بود.

در پروفایل یوهان فلودروس در «کاچ‌سرفینگ» که یک سایت گردشگردی است، به نظر می‌رسد او به جز ایران از اسرائیل، لبنان، روسیه و چین نیز به عنوان کشورهایی یاد کرده بود که به آنها سفر کرده است.

در جلسه امروز دادگاه آشنایی او با زبان فارسی یکی از مسائل اصلی بود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۸
PERTAPANI - بن، آلمان

این اتهامات (افساد فی‌الارض از طریق اقدام علیه امنیت کشور و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی با وسع گستردگی و به صورت تشکیلاتی و همکاری اطلاعاتی) که به این شخص زده اند یا دروغ یا راست! اگر ثابت بشه که دروغ بود آنوقت چگونه میخواهند جبران کنند؟ و اگر ثابت بشه این اتهامات راست آنوقت حداقل مجازات براش اعدام باید باشه! ولی اگر با آزاد شدن حمید نوری این هم آزاد شد آنوقت پی میبریم که این حکومت باجگیر و گروگانگیر چقدر پست و خائنه که یک جاسوس رو آزاد کرده
‌چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
۴۲
sama128 - شیراز، ایران
یه چیزی یاد گرفتن سریع لیبیل فساد فی الارض بچسبونن به یکی ؛ اختلاس های جور وارجو حقوق های نجومی مدیران رانتخوار و بیسواد انواع رشوه و ارتشاء کولی سواری های انواع باجناق آخوند دورازی فشار از عقب انواع سعید طوسی و سعید یشمی و سعید پشمی رضا ثقتی ها انواع زنا انواع صیغه و ...... تورم گرانتی بدبخت کردن ملت در حال رشد سال ۵۷ که ۴۴ ساله زندگیشان اسهال مطلق شده جزء فساد فی الارض حساب نمیشه اونهم به خاطر وازلینی هست که سعید طوسی ها استفاده می کنند.
‌چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
۵۵
سهراب هیچستانی - لاهه، هلند

این هم پاسخ به درخواست حبس ابد حمید نوری، از سوی مقامات قضایی سوئدی. مملکت آخوندی یعنی همین. آیت الله صادق خلخالی میگفت:. محاکمه متهمان لازم نیست، من آنها را می‌کشم، اگر خوب باشند به بهشت می‌روند و اگر بد باشند به جهنم.
‌چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

مشغول ذمه هستین اگر فکر کنین ربطی به به اون یارو حمید نوری داره ها!!
‌چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
۴۴
Ginger - چگو، اسپانیا
وقتی رژیم اسلامی ایجاد شده بدست سرمایه داران خارجی که در ازای کشتن مردم ایران مشغول صادر کردن ثروت مردم ایران به خارج هستند را فقط در سازمان حقوق بشری نوازش کنید نتیجه این می‌شود که باید رقص مرگ این مترسک خود ساخته را نیز تحمل کنید و هر از چند گاهی ملعبه دست رژیم اسلامی تروریست هم بشوید همانطور که کشته شدن ایران ها برای شما بی ارزش است و دولت های اجنبی زاده دست نشانده و تروریست با باج دادن به شما حتی تا ۴۵سال مشغول کشتار مردم یک کشور میشوند بنابراین الان باید برای نجات جان یک شهروند باج سبیل به آدم کشان زنجیره‌ای رژیم اسلامی بدهید وقتی با یک فرد جنایتکار را که برای خودش رییس جمهور شده بر سر یک میز می نشیند آنوقت الان نیز باید یک جنایتکار زنجیره‌ای را در ازای یک شهروند بیچاره انگ جنایت خورده معاوضه کنید
‌چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
زمانیکه حمید نوری دستگیر شد در سوئد و نظام اخوندی هرکاری کرد که نوری را نگذارد در سوئد محاکمه کنن و او را ازاد کنن نتوانستن که نتوانستن , این جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مرخصی به یوهان که از کارمندانش بود داد که به مرخصی برود انطور که انسان به مسئله سفر یوهان در ان شرایط فکر میکند به این نتیجه خواهی رسید اقای بورل از یوهان نخواسته به ایران سفر نکند . بنظر میرسد اقای جوزپ بورل هم از این ماجرا که برای یوهان در ایران پیش می اید اگاه بوده و اقای جوزپ خواسته به نظام اخوندی به نوعی کمک کند که با گروگان گرفته شدن یوهان در ایران و بعد با معامله کردن پایپای نوری جنایتکار را از زندان سوئد ازاد کنن.
‌پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +477شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +331پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +295یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +289رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +238سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +227‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +205نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +203کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +189پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +169«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد