نیروگاه شازند اراک روزانه «۴ میلیون لیتر مازوت» می‌سوزاند/ اساتید دانشگاه: مازوت سوزی را متوقف کنید

 اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده ایران است که از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۲ روز ناسالم داشته استرادیو فردا: مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست استان مرکزی می‌گوید نیروگاه شازند اراک در شبانه‌روز «چهار میلیون لیتر مازوت» می‌سوزاند.

یوسف یوسفی روز شنبه ۲۵ آذرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست «به هیچ عنوان موافق سوزاندن مازوت نیست» افزود که عامل اصلی این اقدام «ناترازی» در گاز کشور است.


شرکت تولید نیروی برق حرارتی شازند و شرکت گاز استان مرکزی شامگاه روز دوشنبه گذشته در اطلاعیه‌ای مشترک «ضمن عذرخواهی از مردم استان به ویژه شهروندان شهرهای اراک و شازند»، از مازوت‌سوز‌شدن نیروگاه حرارتی شازند طی روزهای آینده خبر دادند.

این خبر در درحالی اعلام شده که آمارهای تازه وزارت بهداشت نشان می‌دهد طی سال گذشته دست‌کم ۲۶ هزار ایرانی به دلیل آلودگی فزاینده هوا جان خود را از دست داده‌اند.

مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست مرکزی در ادامه صحبت‌های روز شنبه گفت سال گذشته در این نیروگاه «۵۰ مشعل با سوخت مازوت و ۲۲ مشعل با سوخت گاز» فعالیت کرده‌اند و این واحد پارسال در مجموع «حدود ۷۵۰ میلیون لیتر مازوت» سوزانده است.

او در انتها گفت: «امسال مازوت‌سوزی توسط این واحد یک ماه دیرتر آغاز شده است.»

پیش از این خبرگزاری ایسنا گفته بود که نیروگاه حرارتی شازند، در سال گذشته از ۲۰ آبان‌ماه تا ۱۵ اسفندماه مازوت‌سوز شده بود و روزانه حدود ۷.۵ میلیون لیتر مازوت مصرف می‌کرد.

این یعنی نیروگاه شازند سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بیشتر از میزان مطرح شده توسط مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست استان مرکزی مازوت سوزانده بود.

مازوت آلاینده‌ترین سوخت فسیلی است و باعث آلودگی شدید هوا می‌شود اما ایران برای جبران کسری گاز دست به مازوت‌سوزی‌های گسترده در صنایع و نیروگاه‌های برقی زده است.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده ایران است که از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۲ روز ناسالم داشته است.
گروهی از اساتید دانشگاه صنعتی اراک: مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند را متوقف کنید نیروگاه حرارتی شازند اراکصدای آمریکا: گروهی از اساتید دانشگاه صنعتی اراک روز شنبه ۲۵ آذر، در پی مازوت‌سوزی در نیروگاه حرارتی شازند در استان مرکزی، در بیانیه‌ای خواستار توقف استفاده از این ماده سوختی شدند.

به گزارش وب‌سایت دیدبان ایران، امضاکنندگان بیانیه با اشاره به مجاز نبودن نیروگاه‌ها به سوزاندن مازوت برای جبران کمبود سوخت در قالب قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶، از مسئولان استان مرکزی خواستند استفاده از این سوخت در نیروگاه شازند متوقف شود.

در این بیانیه درباره بروز «مخاطره جدی» برای سلامتی بیش از یک میلیون شهروند شهرهای اراک و شازند به دلیل مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند هشدار داده شده است.

در بخشی از بیانیه اساتید دانشگاه صنعتی اراک، آنها از آمادگی خود برای ارائه راه‌کارهایی از قبیل سولفور زدایی مازوت، ذخیره‌سازی گاز و طراحی نیروگاه‌های تولید برق با منابع تجدیدپذیر خبر داده‌اند.

همزمان مدیر کل حفاظت محیط زیست در استان مرکزی اعلام کرد که ۵۰ مشعل از مجموع ۷۲ مشعل نیروگاه حرارتی شازند، با سوخت مازوت فعالیت می‌کنند.

به گفته یوسف یوسفی، مازوت‌سوزی در این نیروگاه روز ۲۰ آذرماه آغاز شد و در حال حاضر در هر شبانه روز چهار میلیون لیتر مازوت در این واحد مصرف می‌شود.

به تازگی، شماری از فعالان رسانه‌ای هم در این باره اطلاع‌رسانی کرده بودند.

زینب رحیمی، خبرنگار محیط زیست، در صفحه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «رئیس سازمان محیط زیست نمی‌خواد از نیروگاه شازند اراک بازدید کنه چون دارن مازوت می‌سوزونن.»

به گفته داریوش گل‌علیزاده، از مقامات سازمان محیط زیست، آلودگی هوا در سال گذشته موجب مرگ ۲۶ هزار تن در ایران و وارد آمدن خسارتی معادل بیش از ۱۱ میلیارد دلار شده است.

روزبه اسکندری، کارشناس محیط زیست در گفتگو با صدای آمریکا، تشدید آلودگی هوا در ایران به ویژه در کلان‌شهرها را ناشی از سوزاندن گسترده مازوت و اجرا نشدن «قانون هوای پاک» توصیف کرده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۲۴
varied - ریزه، ترکیه

این صیغه زاده های عربی طویله اسلامی به فکر سلامتی مردم ایران نیستند که تقریبا مجانی برق ایران را عراق صادر میکنند که میتوانستند با اون تمام کسری برق کشور را جبران بکنند
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن
اون کسانیکه پالایشگاهها و مخازن نفت و گاز رو با خرابکاری به آتش میکشند باید بروند سراغ این نیروگاههای مازوت سوز !! رژیم در کوچه و خیابون اینهمه معترض رو از کودک تا جوان و پیر و مرد و زن ، خیلی راحت سلاخی میکنه ، یا با اجازه ندادن به ورود واکسنهای معتبر برای جلوگیری از تلفات بیشتر کرونا ، هزاران نفر رو بکام مرگ میفرسته یا با واردات برنج و چای آلوده و سرطانزا باعث به مخاطره انداختن جان مردم میشه !! ابایی نداره که سوخت مازوت چه بلایی بر سر مردم بیچاره میاره و بعد هم بی ناموسهای زنا زاده مرتب ، تبلیغ فرزندآوری میکنن !!
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +481شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +333پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +301یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +289رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +240سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +228‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +210نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +203کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +189پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +169«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد