شورای همکاری خلیج فارس: ایران هیچ حق و حقوقی در میدان گازی آرش ندارد

نشست شورای همکاری خلیج فارس؛ عکس از خبرگزاری فرانسهیورونیوز: سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان چهل و چهارمین نشست خود در دوحه قطر با انتشار بیانیه‌ای از حق حاکمیت امارات عربی متحده بر سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی حمایت کردند و از ایران خواستند تا به تلاش‌های امارات عربی متحده برای حل این موضوع از طریق مذاکره مستقیم یا توسل به دیوان بین‌المللی دادگستری پاسخ دهد.

در بخش دیگری از این بیانیه، آمده است که کل میدان گازی دُره (آرش) در مناطق دریایی کشور کویت واقع شده و مالکیت آن مشترکاً متعلق به پادشاهی عربستان سعودی و دولت کویت است.


این بیانیه می‌افزاید« «آنها به تنهایی و بر اساس مقررات حقوق بین‌الملل و بر اساس توافقات موجود فی‌مابین، از حقوق کامل بهره‌برداری از منابع طبیعی آن منطقه برخوردارند. شورای عالی قاطعانه هرگونه ادعای حقوق طرفین دیگر در این زمینه را رد می کند.»

این بیانیه همچنین بر لزوم مشارکت کشورهای عضو شورا در تمامی مذاکرات، بحث‌ها و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مربوط به موضوع پرونده هسته‌ای ایران تاکید و خاطرنشان کرد: «این مذاکرات باید علاوه بر برنامه هسته‌ای ایران، تمامی نگرانی‌های امنیتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز، هواپیماهای بدون سرنشین، ایمنی ناوبری بین‌المللی و تاسیسات نفتی را نیز مورد توجه قرار دهد.
تهران خواستار همکاری «دوستانه و سازنده» کویت در مورد میدان گازی آرش شدسخنگوی وزارت خارجه ایرانسخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه پایانی چهل و چهارمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در دوحه گفت: «جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی در خصوص این جزایر را دخالت در قلمرو داخلی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند.»
 
ناصر کنعانی افزود: «جمهوری اسلامی ایران بر اساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی، همواره بر همکاری دوستانه و سازنده در حوزه انرژی از جمله در منطقه آرش تاکید کرده است. بدون تردید، رفتارهای مبتنی بر توجه به منافع و مصالح مشترک، می‌تواند زمینه های مناسب همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم کند.»
 
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهار داشت: «توانمندی‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب دکترین نظامی شفاف و مبتنی بر بازدارندگی و حفظ امنیت ملی است. جمهوری اسلامی ایران همواره به قوانین و تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب حق و تکلیف پایبند بوده و به همکاری های سازنده خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبتنی بر موافقتنامه جامع پادمان ادامه می‌دهد.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

جالبه که .....شتر خورهای شورای همکاری خلیج فارس هیچ اشاره ای به نوار غزه و فلسطینیان و اسرائیل نداشته اند که این نشاندهنده این واقعیت هست که اینها ، فلسطینیان رو مثل یک دستمال کاغذی آلوده به دور انداخته اند ! پس در نتیجه ، هر جناح که پول هست و زور ، اون جناح برنده بی منازع بوده و هست !! بهمین خاطر هم حسن خرس الله و مفعول کبیر خفه شده اند و تنها نظاره گر و منتظر پایان ماجرا !!
‌پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
۳۳
Hassan1479 - تهران، ایران

شورای همکاری خلیج فارس نباید اسم ایران را بیاورد ، ایرانیان از منافع خودشان در اولین فرصت دفاع خواهند کرد ، این شورا با رژیم غاصب جمهوری اسلامی طرف است که نماینده ملت ایران نیست ، اعراب باید بدانند که ایران در طی طول تاریخ از این افت و خیز ها زیاد داشته و نهایتا از پسش برآمده است ، اعراب بدانند که ، حالا که با یک رژیم بی عرضه طرف هستید زیاده روی نکنید وگرنه بزودی تاوان بدی پرداخت خواهید کرد .
‌پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
۵۶
مهدی52 - روتردام، هلند

,این همون حکومتیه که میخواد حق مستضعفان جهان رو با تهدید و ترور و حماس و حوثی و حزب‌الله و کتائب و بقیه عمله و حکره هاش بگیر حتی نمیتونه حق مسلم مملکت خودش رو که شاه فقید گرفته و آماده بوده رو نگهداره 🤣🤣🤣 چقدر بدبختند اونهائی که به شما ها دخیل بستن🤣🤣🤣
‌پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
۴۷
سرزمین اریا - کویت ، کویت
خوشبحال براندازها شد .البته راست میگن اگه شاه بود مثل بحرین رو که پس گرفته بود و یا مثل باباش که آرارات رو از ترکیه مس گرفت اینجا هم بدرد میخوردن و میرفتن میدان گازی ارش رو میاوردن پشت شهر نو پهن میکردن
جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +487شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +337پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +303یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +291رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +240سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +229‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +211نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +204کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +190پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +170«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد